Subiect: filioque
View Single Post
  #153  
Vechi 01.11.2010, 23:30:29
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit Sfantul Chiril, patriarh al Alexandriei (cca 375-444)

„Încă multe am a vă spune, dar acum nu puteți să le purtați. Iar când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul; căci nu va vorbi de la Sine, ci câte va auzi va grăi și cele viitoare vă va vesti” (In 16, 12-13)

Citat:
Văzându-i stăpâniți de dorința puternică de a afla cele viitoare și de teama că nu vor putea suporta cele ce vor veni (căci întristarea umplea, zice, inimile lor) și socotind că nu trebuie să-i împovăreze cu altele, în chip oportun le îngroapă pe acelea în tăcere. Astfel, îi uimește nu puțin, spunându-le că păstrează unele spre cunoașterea de mai târziu și li se vor comunica, în mod cuvenit, în viitor, prin descoperirea și prin luminarea ce va avea loc la timpul potrivit, prin Duhul. Le spune acestea poate văzându-i încă neînstare să înțeleagă cele mai tainice, deoarece nu erau încă luminați prin Duhul, nici părtași de firea dumnezeiască (II Pt. l, 4). Nu venise încă Duhul Sfânt, după Sfântul Evanghelist, pentru că Hristos încă nu se preamărise (In 7, 39). Deci, vrea să le arate că are încă să le descopere taine foarte adânci pentru mintea omenească, dar nu o face acum deoarece încă nu-i vede în stare să le priceapă. Dar când Duhul Meu vă va preface din ceea ce sunteți în alții și va preschimba mintea voastră ca să voiți și să puteți să depășiți tipurile Legii, să alegeți frumusețea slujirii în duh și să preferați umbrelor adevărul, atunci veți înțelege mai ușor cele ale Mele. Căci atunci va fi bine primit și-și va găsi loc în voi cuvântul Meu.

Deci socotesc că trebuie să înțelegem că acestea vrea Domnul să le spună ucenicilor Săi. În modul acesta le va ridica înțelegerea la cele spuse acum, ca și la ceea ce a spus altă dată în chip de parabolă: „Nimeni nu pune un petic de postav nou la o haină veche... Nici nu pun oamenii vin nou în burdufuri vechi; altminteri burdufurile crapă; vinul se varsă...” (Mt. 9, 16-17). Astfel, nu li se potrivesc învățăturile noi ale propovăduirii evanghelice celor încă neschimbați prin Duhul la o viață și cunoștință nouă și nu pot încă cuprinde tainele despre Sfânta Treime. Deci expunerea învățăturilor mai adânci aparținea în chip folositor vieții reînnoite duhovnicește prin Duhul, care nu mai stăruie în litera Legii, pe care nu o mai primește înțelegerea celor ce cred în Hristos, preschimbată în gânduri înnoite și în stare să vadă cele în care se află frumusețea adevărului. Iar că înainte de învierea din morți a Mântuitorului nostru Hristos și de împărtășirea de Duhul, ucenicii viețuiau încă în mod iudaic și persistau încă în viețuirea după Lege, deși taina lui Hristos este mai mare, o poate vedea cineva cu mare ușurință.1852 Astfel, fericitul Petru, deși era mai mare între ucenici, când Și-a vestit Mântuitorul Patima Sa de pe cruce și a explicat că trebuie să Se supună îndrăznelilor iudaice, I-a răspuns, zicând: „Fie-Ți milă de Tine, să nu Ți se întâmple Ție aceasta” (Mt. 16, 22), deși Sfinții Prooroci spuseseră clar nu numai că El va pătimi, ci și ce va pătimi și când. Pe lângă acestea, mai trebuie să cugetăm și la altceva: Precum s-a scris și citim în Faptele Apostolilor, când Petru era flămând și voia să mănânce ceva, apoi a văzut coborându-se din cer o pânzătură în patru colțuri, pe care erau toate dobitoacele de pe pământ și peștii și păsările, și un glas de sus i-a zis: „Sculându-te, Petre, junghie și mănâncă,” a răspuns, zicând: „Nicidecum, Doamne, căci niciodată n-am mâncat nimic spurcat și necurat.” De aceea, cu dreptate a fost mustrat, auzind iarăși: „Cele ce Dumnezeu a curățit, tu să nu le numești spurcate” (Fapte 10, 13-15). Apoi trebuie să ne aducem des aminte de Mântuitorul nostru, Care a zis către iudei: „Nu ceea ce intră în gură spurcă pe om” (Mt. 15, 11). Observi deci că aveau trebuință și Apostolii de luminarea prin Duhul? Vezi că trebuia să-și preschimbe iudeii deprinderea în una mai bună și mai înțeleaptă? Când s-au îmbogățit cu harul de sus și din cer, și-au schimbat puterea și s-au făcut mai buni ca înainte în cunoștință. Atunci i-am auzit spunând cu curaj: „Noi însă avem gândul lui Hristos” (I Cor. 2, 16). Și nu arată altceva prin „gândul lui Hristos”, decât pe Duhul Sfânt venit la ei, Care le-a descoperit, potrivit rațiunii cuvenite, toate câte trebuia să știe și să învețe. „Când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul.”1853

