pe scurt 2
Faptul că duhovnicul a spus… ce a spus este un act al lui de curaj duhovnicesc asociat cu o neștiință de tip copilăresc și trebuie iubit cu toată inima și păstrat un asemenea duhovnic. Că el crede că prin puterea rugăciunilor preoțești se poate birui orice vrajă (ceea ce este adevărat cu condiția ca preotul și ucenicul să fie amândoi ancorați în voia lui Dumnezeu) și vă dăruie în schimb, sub protecția ostenelilor sale duhovnicești, libertatea să vă folosiți de experiența medicală a unui om ce tratează (după opinia duhovnicului) cu o plantă medicală și vrăjitorie (planta acționând de la Dumnezeu și vrăjitoria fiind anihilată de rugăciunea preoțească) și să vă faceți astfel sănătoasă prin ascultare (deci credință) și prin acțiunea plantei indiferent de scopul viclean al Satanei și vrăjitorului.
Dar atenție! Ascultarea de duhovnic și de episcop este cu adevărat nelimitată dar are ca limită… păcatul.
Este o ascultare dobitocească, oarbă, în orice lucru, indiferent de porunca lui Hristos, fără rațiunea Sfinților Părinți care poate funcționa numai și numai dacă duhovnicul este văzător cu duhul și are și harisma stăreției duhovnicești (azi atât de rară încât o putem numi absentă) și atunci, prin iscusința duhovnicului harismatic devine din dobitocească duhovnicească deoarece are grijă starețul să facă întru toate voia lui Dumnezeu.
Mai este și ascultarea duhovnicească cu discernământ: ascult de preot până la păcat. Cine ascultă un episcop sau preot când îl îndeamnă la păcat se duce cu tot cu duhovnicul lui în iad. Iar când refuză cu dragoste și delicatețe a face păcatul merg amândoi la rai căci și cel ce dă ascultarea se trezește prin refuz că e vorba de un păcat. Ascultarea cu discernământ este valabilă la ucenicul care are harisma discernământului (foarte rară și ea).
Dar de cele mai multe ori nu se știe care este voia lui Dumnezeu și se merge prin sfatul duhovnicesc. Aceasta este calea împărătească astăzi, cea mai răspândită și care duce la rai. Cere osteneală - dar cu dragostea toate devin ușoare. Și anume: întrebăm duhovnicul, cercetăm Sfintele Scripturi, Sfintele Canoane vedem dacă nu se încalcă vreo poruncă și încercăm să ascultăm. În practică apar piedici, se descoperă nereguli și alte păcate ce vin pe traseu și se aleargă la duhovnic unde se explică noua situație apărută în urma ascultării. Acesta dă o altă ascultare în funcție de situația nou creată și bineînțeles de ce-i spunem noi și ce înțelegem noi. Și așa dobândim și noi și duhovnicul harisma experienței cădere – ridicare (cea mai importantă și care duce la smerenia ce nu cade). Ni se lărgește mintea și se schimbă înspre Hristos ceea ce este tocmai pocăința (lb. gr. = metanoia = schimbarea minții). Și așa dobândim înțeles peste înțeles și în final împărăția cerurilor unde Tatăl are multe locașuri și care se distribuie în funcție de înțelesul duhovnicesc dobândit aici. Cu cât este înțelesul mai adânc cu atît locașul este mai frumos. Așa evităm a zice că există vreun duhovnic papă adică infailibil și nădejdea este numai la Hristos.
Pravila lui Nicodim Sachelarie
658. - S-a hotărât că, cel ce ar înțelege, cum că cererea sfinților în rugăciunea domnească: "Și ne iartă nouă greșelile noastre" (Matei 6, 12), nu este făcută pentru iertarea păcatelor lor personale, deoarece sfinții n-au păcate ci ei se roagă numai pentru alții din popor, și nici-un sfânt nu zice: Iartă-mi mie păcatele mele, ci: "Iartă nouă păcatele noastre", ca și cum s-ar înțelege că dreptul se roagă numai pentru alții din mulțimea oamenilor și nu și pentru sine să fie anatema. Sf. Apostol Iacob era sfânt și drept și el zicea: "Că multe greșim cu toții" (Iacob 3,2). El adaugă: "Toți, pentru că să fie de acord cu psalmistul care zice: Să nu intri la judecată cu robul tău, că nu se va putea îndreptăți cel viu" (Ps. 142, 2). înțeleptul Solomon se roagă: "Nu este om care să nu păcătuiască" (III Regi 8, 46). în cartea Sfîntului Iov stă scris: "Pe mîna fiecărui om se pune semnul, pentru ca toți oamenii să-și cunoască neputința lor" (iov 37,7) și proorocul Daniil zice la plural: '"Noi am păcătuit, noi am greșit" (Daniel 9, 5, etc.). în toate aceste locuri, se mărturisește și despre smerita cugetare și după înțelesul adevărului, ca să nu se înțeleagă, așa cum fac unii eretici, că cel drept nu se roagă și pentru păcatele sale, ci numai pentru ale altora. Mai departe Daniel zice: "Mă rugam și mărturiseam păcatele mele și ale poporului meu, înaintea Domnului Dumnezeului meu" (Daniel 9, 20). El n-a voit să zică: "păcatele noastre", în general, ci precis "ale poporului său și ale sale", ca și cum el ar fi prevăzut că se vor ivi ereticii care vor înțelege rău această rugăciune" (Matei 6,12).- Cart. 115.
659. - S-au hotărât că oricine tâlcuiește cuvintele din rugăciunea domnească; "Iartă nouă greșalele noastre" (Matei 6, 12), socotește că aceste cuvinte se zic așa de sfinți numai de formă pentru smerita cugetare și nu pentru realitatea adevărului cum că ei cu adevărat au păcate, să fie anatema. Oare, cine ar putea suferi pe cel ce se roagă, mințind nu oamenilor, ci însuși iui Dumnezeu, fiindcă numai cu buzele cere iertare, iar cu inima ar crede că el (Pelegius) nu are nici-un păcat pentru a cere această iertare? -Cartag. 116.
