Subiect: filioque
View Single Post
  #204  
Vechi 24.11.2010, 10:49:31
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Teologia romano-catolica contemporana incearca o armonizare cu credinta Sfintilor Parinti care afirma unanim ca Dumnezeu Tatal este unica cauza si incearca sa priveasca "purcederea" strict in acceptiunea de verb care inseamna "a trimite" ceea ce din puct de vedere dogmatic ortodox este corect, intrucat persoanele de acelari rang se pot trimite unele pe altele: Tatal trimite pe Fiul in lume, Fiul trimite Duhul Sfant, Fiul se intrupeaza de la (adica prin intermediul) Duhului Sfant.

Daca "a purcede" este inteles strict doar ca "a trimite" fara a avea vreo legatura cu existenta fiintala, atunci este corect si din punct de vedere crestin ortodox, dupa cum am aratat mai sus.
Insa in teologia crestin ortodoxa "a purcede" se refera la existanta fiintala la Duhului Sfant, mai exact la modul in care Dumnezeu Tatal cauzeaza existenta Duhul Sfant Dumnezeu prin purcedere, de aceea nu poate fi acceptat acest termen. (Daca romano-catolicii ar spune in loc de "purcedere" cu "trimitere" atunci ar fi acceptat). Dumnezeu Tatal cauzeaza existenta Dumnezeu Fiului prin nastere.

De remarcat ca in crezul niceo-constantinopolitan nu se foloseste verbul "a purcede" din limba greaca ci se foloseste vrebul "egeneto" care are un sens mult mai profund decat verbul "a purcede" intrucat se refera la existenta fiintala.

In concluzie, Biserica Romano-Catolica trebuie sa clarifice la nivel oficial pozitia ei fata de aceste aspecte. O pozitie abigua nu ajuta la nimic.
Pe de alta parte teologia crestin ortodoxa este foarte clara, urmand fara nici o abatere linia Sfintilor Parinti si evident folosind termenii acestora (iar traducerile sunt foarte clare).
Și totuși teologia romano-catolică nu poate să facă acea "armonizare" de la purcedere la trimitere. Textul doctrinei filioque este foarte clar și se referă la purcederea eternă a Duhului Sfânt din Tatăl și din Fiul ca dintr-un singur principiu cauzal. Doctrina în sine nu permite și nu poate permite trecerea de la pucedere la trimitere pentru că în această situație practic s-ar renunța la doctrina filioque în sine, rezultatul "armonizării" neputând să ducă la altceva decât anularea de facto a credinței în doctrina Filioque. Prin urmare cred că o asemenea trecere din punct de vedere al latinilor este absolut improbabilă, ca să nu zic că ea nu se va face niciodată pentru că ar duce în mod inevitabil la compromiterea, din acest punct de vedere, a teologiei romano-catolice precum și a primatului și infailibilității papale așa cum sunt definite de Conciliul I Vatican, cu alte cuvinte ar duce la compromiterea semnificativă a ecleziologiei romano-catolice.
Reply With Quote