2. Pricipiile pentru care se susține participarea ortodoxă nu corespund adevăruri
2. Pricipiile pentru care se susține participarea ortodoxă nu corespund adevărurilor lucrurilor, ci sunt găsite mincinoase
Din nefericire, Biserica Ortodoxă, la inițiativele nesăbuite ale Patriarhiei Ecumenice, a fost implicată încă de la început în pan-erezia ecumenismului, cu toate gravele ei urmări soteriologice. Prin bine-cunoscutele enciclice din 1902, 1920 și 1952, Patriarhia Ecumenică a intrat în modus operandi ecumenist, și, într-adevăr, și-a asumat un rol de frunte în cadrul lui. Atitudinea ei apostolică și patristică onorabilă împotriva ereziilor și a schismelor a fost radical modificată începând din 1902 sub presiunea evenimentelor politice mondiale. Într-adevăr, din timpul Patriarhului Athenagoras până astăzi aceasta a devenit poziția oficială a Bisericii din Constantinopol, în care alte biserici autocefale au fost trase puțin câte puțin, deși cele mai multe dintre ele la început au întâmpinat respectivele inițiative cu ezitare și rezerve până la mijlocul veacului XX. La Conferință a devenit limpede, din diferitele prezentări și discuții, faptul că bisericile autocefale nu au fost motivate să participe la Mișcarea Ecumenică din motive duhovnicești, ci mai degrabă din interese politice, sociale și naționaliste. Prin participarea lor, fiecare biserică căuta independent fie să-și asigure apărarea și sprijinul, fie să evite mânia atotputernicei lumi apusene, întocmai după cum se întâmplase la sinoadele unioniste în timpul cruciadelor și la scurt timp înainte de căderea Constantinopolului.
Din cauza lipsei unei motivări teologice și duhovnicești, adevăratul cuvânt evanghelic și adevărul mântuitor nu a fost oferit heterodocșilor; desigur, susținătorii ecumenismului nu vor recunoaște aceasta, deși e adevărat că între ei au fost și importante figuri teologice, cu motivări binevoitoare și mărturie ortodoxă, mai ales în vremea de început a ecumenismului. Există două cauze teologice și duhovnicești care au fost folosite atât în prezent cât și în trecut pentru a îndreptăți participarea ortodoxă în dialogurile teologice bilaterale și multilaterale și în așa-numitul "Conciliu Mondial al Bisericilor": de a arăta dragoste față de heterodocși și de a mărturisi credința ortodoxă. Cu toate acestea, dragostea nu poate fi despărțită de adevăr. Când dialogul dragostei nu este însoțit de dialogul adevărului și nu duce la o întâlnire și acceptare a adevărului mântuitor cu Hristos și Biserica Lui, el devine o cursă periculoasă care duce la indiferență sincretistă și o despărțire de unitatea credinței și comuniunea (părtășia) cu Duhul Sfânt; el desparte pe om de mântuire. Nimic nu este mai rău decât lipsirea cuiva de mântuire, și singurul lucru care nu poate fi spus, este acela că aceasta ar fi o faptă de dragoste. Este oare posibil ca dragostea să fie întoarsă împotriva adevărului? Erezia este minciună, înșelare, demonizare, ură, o dragoste de minciună și o răstălmăcire a adevărului Bisericii. În dialogurile ecumenice, cuvântul dragoste a fost "folosit" din abundență, în timp ce adevărul a fost pierdut - adevărul care a fost privit ca obiect de cercetare, care nu poate fi găsit în nici una dintre biserici. Biserica Ortodoxă Sobornicească (Catolică) nu caută adevărul. Ea îl are. Din dragoste trebuie să îl dea și heterodocșilor care sunt lipsiți de el sau l-au strâmbat. Adevărul este preferat dragostei, după cum învață Sfântul Ioan Gură de Aur: "Dacă vezi evlavia suferind undeva, să nu prețuiești înțelegerea mai mult decât adevărul, ci să înduri vitejește chiar până la moarte? să nu trădezi nicicând adevărul."[3] Mai mult, el sfătuiește cu tărie: "să nu primești nici o învățătură greșită sub pretextul dragostei."[4] Ecumenismul cade în păcat de moarte, atât din cauză că neagă adevărul, pentru care mulți heterodocși s-au luptat atât de greu să-l găsească, și pentru că încearcă să închidă ușa tuturor celor care caută adevărul. Cu adevărat, cuvintele lui Hristos către farisei li se potrivesc și ecumeniștilor: "Vai vouă, cărturari și farisei fățarnici, căci închideți împărăția cerurilor de dinaintea oamenilor; că voi nu intrați, și nici pe cei ce intră nu-i lăsați să intre."[5]
