Subiect: Carti ortodoxe
View Single Post
  #2  
Vechi 08.12.2010, 09:53:39
caminaris's Avatar
caminaris caminaris is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.07.2009
Locație: Galati
Religia: Ortodox
Mesaje: 217
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru caminaris
Implicit Viata Parintelui Serafim Rose - pasaje care m-au impresionat

Gleb (viitorul Parinte Gherman) ca și Eugene (viitorul Parinte Serafim), în timp ce urma cursurile unui colegiu din Boston, trecea printr-o
mare căutare sufletească. Mama sa, făcând parte din intelectualitatea rusă, nu l-a crescut
în duhul Bisericii Ortodoxe. Aproape toată viața, Gleb a avut o fire dificilă. Tânjea
foarte mult după îndrumarea unui tată și blestema soarta care l-a lipsit de lucrul acesta.
Acum trebuia să știe de ce trebuia să lupte ca să-și întrețină familia și pe el însuși.
Atunci a scris: „Săvârșisem crimă în inima mea; eram sinucigaș. Răzvrătirea mea nu era
frustrarea cunoscută a tânărului bogat din anii ’50, care, așa cum spunea Tolstoi,
‘înnebunise din preaplinul stomacului’. Nu, eu mă simțeam îngrozitor, căci nu aveam
nici un răspuns la întrebările mele, care erau foarte importante pentru mine .... Eram
însetat de viață dar trebuia să știu de ce. Să trăiesc numai pentru că m-am născut și să
sufăr fără nici un scop și să mor? Eu nu am cerut să mă nasc! Eu doream să trăiesc, dar
abia ieșisem dintr-o stare de deznădejde în care toate mi se păreau urâcioase, lăsând să
mă cuprindă o putere drăcească de indiferență totală, care îmi cuprinsese întreaga ființă,
luând locul fricii firești. Această stare s-ar putea numi ‘frica de liniște’. Numai omul
care a trecut printr-o asemenea stare, poate să-i înțeleagă și să-i ajute pe tinerii
sinucigași de astăzi. Și eu am fost unul dintre aceștia. Aveam vreo 18-19 ani.”

(Gleb a aflat în 1990 că tatăl său murise. Până atunci nădăjduise că ar putea fi în viață în Rusia.)

Numai harul lui Dumnezeu a putut să-l scoată pe Gleb dintr-o asemenea stare.
Pe când stătea pe un pod din Boston gândindu-se să-și ia viața, i-au venit deodată în
minte câteva chipuri color ale unui Sfânt despre care aflase în copilărie, Sf. Serghie de
la Radonej. Acest mare pustnic rus din sec. al XIV-lea, trăise așa cum era sortit omul să
trăiască: cu Dumnezeu, în sânul naturii. Gândul i-a șoptit lui Gleb: „Dă-i o șansă! Vezi
dacă o viață adevărată a curăției, departe de lume și în comuniune cu natura, este o
realitate. Dacă nu e așa, și totul este doar înșelarea unui visător, un basm, un ‘drog al
oamenilor’ – atunci ia-ți viața....”
Apoi l-a mai tras ceva pe Gleb din prăpastie. Într-o seară, în preajma
Crăciunului, când abia mergea pe Symphony Road, înghețat și cu picioarele ude, un om
necunoscut i-a dat un bilet gratuit pentru un mare concert, cu piesa Mesia de Händel. A
plâns de bucurie, căci muzica, cu minunatul cor Aliluia, vorbea sufletului său în chip
nemijlocit. Prin această operă de mare artă și frumusețe transcedentală, a început să
priceapă – nu logic sau rațional – că omul este duh, și că ceea ce căutase el în toți acești
ani, era pur și simplu – Dumnezeu.
