Citat:
În prealabil postat de Eugen7
rugaciunea pentru morti nu poate fi nicidecum comparata cu indugentele... nu vom intra in amanunte pentru ca nu este subiectul acestui topic (cunoastem invatatura despre indugente, ele "sterg" doar pedeapsa nu si vina pentru pacat...).
dorec totusi sa precizez pozitia oficiala a Bisericii Ortodoxe fata de acest aspect:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Biseric..._Catolic.C4.83
Biserica Orodoxa nu este de acord cu thesaurus meritorum (tezaurul de merite) ale sfinților - din a cărui supra-abudență, consideră Biserica Catolică, ar putea lua și restul credincioșilor, - precum și indulgențele (Biserica Ortodoxă consideră că virtuțile sunt personale și nu pot fi "împrumutate" sau "dăruite"; mântuirea este o conlucrare personală a unui om cu Dumnezeu);
am aprecia contributia dumneavoastra, ca reprezentat al Bisericii Romano-catolice, privitoare la subiectul discutat pe acest topic, intrucat doctrina mantuirii este intocmai cu cea crestin-ortodoxa. Pe de alta parte si Sfanta Euharistie este considerata ca fiind impartasirea cu adevarat trupul si sangele Domnului si nu un simbol (nu vom intra in amanuntele legate de folosirea painii nedospite precum si de importanta "Epliclezei" sau de momentul transformarii darurilor).
|
Eugen,
Daca virtutile sfintilor nu se rasfrang si asupra noastra, cum de rugaciunile lor pentru noi au atata putere? Eu sunt convinsa ca este dimpotriva, mantuirea nu este numai personala tocmai din cauza ca membrele unui trup nu sunt independente unul de altul, ci se afla intr-o interdependenta, iar atunci cand unul sufera, sufera tot trupul, si cand unul se vindeca, se bucura tot trupul. Iar trupul lucreaza prin tot ce are el pentru vindecarea tuturor membrelor sale. Mantuirea este personala, dar este si interdependenta de ceilalti intr-o oarecare masura, de aceea faptele nu sunt niciodata ceea ce facem doar pentru noi, ci ceea ce facem pentru altii. Asa ca virtutile sfintilor se rasfrang asupra noastra prin munca de rugaciune pe care o duc pentru noi, acea tamaie bine-mirositoare care se ridica catre Dumnezeu in Apocalipsa. Credeti ca Dumnezeu are nevoie pentru El de rugaciunile sfintilor? Dumnezeu nu are nevoie de noi si nu are nevoie de nimic de la noi, ci noi avem nevoie de El si pe toate le primim de la El. Ce folos ar mai avea atunci sa se roage sfintii din moment ce ei sunt deja mantuiti iar Dumnezeu nu are nevoie de rugaciunile lor, fiind mai sfant decat oricare dintre ei? Nu credeti ca pentru noi fac acele rugaciuni continue catre Dumnezeu? Si credeti ca raman fara ecou rugaciunile? Credeti ca Dumnezeu zice: "nu le iau in considerare pentru ca mantuirea este individuala, asa ca trebuie sa se roage fiecare pentru el daca vrea sa fie mantuit, rugaciunile celorlalti pentru el nu se pun"? Nu este deloc invatatura ortodoxa asa, ci invatatura ortodoxa zice sa ne rugam mereu si pentru ceilalti, vii si morti.