Iar în scrisoarea sa către Patriarhul Ierusalimului, care se temea să-i spună
preotului său slujitor să nu-l mai pomenească pe ereziarh, Sfântul Teodor îi amintește
Patriarhului: „comuniunea este pângărită prin simplul fapt că-l pomenește, chiar dacă cel
ce pomenește este ortodox” .(P.G. 99, 1164).
La fel, Sfântul Ioan Gura de Aur mărturisește „ că nu doar cei aflați în erezie, ci și cei
ce țin comuniunea cu aceștia sunt vrăjmașii lui Dumnezeu.”
Întocmai și Dumnezeieștile Scripturi ne poruncesc: „nu vă amestecați cu faptele
cele fără de roadă ale întunericului, ci mai vârtos să le mustrați.”(Efeseni 5,11) și: „ Pentru
aceea ieșiți din mijlocul lor, și vă osebiți, zice Domnul; și de necurăție să nu vă atingeți, și
eu vă voi primi pre voi. Și voi fi vouă Tată, și voi veți fi mie fii, și fete, zice Domnul
Atotțiitorul.”( 2 Corinteni 6,17-18)
Mărturiile Sfintelor Soboare și ale Sfinților Părinți cu privire la problema comuniunii
euharistice și de rugăciune, precum și a pomenirii liturgice, sunt nenumărate. Ne oprim
însă aici, încheind cu un cuvânt al Sfântului Marcu al Efesului referitor la acest subiect:
“Toți Părinții și Învățătorii Bisericii, toate Soboarele și dumnezeieștile Scripturi ne
îndeamnă să fugim de cei ce țin alte învățături și să ne separăm de comuniunea cu ei“
.(Sfântul Marcu al Efesului-Mărturisirea de credință, XII, 304).
|