Dar totul s-a deslușit și a căpătat sens, când Gleb a făcut primul pelerinaj la
Mânăstirea Ortodoxă Rusă Sf. Treime din Jordanville, New York. Acolo, a aflat pentru
prima oară credința strămoșilor săi, în toată slava sa. Amintindu-și cum a ajuns la
biserica mânăstirii în Duminica Floriilor, a scris: „Deschizându-se ușile pentru
privegherea Intrării Domnului în Ierusalim, am auzit minunatul cor dublu răsunând
antifonic dinspre cele două străni și am simțit de îndată același sentiment măreț din
Aliluia lui Händel, sentiment pe care-l căutasem în biserici și doar acum l-am găsit – și
inima mea era cucerită! Mă născusem din nou întru Hristos.”
LA MÂNĂSTIREA Sfânta Treime, Gleb a fost luat sub aripa ocrotitoare a
tânărului părinte ierodiacon, Vladimir. Era mic de statură, cu ochi verzi strălucitori,
revărsând bucurie și dragoste ca Hristos. Gleb își amintește: „După vecernie, Părintele
Vladimir mi-a spus: ‘Hai să facem o plimbare până la cimitir.’ Era în ținută de biserică,
cu camilafca și mantia. Avea atâta bucurie de parcă ar fi zburat dacă ar fi putut. Mi-a
spus: ‘Vrei să vorbim?’ Eu îl cercetam să aflu dacă puteam să-i dezvălui părțile cele mai
ascunse ale sufletului meu. Mergând, mi-a spus, ‘să-ți spun mai întâi eu cine sunt, apoi
îmi spui tu cine ești’.”
Părintele Vladimir i-a povestit despre viața lui, care semăna oarecum cu a lui
Gleb. Născut în provincia Cernigov din sudul Rusiei, a fost recrutat de armata germană
în retragere, la frageda vârstă de 14 ani. În Rusia sovietică, tatăl său fusese ateu și
pentru aceasta, mama lui se ferise să le vorbească copiilor despre religie; dar când
băiatul a plecat pentru totdeauna, mama i-a spus: „Ține minte, ai fost botezat.” În
Germania, a lucrat ca ostarbeiter,111 scoțând oamenii de sub dărâmături, după
bombardamentul american asupra Berlinului. Acest tânăr singuratic L-a întâlnit pe
Dumnezeu acolo, în Germania de după război. A fost prezentat Părintelui Adrian
Rimarenko, preot de o credință și un duh arzător, care formase atunci, în orășelul
german Wendlingen, o comunitate creștină de 40-50 de oameni, majoritatea fiind
refugiați ruși foarte săraci. Părintele Adrian dădea „ascultări” oamenilor după inspirația
sa. Sub îndrumarea sa, s-a hotărât Părintele Vladimir să se facă călugăr, mai întâi în
Germania și apoi în Jordanville.
„Povestea Părintelui Vladimir a durat cam două ore. Mi-a vorbit despre lucrurile
care l-au însuflețit, despre lumea sa lăuntrică. Eram copleșit de gândul că întâlnisem un
om, o ființă omenească normală, care avusese aceleași probleme ca mine, cu bunăvoință
față de nevrednicia mea, a stat de vorbă cu mine, a râs și a glumit....
Când povestea Părintelui VIadimir a luat sfârșit, inima mea era deja deschisă.
Începea să se aprindă. Voiam să-i spun toate câte erau în sufletul meu. Apoi mi-a spus,
‘acum spune-mi povestea ta’. I-am spus tot, viața mea întreagă, nefericirea mea,
tulburarea și îndoiala mea. Întoarcerea mea la credință s-a petrecut acolo, la miezul
nopții, între cimitir și mânăstire. Convorbirea aceea m-a mișcat foarte mult.
Mă temeam să mă despart de el. Simțeam că găsisem pe cineva, căruia îi păsa de
mine. În seara dinaintea plecării mele, am intrat în sală împreună. S-a uitat la mine, m-a
însemnat cu semnul Sfintei Cruci, apoi m-a îmbrățișat și m-a sărutat. M-a uluit. Eu
trăisem o viață atât de rece până atunci. Mi-a zâmbit, și a ieșit afară cu camilafca .... Lam
urmat. Stelele străluceau peste tot. Era o noapte caldă de vară; se simțea mirosul de
fân. Atunci mi-am spus: aș vrea să nu mă mai despart de el niciodată. Dimineața, mi-a
spus același lucru: ‘Nu te teme, nu ne vom despărți niciodată!’”
