Subiect: Carti ortodoxe
View Single Post
  #6  
Vechi 08.12.2010, 09:54:57
caminaris's Avatar
caminaris caminaris is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.07.2009
Locație: Galati
Religia: Ortodox
Mesaje: 217
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru caminaris
Implicit

Când a mers prima oară să-l cunoască, nu a fost după voia lui, ci din ascultare față de
Părintele Vladimir. Gleb îi spusese Părintelui Vladimir că era foarte bucuros să
primească îndrumare duhovnicească de la un luptător al lui Hristos din obștea Mânăstirii
Sfânta Treime. Dar Părintele Vladimir nu fusese de aceeași părere; întrucât trăia în
lume, avea nevoie de un preot care trăia în lume, într-o deplină asceză duhovnicească
creștină. I-a mai spus că dacă ar merge cale lungă până la New York și de acolo în sus
pe râul Hudson până la o mică Mânăstire de maici, nu i-ar părea rău.
Amintindu-și de prima sa întâlnire cu Părintele Adrian, Gleb scria:
„După o lungă călătorie cu trenul, apoi cu metroul prin oraș, și o oră de mers cu
autobuzul către Spring Valley, după care a trebuit să mai merg o oră pe jos prin oraș, am
ajuns la mânăstire. Era o proprietate mică, aflată într-o zonă suburbană a orașului, în
fața aeroportului local, și părea că locul era nepotrivit, fără nici un sens pentru noua mea
viață. Nu cunoșteam pe nimeni în Mânăstirea New Diveyevo și nu aveam nici cea mai
vagă idee cu privire la ceea ce trebuia să mă aștept, în afară de o mulțime de imagini pe
care mi le făcusem despre cum ar fi trebuit să arate vechea Mânăstire Diveyevo, în
vremea Sf. Serafim de Sarov. Nu citisem aproape deloc literatură ortodoxă, în afară de
Viața minunată și completă a Sf. Serafim de Sarov și a Sf. Serghie de Radonej; și acum
începusem să citesc Pelerinul rus, care mă captivase cu o putere uimitoare. Venind la
mânăstire, nu căutam un fel desăvârșit de a mă ruga, cum făcea pelerinul din carte. Eu
abia mă născusem, totul era nou pentru mine și abia învățam să mă obișnuiesc cu
atmosfera Bisericii, care încă rămânea pentru mine un tărâm necunoscut. Nu-mi
amintesc cine mi-a arătat casa Părintelui Adrian. Era în mijlocul curții, în spatele unei
bisericuțe albe, neterminate încă, dar cu o frumoasă cupolă albastră. În față era un câmp
deschis cu o mulțime de stupi albi. Între partea cu altarul bisericuței și casa Părintelui
Adrian era o salcie plângătoare mare. Ușa, cu un mic acoperiș deasupra, era între două
geamuri.
Am ciocănit timid și ușa a fost deschisă de o doamnă bătrână, dar foarte
energică, preoteasa, care l-a chemat pe Părintele Adrian, care a venit pe o ușă din
dreapta mea și m-a poftit într-un vestibul mic – un birou cu tavanul jos, care avea un aer
de căldură și tihnă. Mi-a spus să mă așez pe un scaun, cu spatele la fereastră și cu fața
spre colțul cu multe icoane întunecate și o candelă aprinsă. El s-a așezat în fața mea, pe
un divan mic lipit de perete și mi-a cucerit sufletul cu un zâmbet însuflețitor. Era înalt și
prea frumos. Ochii de un albastru strălucitor arătau bucurie, deși întreaga înfățișare era
foarte serioasă și blândă. Eu nu venisem să găsesc un ‘bătrân’, cum am aflat mai târziu
că se spune. Nici nu aveam vreo urgență deosebită ca să-l caut, căci simțeam că toate
sunt cu purtare de grijă la Jordanville. Nici nu mă ardeau întrebări importante. Eu
venisem în vizită și el a înțeles asta și a început să-mi pună întrebări despre mine, cu un
glas minunat de tenor. Totul părea simplu și neînsemnat, astfel că atenția îmi era atrasă
mai mult de numeroasele chipuri de călugări cu camilafcă de pe pereți decât de ce
spunea el, când deodată m-a luat prin surprindere, întrebându-mă dacă săvârșisem un
oarecare păcat. Am rămas mut de uimire în fața darului înainte vederii pe care-l avea.
Nu mă gândisem niciodată că are acest dar. Apoi, venind mai aproape și uitându-se
pătrunzător în ochii mei, mi-a dezvăluit lucruri despre mine, despre care eu nu eram
conștient.
