Drama Religiozitatii
Un prieten al României, un ortodox scânteietor prin libertate,
Klaus Keneth, scria în cea mai recentă carte a sa, «Călător pe pământ[
]românesc. Convorbiri. File de Jurnal» (Agnos, 2010), o mărturie[/]
]care, personal, mi-a confirmat presupunerile din practica liturgică
și pastorală, de zi cu zi: „Cunosc destul de bine lumea și cred acum
că românii sunt cel mai evlavios popor de pe pământ, asemănător
]hindușilor, care nu văd nici o diferență între bisericesc și lumesc. Fie
]ca Dumnezeu să apere această credință și să o întărească. Fie ca
]El să preschimbe superstițiile în credință ortodoxă. Fie ca El să îi
]scoată, în timpul Liturghiei, pe oameni, din timp și spațiu, în așa fel
]încât niciunul dintre ei să nu se uite la ceas atunci când slujba durează[
mai mult de trei ore. Romano-catolicii se uită la ceas după primele
30 de minute, întrebându-se: Da’ oare cât mai durează? Nu, aici, la
[]Liturghie, mă simt bine și liber, mă simt acasă, iar inima mea tânjește
plină de bucurie spre momentul împărtășirii. Fără aceasta, restul nu
ar fi decât «spectacol mort»! Dar nu, așa ceva nu s-ar potrivi României,
]credința moartă nu e credință ortodoxă! Simt adânc în mine că aparțin
și eu acestui loc, că, într-un anumit fel, sunt și eu român, că sunt una
[]cu ei și că fac parte din poporul lor. E un lucru pe care nu mi-l poate
[]lua nimeni. Aceasta este Ortodoxia! Un asemenea final minunat nu
]aș fi meritat, însă Dumnezeu e, pur și simplu, DRAGOSTE, și încununează
=totul prin prezența la împărtășanie. Dumnezeu să binecuvânteze[
]România!” (Op. cit, p. 215).
La vremea de demisie din Neam și la însingurarea de care
avem parte ca popor, la vremurile trecute de pace fost-am integrați,
]la vremea de criză de-acum ne vom dezintegra, un astfel de
]mesaj nu doar ne onorează, ci ne și obligă. Convertirea religiozității
noastre în credință, a reflexelor tradiționaliste în gesturi legate
de Împărăția Cerului, la disciplinarea pietismelor ieftine în emoții
ziditoare de Liturghie – căci vai, cum se mai laudă câte un slujitor
cu lipsa de emoție la Liturghie –, toate acestea și multe, multe
altele ne obligă la reacție pastorală. Este tot mai clar că trebuie
să reînnoim Duhul predicii, să dezvoltăm o cateheză coerentă,
]legată de cunoașterea lui Dumnezeu, dar și de deprinderea unui
[comportament mistic lipsit de misticisme absurde. Că nu mai
[]avem voie să cultivăm în popor atitudini ambigue, comportamentul
[]mărturiei noastre. Că nu putem restaura nădejdea și credința
[]unui popor fără a ne revizui comportamentul liturgic, fără a-i dărui[]
[]o Liturghie autentică, adică Dumnezeiască. Că nu-i vom recupera[]
[]iubirea, atinsă ici-colo de reacția credincioșilor la mediocritățile
[]noastre, la jumătățile noastre de trăiri, până nu ne vom pune cu
[]totul în slujba lui Dumnezeu.[/COLOR]
[]Religiozitatea fadă, legată doar de arivism și manipularea
[]necazului oamenilor din jur, trebuie amendată. Neîncetat. Credința
]înseamnă conținut mărturisitor, fidelitate și dinamism patristic, refuzarea
[]speculării dramei din jur. Hristos Domnul cere fiecăruia dintre
[]noi să luăm cu asalt Împărăția. Nu pentru că este greu de cucerit,
[]ci pentru că moleșeala dată de automulțumire și religiozitate fadă
[]ucide Duhul acesteia, rănește sensul adânc al prezenței noastre în
[]Hristos și în Biserică. Împovărați și obosiți, oamenii s-au plecat în
[]Spovedanii și intimitatea slujbelor. Dacă n-au ieșit odihniți din acest
]exercițiu duhovnicesc este vina noastră, a celor care n-am explicat
]și trăit odihna în Hristos ca una activă, dinamică, aducătoare de[
]pace de Sus. Dacă ne mai ține Dumnezeu pentru ceva, îndrăznesc
să cred că nu pentru atitudinile noastre religioase, ci pentru cele de
]credință, nu pentru speranțele noastre materialiste, ci pentru
]nădejdea Învierii, nu pentru falsele noastre relații de dragoste socială,
]ci pentru iubirile pe care nu le trădăm, dintre care cea dintâi este
]către El, Hristos-Dumnezeu.
România este în criză de Românie. Biserica are obligația, poruncită
]de Însuși Domnul, de a nu se depărta de popor, de a mângâia
]poporul, dar și de a-l crește pentru mântuire. Când lumea întreagă
]geme de durerea șomajului, Biserica ne dă de lucru tuturor. La
]sufletul nostru și la cel al aproapelui, în taina Ortodoxiei. Iar plata
[]lucrării nu se vede doar dincolo de porțile Cerului, ci și aici, pe
]pământ. Unde Liturghia ne dăruiește Darul Învierii.
Par prof Constantin Necula
__________________
"Cine seamana in firea pamanteasca va secera din firea pamanteasca putrezirea dar cine seamana in Duhul va secera din Duhul Viata Vesnica"Galateni 6;8
Pacea lui Hristos, la care ați fost chemați, ca să alcătuiți un singur trup, să stăpânească în inimile voastre, și fiți recunoscători.(Coloseni 3:15)
Last edited by danyel; 15.09.2010 at 19:49:09.
|