Motivele pentru care am luat această decizie sunt deplin întemeiate pe învățătura
Sfinților Părinți – (subiect ce îl putem expune pe larg și îl vom detalia pe parcurs cu
materiale anexe – o parte dintre acestea fiind deja atașate acestei scrisori):
MOTIVE (pricini) :
1. B.O.R. a fost pentru mulți ani și continuă să fie mădular al organizației eretice și
antihristice C.M.B., fapt ce a avut drept consecințe:
a) semnarea de documente apostaziatoare (Balamand, Chambessy, Ravenna, Viena
etc.) de la credința dreptslăvitoare întru Una, Sfântă, Sobornicească si Apostolească
Biserică;
b) conslujiri și rugăciuni cu ereticii, cu sectanții și chiar cu păgânii, cum s-a
întâmplat public la Marile Adunări blasfemiatoare ale C.M.B. de la Canberra, Asissi și
multe alte locuri (precum se întâmplă și în România, anual, la „Săptămâna de rugăciune
ecumenică”, sau cum s-a petrecut la manifestarea “San Egidio” – Bucuresti 1998, unde sau
practicat ritualuri păgâne, sau la cea de-a treia Mare Adunare Ecumenică C.M.B. de la
Sibiu din 2007);
c) mărturisirea, practicarea și răspândirea pan-ereziei ecumenismului, care este
erezia ce însumează toate ereziile vechi și noi, mărturisire de credință eretică a B.O.R. și a
Patriarhiilor Oficiale exprimată prin așa numita „Charta Oecumenica”.
Cele arătate mai sus atrag anatemele date de Sfintele Soboare asupra tuturor celor
ce le practică și asupra tuturor celor ce le mărturisesc sau sunt în comuniune cu aceștia.
Văzând cu durere „marea apostazie” a Bisericilor oficiale – cum o numea Cuviosul
Arhiepiscop Averkie de Jordanville (episcop al ROCOR-ului, la fel ca și Sfântul Ioan
Maximovici), Sfântul Mitropolit Filaret al New York-ului, Întâi-Stătătorul Bisericii Ortodoxe
- 2 -
Ruse din Afara Granițelor (ROCOR) trimite mai multe scrisori numite “Epistolii
întristate”(între anii 1969-1975) tuturor Patriarhiilor ortodoxe membre ale C.M.B.
Prin ele, Mitropolitul Filaret încearcă să cheme patriarhiile membre ale C.M.B. la
ieșirea din această organizație eretică, la întoarcerea în Ortodoxie și la pocăință pentru
actele de apostazie săvârșite.
Însă, asistând cu mare îngrijorare la lucrarea continuă și dinamică de lepădare a
Adevărului și de adâncire a apostaziei săvârșite de aceste Patriarhii, Sfântul Filaret și
Sinodul au hotărât să anatemizeze ecumenismul, pentru a păzi turma ortodoxă.
Astfel, pan-erezia ecumenismului a fost anatemizată în August 1983 de Sfântul
Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse din Afara Granițelor (ROCOR), păstorită de Sfântul
Mitropolit Filaret al New York-ului.
Redăm textul anatemei, iscălite de întreg Soborul Arhieresc al ROCOR, spre a fi
adăugată la sfârșitul anatemelor din Sinodicon și pomenită întotdeauna în prima
Duminică a Postului Mare – Duminica Biruinței Ortodoxiei:
“Celor ce atacă Biserica lui Hristos învățând că Biserica Sa este împărțită în așa-zise
„ramuri” ce se deosebesc în doctrină și în felul de viață, sau că Biserica nu există în chip
văzut, ci va fi alcătuită în viitor când toate „ramurile” – sectele, denominațiunile și chiar
religiile – vor fi unite într-un singur trup, și care nu deosebesc Preoția și Tainele Bisericii de
cele ale ereticilor, ci spun că botezul și euharistia ereticilor sunt valabile pentru mântuire;
prin urmare, celor ce cu bună-știință sunt în comuniune cu acești eretici mai-naintepomeniți
sau celor ce susțin, răspândesc sau păzesc erezia lor ecumenistă sub pretextul
dragostei frățești sau al presupusei uniri a creștinilor despărțiți, ANATEMA!”
Mai târziu, ecumenismul a fost dat anatemei și de Înalt Preasfințitul Auxentie :
“Noi, ierarhii, preoții și poporul Adevăratei Biserici Ortodoxe, sub omoforul Înalt
Preasfințitului Auxentie, Arhiepiscop al Atenei și al întregii Elade, văzând cum
ecumenismul învață că Biserica lui Hristos este împărțită în așa-zise ramuri cu doctrine și
practici diferite sau chiar opuse; că acesta atribuie putere de mântuire așa-ziselor taine
ale neortodocșilor care au pierdut sau nu au avut niciodată forma canonică a Botezului,
dintre care mulți “hirotonesc” femei ca preot și episcop, iar alții nu recunosc deloc preoția;
că prin acesta își manifestă credințele în împreună slujiri și rugăciune comună ortodocșii,
heterodocșii, chiar necreștinii și păgânii; și că acestea făcând, ecumenismul urmărește
înrobirea libertății noastre duhovnicești și a Adevărului lui Hristos față de minciună, față
de puterile acestei lumi și față de grijile acesteia, ceea ce este duhul lui Antihrist; drept
urmare declarăm că ecumenismul este culmea tuturor ereziilor, cu totul potrivnic
Credinței Apostolilor și Părinților, spurcăciune înaintea Sfintei Treimi și pregătirea pentru
Antihrist și că oricine dintre credincioșii care păstrează comuniunea cu ecumeniștii sau își
însușește învățăturile lor, este supus tuturor anatemelor date asupra ereticilor.”
|