Convorbirea noastră nu a durat mult, dar am fost copleșit de ideea că aveam în
față întruchiparea desăvârșită a unui părinte atotcunoscător, cu purtare de grijă și bine
intenționat, căruia îi pasă de tine și de starea în care te afli, fără să încerce să te
modeleze în vreun fel. Am plâns, dar nu pentru că îmi mișcase inima, ceea ce de fapt se
întâmplase, ci pentru că găsisem ceva minunat de care sufletul meu era însetat de prea
mulți ani. Îndată i-am putut pune o mie de întrebări care mă chinuiseră multă vreme iar
el mi-a dat principii scurte cu care să-mi dezleg eu însumi aceste dileme. Mi-a explicat
ce este răul; mi-a spus că scopul vieții omului pe pământ se află în ciclul zilnic al
slujbelor Bisericii; că icoanele sunt ferestre deschise spre rai, pe care îl putem vedea
cunoscând-i pe sfinți; că pictura, muzica și toate artele sunt ca rugăciunile, căi de a ne
apropia de Dumnezeu, ca Ziditor; că relațiile dintre membrii familiei sunt taina
cunoașterii lui Dumnezeu; ce este virtutea; ce este sexul; ce este teologia; care este
datoria noastră față de societate, față de Rusia aflată în suferință, față de America pe
care o iubea. Și mai presus de toate, și-a arătat evlavia față de părinții Optinei, ale căror
fețe străluceau de pe pereții din jurul meu. Aflasem că era fiul duhovnicesc al Starețului
Nectarie, căci citisem fragmente din amintirile soției sale despre viața Starețului în
Rusia cea chinuită, într-un ziar din Jordanville. Când vorbea despre el, Părintele
Adrian îi spunea batiușca Nectarie și ne ilustra spusele lui cu câteva istorioare din
viața sfântului bătrân.”
Așa cum primise odinioară să-i fie duhovnic Părintelui Vladimir, tot așa acum,
Părintele Andrei primise să-i fie duhovnic lui Gleb – părintele pe care nu l-a avut
niciodată. Cu toată sănătatea lui șubredă și cu solicitările la care era supus, Părintele
Adrian s-a străduit mult să-l formeze duhovnicește pe Gleb. Gleb își amintește cum îi
împărtășea învățătura Patristică despre paza minții și curăția inimii:
„Mi-a zugrăvit chipul minunat al unei fecioare care urma să fie decapitată a doua
zi, pentru dragostea și credința ei în Hristos. Ea mergea prin catacombe întunecoase,
umede și pline de curent, cu o lumânare în mână care abia pâlpâia, singura ei lumină
care să o ducă la locul tainic unde se adunau creștinii ca să săvârșească Sfânta
Euharistie – prin a cărei împărtășire Îl va moșteni pe Hristos și Împărăția Sa. Întreaga ei
soartă în veșnicie depinde de această mică scânteie de lumină, care o îndepărtează tot
mai mult de lumea cea fără de har și întunecată. Cu câtă frică și cutremur trebuie să-și
păzească luminița lumânării, ca să capete viața pe care și-o dorește.
Fecioara, a continuat Părintele Adrian, este sufletul omenesc care trebuie să
păzească lumina cunoașterii de Dumnezeu, să poarte de grijă de feluritele lucruri
neprielnice care pot întuneca sau stinge ‘Lumina care a venit în lume să-i mântuiască pe
cei păcătoși’…. Cât de important este să ne păzim simțurile, prin care cunoaștem și
înțelegem viața! Dacă suntem conștienți de viață, de dragostea noastră față de Izvorul ei,
trebuie să fim curați înaintea Lui, ca să-I putem auzi mai bine Glasul în inimile noastre,
miezul vieții noastre dăruite de Dumnezeu. Lucrarea despătimirii, neîncetata curățire a
simțurilor noastre este esențială pentru a păstra aprinsă candela fecioarei, care ne
luminează pe noi. ‘Lumina lui Hristos luminează tuturor.’ Lumina aceea este Harul lui
Dumnezeu ….
Părintele Adrian se ridică. Era foarte emoționat și aproape în șoaptă m-a poftit
să-l urmez.
În spatele lui, era o ușă către biroul său, ori poate către camera lui de rugăciune.
Când a deschis-o, am simțit ca și cum ar fi fost sfânta sfintelor lui și abia am cutezat să
intru. În fața noastră era colțul său de rugăciune cu multe, multe icoane, de toate formele
și mărimile și analoguri(suporturi de carti) cu câteva cărți deschise, Psaltirea, etc. … Deasupra,
dominând întreaga încăpere, era o fotografie alb-negru, în mărime naturală, a capului lui
Hristos, reprodus după vestita pictură a lui Vasnetsov. Îl înfățișa pe Hristos foarte
realist, cu cununa de spini, suferind cu adevărat, stors de puteri și cu ochii pătrunzători.
Aceasta era taina Părintelui Adrian; această sfântă Față arăta Suferință. Dar de ce? Nici
o explicație despre suferință nu m-a mulțumit; de ce mai trebuia ca noi să suferim, după
ce Hristos biruise durerea și moartea? Dacă alipirea noastră de El, ne făgăduiește
fericirea veșnică, de ce mai trebuie să suferim aici pe pământ, ca în vremurile Vechiului
Testament?
Sticlele roșii ale candelelor dădeau o lumină caldă în încăperea cu plafonul jos –
o adevărată chilie de Stareț. M-am simțit copleșit și chiar tremurând. Îndată, Părintele
Adrian s-a închinat în fața icoanelor, după care a început că mi le arate una câte una, pe
când le sărutam cu evlavie. Erau bucățele de moaște ale Sfinților din Peșterile Kievului.
Mi-a arătat mai ales pe Sf. Agapit tămăduitorul, care întotdeauna i-a dat ajutor în boală;
Sf. Ioan Mult Pătimitorul, care și-a îngropat trupul până la mijloc ca să-și biruiască
patimile. Sf. Moise ungurul, care îi hrănise pe flămânzi, așa cum a făcut Părintele
Adrian mai târziu, în vremea cumplitului regim sovietic.
În cameră era o liniște pătrunzătoare.
__________________
Doamne ajuta!
Reply With Quote