Iar cât privește mult căutata "mărturie a credinței," chiar dacă constituie o bună speranță și așteptare, în realitate s-a dovedit a fi falsă. În orice caz, cineva nu poate presupune că va mărturisi și va propovădui credința ortodoxă începând cu o trădare a credinței. Însăși participarea la "Conciliul Mondial al Bisericilor" și dialogurile teologice cu papiștii, protestanții și monofiziții eretici constituie o negare a unicității Bisericii, o egalizare care pune Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească Biserică în rând cu ereziile și schismele. După cum s-a spus, este cea mai mare erezie ecclesiologică din istoria Bisericii. Pururea-pomenitul Mitropolit de Samos, Înalt Preasfințitul Irineu, exprimând poziția ortodoxă a multor ierarhi, a pus întrebarea: "Cum se poate ca ierarhi ortodocși să ia parte la o organizație bisericească în care Sfânta Treime este lepădată, participanții cred că Biserica lui Hristos a fost spulberată în bucățele, că fiecare erezie este parte a unui întreg, și că Biserica Ortodoxă din Răsărit este asemenea doar una dintre bucăți."[6] Cu adevărat, nu este nici măcar unul dintre Sfinții Apostoli și Părinți ai Bisericii, a căror învățătură, viață sau lucrare să poată fi folosită drept pildă care să îndreptățească participarea și rămânerea noastră în adunarea nelegiuită a ereticilor, cum este "Conciliul Mondial al Bisericilor," și alte asemenea concilii și adunări.
Cum rădăcina ecumenismului a fost și este rea, la fel sunt și roadele lui: "căci copacul este cunoscut după roade."[7] Ecumenismul există de aproape un secol, și și-a arătat limpede identitatea, astfel că putem să-l judecăm cu toată siguranța. Într-adevăr, chiar și cei mai conștiincioși apărători ortodocși ai ecumenismului sunt îngrijorați de cursul pe care îl ia și de fundătura la care a ajuns; ei încearcă să găsească diferite căi pentru a preveni plecarea multor Biserici Ortodoxe, un exod care deja a început și care este pe cale să se mărească și să se răspândească. La conferință, mulți vorbitori au vorbit despre roadele devastatoare ale dialogurilor teologice și ale participării noastre la "Conciliul Mondial al Bisericilor." Înainte de a prezenta pe scurt rezultatul dialogurilor teologice, este important să menționăm părerea exprimată de vorbitorii și participanții la conferință, anume că de la nașterea și răspândirea mișcării ecumenice și prezența ortodocșilor în "Conciliul Mondial al Bisericilor" de aproape șaizeci de ani, ecumeniștii nu au reușit să întoarcă nici măcar un singur heterodox la credința ortodoxă. Dimpotrivă, întoarcerile (convertirile) au avut loc în ciuda tendinței care predomină între ecumeniști, anume ca fiecare să rămână în confesiunea sa, în vederea așteptatei uniri a "bisericilor". Episcopii din Diaspora au refuzat să primească heterodocși care vroiau să se întoarcă (convertească) la Biserica Ortodoxă. Pe ce se întemeiază, atunci, mult-licitata mărturie a credinței ortodoxe? Dimpotrivă, în loc să dăm mărturie pentru adevăr, suntem martori ai ereziei și ai înșelării. Din această lungă asociere cu ereticii, unică în istoria noastră bisericească, s-a produs o asemenea înstrăinare de, și tocire a, "phronem-ei" (gândirii, minții) ortodoxe, încât clericii și teologii semnează cu ușurință texte care rezultă din dialoguri în care dogmele apostolice și patristice sunt călcare în picioare și încălcate, în care erezia e arătată drept adevăr, în care ereticii par să fie ortodocși, și botezul și celelalte taine ale lor sunt recunoscute drept autentice. Astfel, pas cu pas trecem de la rugăciunea împreună la comuniunea (părtășia) în taine.
|