Dar privește cum veghează asupra celor spuse; vezi trezvia cuvântului. Căci, prezicând că va veni la ei Mângâietorul, L-a numit Duhul Adevărului, adică al Său, fiindcă El este Adevărul (In 14, 6).1854 Și spune aceasta ca să știe ucenicii că nu le va veni o putere străină, ci le făgăduiește să li Se dea pe Sine altfel, prin Duhul Adevărului, adică al Său,1855 pe Care îl numește Mângâietorul. Căci nu este de înțeles Duhul ca străin de ființa Unuia-Născutului, ci El iese în chip natural din ea, nefiind altceva decât Fiul, cât privește identitatea firii, deși se cugetă ca subzistând în mod propriu.1856 Deci Duhul Adevărului, zice, ne va călăuzi la toată cunoștința Adevărului.1857 Căci, știind deplin Adevărul, al Cărui Duh este, nu-L va descoperi parțial celor ce-L iubesc pe El, ci le va insufla în mod deplin taina Lui. Deși acum cunoaștem în parte, cum zice Pavel (I Cor. 13, 9), în această cunoștință mică ne strălucește frumusețea întreagă și neclintită a Adevărului. Deci, precum nimeni nu cunoaște ale omului, după cum s-a scris, decât duhul omului, care este din el (I Cor. 2, 11), în același mod, după cuvântul lui Pavel, nimeni nu cunoaște cele ale lui Dumnezeu, decât Duhul lui Dumnezeu, Care este în El. Deci, când va veni, zice, nu va grăi, adică nu vă va face să înțelegeți de la Sine nimic, ci vă va descoperi taina Adevărului, căci nu vă va grăi nimic din cele străine de Mine. Nu vă va da legi proprii, ci, deoarece este Duhul și oarecum Mintea Mea, va grăi sigur cele ale Mele. Și Mântuitorul spune aceasta, nu ca să cugetăm pe Duhul Sfânt ca slujitor, după nepriceperea unora. Voind să-i încredințeze pe ucenicii Săi că Duhul Său nu este altul decât El, prin rațiunea unității de ființă, le spune că va grăi și va lucra și va voi aceleași ca El. De aceea a dăugat: „Și cele viitoare va grăi vouă.” Prin aceasta spune de fapt: Acestea vi le spun pentru că Duhul este din ființa Mea și este într-un fel Mintea Mea. De aceea, El vă va spune cele viitoare, ca Mine. Căci vi le-am spus Eu mai înainte, dar n-ați putut să le cuprindeți. Și nu v-ar spune ca Mine cele viitoare dacă n-ar fi în Mine, nu v-ar veni prin Mine și n-ar fi de aceeași ființă cu Mine.
sursa: idem, pag. 987-989

În pasajul subliniat: "Căci, prezicând că va veni la ei Mângâietorul, L-a numit Duhul Adevărului, adică al Său, fiindcă El este Adevărul (In 14, 6). Și spune aceasta ca să știe ucenicii că nu le va veni o putere străină, ci le făgăduiește să li Se dea pe Sine altfel, prin Duhul Adevărului, adică al Său, pe Care îl numește Mângâietorul. Căci nu este de înțeles Duhul ca străin de ființa Unuia-Născutului, ci El iese în chip natural din ea, nefiind altceva decât Fiul, cât privește identitatea firii, deși se cugetă ca subzistând în mod propriu. Deci Duhul Adevărului, zice, ne va călăuzi la toată cunoștința Adevărului. Căci, știind deplin Adevărul, al Cărui Duh este, nu-L va descoperi parțial celor ce-L iubesc pe El, ci le va insufla în mod deplin taina Lui." este din nou vorba, în mod evident despre din nou, venirea Duhului Sfânt făgăduită apostolilor. În acest context că Duhul Sfânt iese în chip natural din ființa Fiului lui Dumnezeu, însă din nou, aici este vorba despre trimiterea, dăruirea Duhului Sfânt apostolilor. Deci încă o dată, nici urmă de vreun filioque !! Nu neagă nimeni că dăruirea Duhului Sfânt se dă și din/prin Fiul, însă trimiterea/dăruirea Duhului Sfânt nu este același lucru cu purcederea Duhului Sfânt, aceasta fiind din Tatăl (Ioan 15:26)!!
Reply With Quote