Erethron,
Cei mai multi dintre cei care critica obsesiv (cu duh viclean in ei ) pe patriarh si pe ierarhi ( nu ca nu ar fi de criticat unii dintre ei,ecumenistii mai ales,departe de mine aceasta ) sint stilistii.Or mai fi si unii ortodocsi nevinovati care cad in plasa lor,necunoscindu-i.
Incercind sa raspund la intrebare ( intrebari de pe parcurs ) ma folosesc de ceea ce a scris cindva un crestin de-al nostru,care mie mi-a placut ( exceptie sfirsitul ):
“
Iconomia Duhului Sfînt”, adică a felurilor în care intervine El în viața Bisericii și a aspectelor sub care Se înfățișează în această lucrare a Lui.
În acest scop, să încercăm a-L căuta în apelativele prin care este invocat în cadrul tradițiilor vetero-novo-testamentare și al predaniei Sfinților Părinți.
Cele mai întîlnite apelative sînt: “Împărate Ceresc”, “Mîngîietorule”, “Duhul Adevărului”, iar în Crez: “Care a grăit prin prooroci”.
Să ne oprim deocamdată la aceste două din urmă. “Duhul Adevărului”, în sens mai restrâns, este Cel ce conferă Bisericii
în integritatea ei capacitatea de a deosebi adevărul de eroare. Consensul Bisericii întrunit asupra unei învățături de credință este criteriul adevărului ei, căci acolo unde se realizează consensul întregii Biserici, acolo este prezent și
Duhul Sfînt, Duhul Adevărului.
Duhul Profeției (“Care a grăit prin prooroci”) este Cel Care citește prezentul în lumina Veacului de Apoi. El denunță toate abaterile de la normalitatea credinței și a viețuirii în Dumnezeu. În acest sens,
profetismul a jucat un rol considerabil în lumea Vechiului Testament, întemeind o instituție similară și paralelă sacerdoțiului, căruia nu i-a fost niciodată subordonat și pe care l-a denunțat ori de cîte ori a fost cazul.
Proorocii admonestau poporul pentru idolatrie și depravare,
pe regi pentru crimele și desfrîul lor (Ilie pe Oseea, Natan pe David, Ioan pe Irod),
pe arhierei, pe preoți , pe cărturari și farisei pentru corupție și ipocrizie. Deseori plăteau cu capul îndrăzneala lor (Zaharia și Ioan), care se întemeia pe convingerea că nu ei, ci Duhul grăiește prin gura lor.
În creștinismul primar, cum ne este înfățișat în Faptele Apostolilor și în epistolele pauline, întîlnim sumedenie de prezențe ale Duhului Profeției.
În creștinismul răsăritean funcția aceasta a revenit mai cu precădere monahismului, adică acelora care și-au păstrat independența față de bunurile lumești prin totala renunțare la ele,......
dar n-a ocolit nici pe ierarhi, nici pe clerici și nici pe laici, fiind prezent la toate nivelele Bisericii, dar nelăsîndu-se monopolizat de nici unul dintre ele.
În contextul profetismului, trebuie să menționăm și pe acei “nebuni în Hristos” care, sub imperiul duhului profetic, prin comportări non-conformiste și prin exprimări paradoxale, denunțau curajos nedreptățile veacului și greșelile din sînul Bisericii. În acest sens, spiritul profetic, așa cum s-a manifestat el în lumea Vechiului și Noului Testament, cum și în viața ulterioară a creștinismului primar și apoi răsăritean, poate fi denumit – și a și fost – “spiritul critic” în Biserică.
Cum stau însă lucrurile în Apus cu aceste daruri ale Sfîntului Duh (Duhul Adevărului și Duhul Profeției, respectiv “spiritul critic”)? În ce măsură distorsiunea filioquistă a purcederii Duhului Sfînt a perturbat exercitarea normală a acestor daruri în viața acestei Biserici?
....continuarea aici,mai pe la mijlocul paginii, “FILIOQUE” ȘI IMPLICAREA SA ÎN CURSUL ISTORIEI:
http://razvan-codrescu.blogspot.com/search?q=filioque
PS...mai pe scurt,la noi ierarhia este in primul rind a Sfinteniei,adica a oamenilor (ierarhi,preoti,monahi,mireni ) in care se coboara, se salasluieste si traieste Dumnezeu pe pamint,Sfintii sau oamenii duhovnicesti,conform promisiunii facute de Iisus Hristos Dumnezeu:" Dacă Mă iubește cineva, va păzi cuvântul Meu, și Tatăl Meu îl va iubi, și vom veni la el și
vom face locaș la el. " Ioan 14:23