Viata Parintelui Serafim Rose - pasaje care m-au impresionat
			 
			 
			
		
		
		
			
			Gleb (viitorul Parinte Gherman) ca și Eugene (viitorul Parinte Serafim), în timp ce urma cursurile unui colegiu din Boston, trecea printr-o 
mare căutare sufletească. Mama sa, făcând parte din intelectualitatea rusă, nu l-a crescut 
în duhul Bisericii Ortodoxe. Aproape toată viața, Gleb a avut o fire dificilă. Tânjea 
foarte mult după îndrumarea unui tată și blestema soarta care l-a lipsit de lucrul acesta. 
Acum trebuia să știe de ce trebuia să lupte ca să-și întrețină familia și pe el însuși. 
Atunci a scris: „Săvârșisem crimă în inima mea; eram sinucigaș. Răzvrătirea mea nu era 
frustrarea cunoscută a tânărului bogat din anii ’50, care, așa cum spunea Tolstoi, 
‘înnebunise din preaplinul stomacului’. Nu, eu mă simțeam îngrozitor, căci nu aveam 
nici un răspuns la întrebările mele, care erau foarte importante pentru mine .... Eram 
însetat de viață dar trebuia să știu de ce. Să trăiesc numai pentru că m-am născut și să 
sufăr fără nici un scop și să mor? Eu nu am cerut să mă nasc! Eu doream să trăiesc, dar 
abia ieșisem dintr-o stare de deznădejde în care toate mi se păreau urâcioase, lăsând să 
mă cuprindă o putere drăcească de indiferență totală, care îmi cuprinsese întreaga ființă, 
luând locul fricii firești. Această stare s-ar putea numi ‘frica de liniște’. Numai omul 
care a trecut printr-o asemenea stare, poate să-i înțeleagă și să-i ajute pe tinerii 
sinucigași de astăzi. Și eu am fost unul dintre aceștia. Aveam vreo 18-19 ani.” 
 
(Gleb a aflat în 1990 că tatăl său murise. Până atunci nădăjduise că ar putea fi în viață în Rusia.) 
 