LXV. DEFĂIMAREA
587. -"Defăimarea este un păcat greu, fiindcă prin ea se fură averea spirituală a aproapelui" (I Cor. 6, 10; Ex. 23. 1; Lev. 19,1 6; Prov. n, 13; 20,19). Ea se canonisește ca și furtul, iar dacă duce la complicații și dușmănii, se va osândi după roadele ei. Autoritatea nu trebuie disprețuită, oricâte lipsuri ar avea ea, fiindcă oricine ar fi pus în locuri de conducere nu poate fi fără greșeală. (F. Ap. 23,5). Persoana conducătorului bisericesc și lumesc trebuie respectată pentru slujba și osteneala ei folositoare binelui obștesc (Rom. 13, 1-3; I Petru 2, 17; 1 Tim. 2,1-3). Cel ce îndeamnă pe altul la clevetire, are același păcat ca și cel ce defăima. Oricine va cleveti pe altul, sau auzind pe cel ce clevetește și nu-l ceartă, împreună cu acela să se afurisească (Răzb. Nev. p. 63). Vrednic de defăimare este numai păcatul, precum și omul care este pus în slujba păcatului ca și diavolul (Matei 23,1-20).
1777. .- Sfinții își desfășoară viața evolutiv și în aspre contradicții și de aceea în această viață nu sînt definitivați în sfințenie, ci sînt supuși în orice moment, ispitelor de a o pierde provizoriu ca Petru (Matei 26. 69-75), sau definitiv ca Iuda, care a căzut din har (Matei, 27, 3-8; V. Ap. I. 16-20; II Petru 2, 12-22). Numai sfințenia din ceasul morții se apropie de desăvârșire, iar după consfințirea judecății ea nu sc mai poate pierde niciodată" (I:. Ap. 7, 55-60: II Tim. 4, 6-8; Apoc. 2, 10).
Exact așa s-a petrecut, din voia lui Dumnezeu, cu Cătălina. S-a smerit și a primit un răspuns neașteptat. Dar n-a fost spre pierzare ci spre lămurire. Că așa a luat foc inima de dorul adevărului, v-ați plâns la marginea râului Babilonului adică a disperării și ați aflat adevărul și dacă veți lua legătura cu noi veți afla și o soluție concretă. Căci odată lămurită problema se duce ispita. Atât are putere ispita asupra noastră cât suntem în îndoială.
Chiar de ar merge Cătălina la vrăjitor și ar muri otrăvită de el, ea făcând ascultare este pedepsită veșnic dar puțin ca intensitate pentru păcatul neștiinței și nelămuririi adevărului în fața duhovnicului. Dar chiar și pedeapsa mică dacă este veșnică mai rămâne mică? În schimb duhovnicul ce a dat o astfel de poruncă intră în artileria cea grea a ispitelor și nu se știe dacă scapă. Este oare a dragostei să ne spălăm pe mâini cu lozinca că duhovnicul ne-a spus și să-l aruncăm astfel în boală, necaz și în final în fundul iadului? Căci duhovnicii, săracii, dau socoteală pentru fiecare din noi în fața Domnului nostru Iisus Hristos.
Iar noi nu așa. Noi dorim ca și duhovnicul nostru să se mântuiască și atunci trebuie să-i spunem problema cât mai clar. Dar pentru asta trebuie să ne fie nouă clar. Un duhovnic așa de iscusit și curajos ca al Cătălinei niciodată n-ar fi dat ascultare să se meargă la un vrăjitor ce face vrăji cu apă chioară. Este vina Cătălinei că nu s-a documentat și la dezinformat pe duhovnic zicându-i că acest vrăjitor ar fi totuși medic și că până la urmă ar face tratament cu vreo plantă (dezicându-i că de fapt tratează doar cu apă vrăjită).
Așadar nimic mai simplu. Întâi se documentează despre bioenergie, înțelege fenomenul, se întărește în credință și în dreapta opinie cu privire la acest aspect, prinde ură față de păcat și dor să facă voia lui Dumnezeu cea Sfântă și așa, luminată și cu față veselă, tare în credință, merge din nou la duhovnic și îi explică situația reală, cerându-i iertare că l-a dezinformat.
Actualizând realitatea și neprezentând-o deformat îi explică de fapt că individul nu tratează cu plante ci cu apă învelită în convingeri vrăjitorești. Iar dacă duhovnicul deja este prea mult prins de ideea greșită este suficient dacă îi spune că a găsit un doctor mai bun și că acela era șarlatan ca să nu implice și conflictul de opinie ce ar duce la supărare. Deși un duhovnic bun ca al Cătălinei nicidecum nu se supără când i se arată adevărul ci se bucură. Garantat că dacă reușește să îi arate adevărul în veac nu-i va mai spune duhovnicul să meargă acolo și poate mulți din viitorii întrebători ai acestui duhovnic sau actualii rătăciți vor scăpa de cursa satanei prin osteneala și lacrimile Cătălinei. Depinde de tăria încredințării lăuntrice a Cătălinei, de biruința în sine asupra șovăielii. Numai dacă se întărește în credință în lupta cu sinele necredincios și cu duhul deznădejdii ce o luptă spre lepădare de ortodoxie poate căpăta putere în lupta cu prejudecățile deja formate (și din cauza șovăielii ei și din cauza dezinformării viclene ce bântuie azi peste tot) ale duhovnicului și poate și a celor din jurul ei și din jurul duhovnicului.
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.
SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"
Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)
Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
|