View Single Post
  #61  
Vechi 28.09.2010, 18:07:05
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit Premizele teologice eronate ale primatului papal - Dimitrios Tselenghidis - I

COMUNICARE

Introducere

Unitatea Bisericii, în toate accepțiunile ei – instituționale sau sacramentale – are drept temei pe Duhul Sfânt. Unitatea se conferă prin Sfintele Taine, se păstrează, se cultivă și se manifestă prin Sfânta Euharistie.

Unitatea, ca însușire fundamentală a Bisericii, rezultă din însăși ontologia ei și exprimă îndeosebi conștiința ei de sine care în istorie s-a exprimat oficial și incontestabil prin hotărârea Sinodului II Ecumenic (381) în cadrul căruia s-a elaborat și Simbolul de Credință al Bisericii.

De atunci, mărturisim în Simbolul de Credință cu toată solemnitatea că credem „într-una sfântă, sobornicească și apostolească Biserică”. Dacă însă Biserica este UNA potrivit Simbolului de Credință, atunci, conform acestei noțiuni ecleziologice și sensului propriu al cuvintelor, nu pot exista biserici eterodoxe.

Din exprimarea Crezului rezultă că unitatea, ca însușire fundamentală, în această situație ca însușire a Bisericii celei UNA, este datul sigur al credinței noastre. Și într-adevăr, în conștiința trupului Bisericii unitatea acesteia este un dat ontologic, asigurat în mod absolut și irevocabil de către Capul Bisericii, de Hristos, prin prezența neîntreruptă a Duhului Mângâietor în Biserică, de la Cincizecime.

Dincolo de toate acestea, unitatea rămâne pentru anumite mădulare de seamă ale Bisericii din fiecare epocă și o trăire la care ei aspiră. Ca experiență de viață, unitatea membrilor Bisericii înseamnă nevoința personală a împreună-lucrării lor (cu harul) pentru a dobândi locuirea sfințită și rodirea sigură în trupul viu și dătător de viață, divino-uman al lui Hristos, în Biserică. Tocmai această unitate în toate sensurile cu Hristos și prin El cu întregul Dumnezeu Treimic, dar și între noi, ca mădulare ale Bisericii, este scopul Dumnezeului întrupat pentru noi, ca să devenim nu doar un trup cu Hristos, ci și un Duh cu Dumnezeul Treimic (vezi Efeseni 4, 4-5: „este un trup și un Duh, precum și chemați ați fost la o singură nădejde a chemării voastre; este un Domn, o credință, un botez”). Acest lucru s-a exprimat fără ocolișuri în rugăciunea arhierească a lui Hristos pe care o vom explica în continuarea expunerii noastre.

Concret, unitatea Bisericii există și se manifestă instituțional în credință, în cult și în administrația Bisericii. În fiecare situație, tripla unitate pomenită mai sus se întemeiază și se dobândește prin tripla demnitate a lui Hristos: profetică, arhierească și împărătească. Prin urmare, cele trei manifestări ale unității Bisericii va trebui considerate ca interdependente și coordonate indisolubile ale unității depline și unice a Bisericii.

Unitatea propriu-zisă a Bisericii, atât la nivel instituțional, cât și la nivel harismatic și al trăirii, rămâne practic în esență neînțeleasă, dar și neargumentată teologic, dacă nu se ține seama de distincția ontologică dintre firea necreată și lucrările necreate ale Dumnezeului Treimic. Deosebirea de mai sus, rezultat al caracterului harismatic și empiric al teologiei ortodoxe, constituie „cheia” duhovnicească a înțelegerii unității Bisericii. De aceea, și deosebirea aceasta este o premiză obligatorie pentru întregul studiu al temei noastre, o străbate axial și o ghidează ca înțeles prin fiecare din afirmațiile noastre.


1.1. Unitatea în credință

Unitatea Bisericii, așa cum am făcut referire deja, nu constituie un adevăr dogmatic autonom și abstract, independent de viața Bisericii, ci exprimă conștiința de sine și experiența Duhului Sfânt în Biserică. Trupul sacramental al lui Hristos, Biserica, devine spațiul harismatic unde se constituie, se trăiește și se manifestă unitatea credincioșilor ca icoană a Dumnezeului Treimic. Unitatea credincioșilor este rodul participării lor la harul necreat al Dumnezeului Treimic și constituie expresia vieții Bisericii celei UNA și totdeauna unitare, ca unitate de nedesfăcut și comuniune desăvârșită a persoanelor. Prin urmare, premisele teologico-ontologice pentru referirea credincioșilor la unitatea treimică se găsesc în însăși întemeierea și constituirea Bisericii ca trup al lui Hristos, în care se armonizează credincioșii ca mădulare organice ale acestuia.

Credincioșii, ca sălaș al dumnezeieștilor Persoane după har, sunt chemați să trăiască după modelul unității treimice și să exprime astfel comuniunea și participarea lor la viața Dumnezeului Treimic. Dealtfel, potrivit Evanghelistului Ioan, realizarea unității credincioșilor după modelul unității dumnezeieștilor Persoane constituie și mărturisirea lor în lume: „Ca toți să fie una, după cum Tu, Părinte, întru Mine și Eu întru Tine, așa și aceștia în Noi să fie una, ca lumea să creadă că Tu M-ai trimis” (In. 17, 21).

În rugăciunea arhierească de mai sus, Hristos, potrivit Sfântului Atanasie cel Mare, cere de la Tatăl Său unitatea credincioșilor după modelul propriei Lor unități. Desigur, aici unitatea credincioșilor nu se referă la firea Dumnezeului Treimic, pentru că „doar de firea dumnezeiască este omul departe” (Κατά Ἀρειανῶν, ΒΕΠ 30, p. 269). Unitatea credincioșilor ca mădulare ale Bisericii celei una și unice, se întemeiază nu pe firea, ci pe lucrarea necreată îndumnezeitoare, pe slava Dumnezeului Treimic. Argumentarea acestei poziții este neîndoielnică, de vreme ce Adevărul ipostatic în continuarea rugăciunii arhierești, o exprimă fără echivoc: „Și slava pe care Tu Mi-ai dat-o, le-am dat-o lor, ca să fie una, precum Noi una suntem: Eu întru ei și Tu întru Mine, ca ei să fie desăvârșiți întru unime, și să cunoască lumea că Tu M-ai trimis și că i-ai iubit pe ei precum M-ai iubit pe Mine.” (Ioan 17, 22-23). În acest paragraf este condensată „cheia” ermineutică a înțelegerii unității Bisericii în Duhul Sfânt. Ceea ce îi unește pe credincioși cu Biserica sau ceea ce face din Biserică trup divino-uman nedespărțit și organic este însăși slava îndumnezeitoare necreată, harul Dumnezeului Treimic. Această dumnezeire necreată care stăpânește și desăvârșește trupul Bisericii, sălășluiește harismatic și rămâne pentru totdeauna liturgic în Biserică, prin Sfintele Taine, prin Hristos Care este Capul trupului divino-uman cel unul al Bisericii (vezi Efeseni 1, 22-23). În acest trup se realizează ontologic acest „Eu întru ei” al lui Hristos.

Sursa: http://graiulortodox.wordpress.com/2...-si-papistasi/
Reply With Quote