Numai harul lui Dumnezeu a putut să-l scoată pe Gleb dintr-o asemenea stare. 
Pe când stătea pe un pod din Boston gândindu-se să-și ia viața, i-au venit deodată în 
minte câteva chipuri color ale unui Sfânt despre care aflase în copilărie, Sf. Serghie de 
la Radonej. Acest mare pustnic rus din sec. al XIV-lea, trăise așa cum era sortit omul să 
trăiască: cu Dumnezeu, în sânul naturii. Gândul i-a șoptit lui Gleb: „Dă-i o șansă! Vezi 
dacă o viață adevărată a curăției, departe de lume și în comuniune cu natura, este o 
realitate. Dacă nu e așa, și totul este doar înșelarea unui visător, un basm, un ‘drog al 
oamenilor’ – atunci ia-ți viața....” 
Apoi l-a mai tras ceva pe Gleb din prăpastie. Într-o seară, în preajma 
Crăciunului, când abia mergea pe Symphony Road, înghețat și cu picioarele ude, un om 
necunoscut i-a dat un bilet gratuit pentru un mare concert, cu piesa Mesia de Händel. A 
plâns de bucurie, căci muzica, cu minunatul cor Aliluia, vorbea sufletului său în chip 
nemijlocit. Prin această operă de mare artă și frumusețe transcedentală, a început să 
priceapă – nu logic sau rațional – că omul este duh, și că ceea ce căutase el în toți acești 
ani, era pur și simplu – Dumnezeu. 
Dar totul s-a deslușit și a căpătat sens, când Gleb a făcut primul pelerinaj la 
Mânăstirea Ortodoxă Rusă Sf. Treime din Jordanville, New York. Acolo, a aflat pentru 
prima oară credința strămoșilor săi, în toată slava sa. Amintindu-și cum a ajuns la 
biserica mânăstirii în Duminica Floriilor, a scris: „Deschizându-se ușile pentru 
privegherea Intrării Domnului în Ierusalim, am auzit minunatul cor dublu răsunând 
antifonic dinspre cele două străni și am simțit de îndată același sentiment măreț din 
Aliluia lui Händel, sentiment pe care-l căutasem în biserici și doar acum l-am găsit – și 
inima mea era cucerită! Mă născusem din nou întru Hristos.” 
LA MÂNĂSTIREA Sfânta Treime, Gleb a fost luat sub aripa ocrotitoare a 
tânărului părinte ierodiacon, Vladimir. Era mic de statură, cu ochi verzi strălucitori, 
revărsând bucurie și dragoste ca Hristos. Gleb își amintește: „După vecernie, Părintele 
Vladimir mi-a spus: ‘Hai să facem o plimbare până la cimitir.’ Era în ținută de biserică, 
cu camilafca și mantia. Avea atâta bucurie de parcă ar fi zburat dacă ar fi putut. Mi-a 
spus: ‘Vrei să vorbim?’ Eu îl cercetam să aflu dacă puteam să-i dezvălui părțile cele mai 
ascunse ale sufletului meu. Mergând, mi-a spus, ‘să-ți spun mai întâi eu cine sunt, apoi 
îmi spui tu cine ești’.” 
Părintele Vladimir i-a povestit despre viața lui, care semăna oarecum cu a lui 
Gleb. Născut în provincia Cernigov din sudul Rusiei, a fost recrutat de armata germană 
în retragere, la frageda vârstă de 14 ani. În Rusia sovietică, tatăl său fusese ateu și 
pentru aceasta, mama lui se ferise să le vorbească copiilor despre religie; dar când 
băiatul a plecat pentru totdeauna, mama i-a spus: „Ține minte, ai fost botezat.” În 
Germania, a lucrat ca ostarbeiter,111 scoțând oamenii de sub dărâmături, după 
bombardamentul american asupra Berlinului. Acest tânăr singuratic L-a întâlnit pe 
Dumnezeu acolo, în Germania de după război. A fost prezentat Părintelui Adrian 
Rimarenko, preot de o credință și un duh arzător, care formase atunci, în orășelul 
german Wendlingen, o comunitate creștină de 40-50 de oameni, majoritatea fiind 
refugiați ruși foarte săraci. Părintele Adrian dădea „ascultări” oamenilor după inspirația 
sa. Sub îndrumarea sa, s-a hotărât Părintele Vladimir să se facă călugăr, mai întâi în 
Germania și apoi în Jordanville. 
„Povestea Părintelui Vladimir a durat cam două ore. Mi-a vorbit despre lucrurile 
care l-au însuflețit, despre lumea sa lăuntrică. Eram copleșit de gândul că întâlnisem un 
om, o ființă omenească normală, care avusese aceleași probleme ca mine, cu bunăvoință 
față de nevrednicia mea, a stat de vorbă cu mine, a râs și a glumit.... 
Când povestea Părintelui VIadimir a luat sfârșit, inima mea era deja deschisă. 
Începea să se aprindă. Voiam să-i spun toate câte erau în sufletul meu. Apoi mi-a spus, 
‘acum spune-mi povestea ta’. I-am spus tot, viața mea întreagă, nefericirea mea, 