Experiența „nașterii din nou” a lui Gleb a adus o schimbare zguduitoare în ochii
tuturor celor care-l cunoșteau. Înainte, toți îi spuneau „Gleb morocănosul”. Acum, era
cu adevărat fericit și însuflețit, avea un scop și o chemare. Se schimbase atât de mult,
încât și culorile i se păreau acum mai vii.
Prin Părintele Vladimir, Gleb a cunoscut măsura ascetică, mistică a
creștinismului ortodox. Prima carte pe care i-a dat-o să o citească, a fost viața unuia
dintre cei mai iubiți sfinți ai pământului rusesc, Sf. Serafim de Sarov († 1833), de
Dumnezeu luminat.
Sufletul însetat al lui Gleb a înghițit povestirile despre Sfinții pământului rusesc.
A aflat că pe lângă Sf. Serghie de Radonej și Sf. Serafim de Sarov, viețuia o întreagă
ceată de asceți „sălășluitori ai pustiei”112 în comuniune cu Dumnezeu în întinsele păduri
ale Rusiei, aproape de veacul nostru. L-au impresionat mai ales Viețile stareților de la
Mânăstirea Optina, care, primind însuflețirea pustiei de la viețuitorii din pădurile
Roslavl, au plămădit unul dintre cele mai impresionante fenomene din istoria mai
recentă a Bisericii. În veacurile XIX și XX, stareții au avut o influență deosebită asupra
societății rusești, determinând o înflorire a sfințeniei la scară națională. Împlinind una
dintre străvechile misiuni profetice ale Bisericii113, li s-a dat harul de a citi în inimile
oamenilor și de a tămădui rănile trupești și sufletești. Profețiile și sfaturile lor, de
Dumnezeu insuflate, au atras sute de credincioși din întreaga Rusie, între care și scriitori
ca Dostoievski, Gogol și Tolstoi.
TOT prin Părintele Vladimir, Gleb l-a cunoscut și pe unul dintre ucenicii
apropiați ai ultimului stareț de la Optina, Sf. Nectarie. Ucenicul acesta era chiar
Părintele Adrian Rimarenko, pe care Părintele Vladimir îl cunoscuse în Wendlingen.
Părintele Adrian și soția sa, locuiau în Spring Valley, New York, unde întemeiaseră
Mânăstirea de maici New Diveyevo. Acolo, ca și în Europa, slujea ca părinte
duhovnicesc al unei comunități de credincioși mireni, care se adunaseră în jurul lui.
Atât Părintele Adrian cât și turma sa au suferit cumplite experiențe dureroase. În
timpul celui de al II-lea Război Mondial, schijele unei bombe i-au sfârtecat jumătate din
capul fiului său, chiar sub ochii lui. Părintele Adrian a primit această suferință cu multă
înțelepciune, folosind roadele dobândite aici pentru ajutarea și alinarea oamenilor, iar ei
se țineau aproape de el. Ca preot, părinte duhovnicesc și orator, a atras sute de mii de
oameni la slujbele bisericii și la felul său de a trăi. Își punea viața pentru turma sa. Era
atât de părintesc în toată ființa sa, încât l-au numit „super-preotul”.
Harul preoțesc al Părintelui Adrian nu era doar o închipuire, ci era urmarea
ascultării de Bătrânul Nectarie cu mintea și inima. În 1928, Sf. Bătrân Nectarie a murit
sub patrafirul preoțesc al Părintele Adrian; iar acum, harul care venea de la Optina era
de bună seamă asupra Părintele Adrian. Ca și Bătrânul său, Părintele Adrian devenise
un adevărat „cunoscător al inimilor”: adică putea să vadă pe cineva pentru prima oară în
viață și să-i spună ceva de mare importanță pentru acea persoană, dar care nu însemna
nimic pentru alții.
Înainte de a-l cunoaște pe Părintele Adrian, Gleb nu știa toate astea despre el.
__________________
Doamne ajuta!
Reply With Quote