Unul dintre pretinsele argumente ale latinilor pentru susținerea opiniei Filioque este acela care se bazează pe un text biblic care susține că Fiul a primit totul de la Tatăl, cu excepția însușirilor personale ale Tatălui. Ori în această ipoteză nu se poate susține Filioque pentru că, ținând cont de textul de la Ioan 15:26 care spune că purcederea Duhului Sfânt este o însușire a Tatălui, atunci când Fiul a primit totul de la Tatăl, El nu a primit ceea ce Îl caracterizează pe Tatăl ca ipostas, anume nu a primit însușirea Tatălui de a Îl naște pe Fiul, dar nu a primit nici însușirea Tatălui de a Îl purcede pe Paraclet pentru că și această însușire este tot una specifică ipostasei Tatălui conform Ioan 15:26.
Ba mai mult nu doar că argumentul latinilor nu se susține, ci chiar pe baza încercării lor de argumentare se poate argumenta exact opusul părerii lor teologice. Dacă Fiul a primit totul de la Tatăl, atunci înseamnă că Tatăl a dăruit Fiului și pe Duhul Său, adică pe Duhul Tatălui, fără însă ca să Îi dăruiască și însușirea Sa personală, ipostatică dumnezeiască de a Îl purcede (sau co-purcede) pe Paraclet.
|