tulburarea și îndoiala mea. Întoarcerea mea la credință s-a petrecut acolo, la miezul 
nopții, între cimitir și mânăstire. Convorbirea aceea m-a mișcat foarte mult. 
Mă temeam să mă despart de el. Simțeam că găsisem pe cineva, căruia îi păsa de 
mine. În seara dinaintea plecării mele, am intrat în sală împreună. S-a uitat la mine, m-a 
însemnat cu semnul Sfintei Cruci, apoi m-a îmbrățișat și m-a sărutat. M-a uluit. Eu 
trăisem o viață atât de rece până atunci. Mi-a zâmbit, și a ieșit afară cu camilafca .... Lam 
urmat. Stelele străluceau peste tot. Era o noapte caldă de vară; se simțea mirosul de 
fân. Atunci mi-am spus: aș vrea să nu mă mai despart de el niciodată. Dimineața, mi-a 
spus același lucru: ‘Nu te teme, nu ne vom despărți niciodată!’” 
Experiența „nașterii din nou” a lui Gleb a adus o schimbare zguduitoare în ochii 
tuturor celor care-l cunoșteau. Înainte, toți îi spuneau „Gleb morocănosul”. Acum, era 
cu adevărat fericit și însuflețit, avea un scop și o chemare. Se schimbase atât de mult, 
încât și culorile i se păreau acum mai vii. 
Prin Părintele Vladimir, Gleb a cunoscut măsura ascetică, mistică a 
creștinismului ortodox. Prima carte pe care i-a dat-o să o citească, a fost viața unuia 
dintre cei mai iubiți sfinți ai pământului rusesc, Sf. Serafim de Sarov († 1833), de 
Dumnezeu luminat. 
Sufletul însetat al lui Gleb a înghițit povestirile despre Sfinții pământului rusesc. 
A aflat că pe lângă Sf. Serghie de Radonej și Sf. Serafim de Sarov, viețuia o întreagă 
ceată de asceți „sălășluitori ai pustiei”112 în comuniune cu Dumnezeu în întinsele păduri 
ale Rusiei, aproape de veacul nostru. L-au impresionat mai ales Viețile stareților de la 
Mânăstirea Optina, care, primind însuflețirea pustiei de la viețuitorii din pădurile 
Roslavl, au plămădit unul dintre cele mai impresionante fenomene din istoria mai 
recentă a Bisericii. În veacurile XIX și XX, stareții au avut o influență deosebită asupra 
societății rusești, determinând o înflorire a sfințeniei la scară națională. Împlinind una 
dintre străvechile misiuni profetice ale Bisericii113, li s-a dat harul de a citi în inimile 
oamenilor și de a tămădui rănile trupești și sufletești. Profețiile și sfaturile lor, de 
Dumnezeu insuflate, au atras sute de credincioși din întreaga Rusie, între care și scriitori 
ca Dostoievski, Gogol și Tolstoi. 
TOT prin Părintele Vladimir, Gleb l-a cunoscut și pe unul dintre ucenicii 
apropiați ai ultimului stareț de la Optina, Sf. Nectarie. Ucenicul acesta era chiar 
Părintele Adrian Rimarenko, pe care Părintele Vladimir îl cunoscuse în Wendlingen. 
Părintele Adrian și soția sa, locuiau în Spring Valley, New York, unde întemeiaseră 
Mânăstirea de maici New Diveyevo. Acolo, ca și în Europa, slujea ca părinte 
duhovnicesc al unei comunități de credincioși mireni, care se adunaseră în jurul lui. 
Atât Părintele Adrian cât și turma sa au suferit cumplite experiențe dureroase. În 
timpul celui de al II-lea Război Mondial, schijele unei bombe i-au sfârtecat jumătate din 
capul fiului său, chiar sub ochii lui. Părintele Adrian a primit această suferință cu multă 
înțelepciune, folosind roadele dobândite aici pentru ajutarea și alinarea oamenilor, iar ei 
se țineau aproape de el. Ca preot, părinte duhovnicesc și orator, a atras sute de mii de 
oameni la slujbele bisericii și la felul său de a trăi. Își punea viața pentru turma sa. Era 
atât de părintesc în toată ființa sa, încât l-au numit „super-preotul”. 
Harul preoțesc al Părintelui Adrian nu era doar o închipuire, ci era urmarea 
ascultării de Bătrânul Nectarie cu mintea și inima. În 1928, Sf. Bătrân Nectarie a murit 
sub patrafirul preoțesc al Părintele Adrian; iar acum, harul care venea de la Optina era 
de bună seamă asupra Părintele Adrian. Ca și Bătrânul său, Părintele Adrian devenise 
un adevărat „cunoscător al inimilor”: adică putea să vadă pe cineva pentru prima oară în 
viață și să-i spună ceva de mare importanță pentru acea persoană, dar care nu însemna 
nimic pentru alții. 
Înainte de a-l cunoaște pe Părintele Adrian, Gleb nu știa toate astea despre el.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Doamne ajuta!
			 
		
		
		
		
		
	
	 |