continuare
Distincția dintre ipostase este reflectată în cuvintele: „în comunitatea de substanță declarăm că nu se împacă și nu se transmit semnele distinctive care se întîlnesc în Sfînta Treime și prin care se încheagă particularitatea persoanelor care ne-au fost transmise în credință: fiecare persoană e înțeleasă în chip diferit, datorită semnelor distinctive particulare, în așa fel încît cu ajutorul acestor însușiri, de care am amintit, se poate descoperi ceea ce separă ipostasele între ele”. Conform acestor principii fiecare ipostasă sau persoană este caracterizată în mod distinct prin niște trăsături personale care „nu se împacă și nu se transmit”, prin urmare fiind strict proprii fiecărui ipostas (sau persoană dumnezeiască) în parte.
Tot sfântul Vasile ne vorbește despre ipostasul Tatălui astfel: „Cît despre Dumnezeu Cel peste toate, singurul Care are ca semn distinctiv și întrucîtva privilegiat al ipostasului Său pe acela de a fi Tată și de a nu subzista prin efectul nici unei cauze” prin urmare despre ceea ce Îl distinge pe Tatăl. Însă potrivit versetului de la Ioan 15:26 „Iar când va veni Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine.” se poate observa că Revelația Dumnezeiască prezintă purcederea Duhului Sfânt (în sensul cauzei, nu a cauzatului) ca fiind un atribut care caracterizează ipostasul Tatălui, Acesta fiind acela de la care purcede Duhul Sfânt, Paracletul. Prin urmare în relația dintre Tatăl și Duhul Sfânt, ceea ce Îl caracterizează ipostatic pe Tatăl este că Îl purcede (Îl cauzează) pe Paraclet, iar ceea ce Îl caracterizează pe Paraclet este că este purces din (sau cauzat de) Tatăl ca ipostas dumnezeiesc. Prin urmare ținând cont de doctrina trăsăturilor proprii fiecărui ipostas, care sunt netransmisibile și îl caracterizează personal pe un anume ipostas al Treimii, a sfântului Vasile, atunci tragem concluzia că așa cum nașterea Fiului Îl caracterizează, ca ipostas, pe Tatăl, tot așa, conform Ioan 15:26, purcederea sau cauzarea prin purcedere a Paracletului este tot o trăsătură ipostatică a Tatălui și care, ca una care îl identifică, este netransmisibilă celorlalte ipostase dumnezeiești, prin urmare nu este transmisibilă nici Fiului, ca ipostas. Fapt care duce în mod evident la concluzia că Fiul nu are ca și caracteristică de a fi purcezător al Paracletului, această caracteristică revenindu-I Tatălui și fiind netransmisibilă și necomunicabilă ca fiind una care Îl caracterizează și Îl distinge pe Tatăl, și prin urmare Duhul Sfânt purcede de la Tatăl și neavând ca și cauză a purcederii Sale și pe Fiul. Putem totuși vorbi despre relația intratreimică dintre Fiul și Paracletul, însă conform celor demonstrate în ceea ce privește relația dintre aceste ipostase dumnezeiești putem să vorbim despre orice dar nu despre vreo purcedere a Paracletului din Fiul, purcederea sau cauzarea prin purcedere fiind un atribut care este specific Tatălui, care Îl distinge ipostatic și care este netransmisibilă celorlalte ipostase treimice.
Last edited by doctor_faustus; 26.11.2010 at 10:55:37.
|