Subiect: Papalitatea
View Single Post
  #5  
Vechi 23.08.2010, 09:41:33
IonelS IonelS is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 12.07.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 974
Implicit

CONTINUARE
PRIVIND PASAJELE BIBLICE INVOCATE


Adevarul scripturistic spune ca "Noi suntem ziditi pe temelia apostolilor si a proorocilor, piatra cea din capul unghiului fiind insusi Iisus Hristos, pe care toata zidirea alcatuindu-se, creste intru locas sfant intru Domnul; intru care si voi impreuna va ziditi spre locas al lui Dumnezeu intru Duhul (Efeseni 2, 20-22). Iar corintenilor le spune: "Am aflat ca sunt certuri intre voi. Unul zice: �Eu sunt al lui Pavel�; altul: �iar eu al lui Apollo�; altul �eu sunt al lui Petru�; altul �iar eu al lui Hristos�. Au doara S-a impartit Hristos? Au Pavel s-a rastignit pentru voi?" (II Corinteni 1, 11-13). Iar in Epistola catre Efeseni (4, 11-16) aseamana Biserica unui corp al carui cap este Hristos. De remarcat faptul ca nici macar Sfantul Petru nu se considera pe sine cap al Bisericii, sau mai mare peste ceilalti ci un coleg, un impreuna-slujitor, dar deosebit radical de ceilalti prin calitatea sa de martor al patimilor lui Hristos si al Slavei Sale viitoare: "Pe presviterii cei dimpreuna cu voi ii rog, ca acel ce sunt impreuna presviter... pastoriti turma lui Dumnezeu... si cand se va arata mai marele pastorilor, veti lua cununa slavei cea nevestejita" (I Petru 5, 1-4).
Pasajul de la Matei 16, 18: "Si venind Iisus in partile Cezareii lui Filip, i-a intrebat pe ucenicii Sai, zicand: �Cine zic oamenii ca sunt Eu, Fiul Omului?� Iar ei au raspuns: �Unii: Ioan Botezatorul; altii, Ilie; altii, Ieremia sau unul dintre profeti.� Si le-a zis: �Dar voi, voi cine ziceti ca sunt?� Raspunzand Simon Petru, a zis: �Tu esti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu-Cel-Viu!� Iar Iisus, raspunzand, i-a zis: �Fericit esti Simone, fiul lui Iona, ca nu trup si sange ti-au descoperit aceasta, ci Tatal Meu din Ceruri. Si eu iti spun ca tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica Mea si portile iadului nu o vor birui�". Care sa fie oare interpretarea acestui pasaj, poate punctul principal al argumentarii romano-catolice? Nimic alta decat: "Zic tie, pe care te-am supranumit Petru pentru taria credintei tale, ca adevarul pe care l-ai rostit este piatra de temelie a Bisericii si ca inselaciunea nu o va birui niciodata". Piatra pe care avea Mantuitorul sa zideasca Biserica Sa nu era persoana lui Petru, care, oricat de desavarsita ar fi fost ea, ramanea o creatura cu lipsuri, nedemna sa stea la originea unei zidiri de sorginte divina, Biserica. Piatra pe care se va zidi Biserica este afirmatia, marturisirea ca Mantuitorul Hristos este Fiul lui Dumnezeu, Mesia. Analiza filologica din greaca ne conduce la aceeasi concluzie: "o petros" inseamna "piatra (nn. bolovan)" si este substantiv de genul masculin, iar "e petra" este substantiv de genul feminin si inseamna eminamente "stanca". Asadar, traducerea riguros exacta este: "tu esti Petru si pe aceasta stanca voi zidi Biserica Mea", dar, in acest caz, ea nu mai poate reproduce jocul de cuvinte in virtutea caruia Iisus i-a schimbat numele lui Simon, in Petru. Totusi, Mantuitorul ii spune limpede: "...voi zidi Biserica Mea" nu "Biserica Ta". Domnul Hristos nu i-a dat lui Petru decat doua fagaduinte: anume ca asa cum El este nemuritor, si Biserica (cei ce cred in El) va fi nemuritoare si ca Sfantul Petru nu va primi o insarcinare speciala in Biserica (Matei 16, 19). Referitor la acest pasaj, si Sfantul Ambrozie este de parere ca: "Temelia Bisericii este credinta, caci nu de persoana, ci de credinta lui Petru s-a zis ca portile iadului nu o vor birui pe dansa; marturisirea credintei este cea care a invins iadul". Desi imprejurarea este deosebita, totusi Mantuitorul va trimite Duhul Sfant peste toti Apostolii, deopotriva, fagaduind tuturor ca va fi cu ei pentru totdeauna (Matei 18, 18), iar puterea de a lega si dezlega, de asemenea este incredintata tuturor (Ioan 20, 21). Motivul pentru care Mantuitorul Hristos se adreseaza direct Sfantului Apostol Petru este varsta sa inaintata si temperamentul aprins, care-l faceau sa se afirme inaintea celorlalti.
Ca nu poate fi vorba de o intaietate reala a Apostolului Petru, rezulta si din episodul petrecut chiar in pre-seara mortii Mantuitorului. Atunci s-a iscat printre Apostoli o controversa despre cine este mai mare intre ei, provocata de mama fiilor lui Zevedei (Iacob si Ioan) care vine la Iisus impreuna cu acestia, ca sa ceara pentru ei locurile de cinste in imparatia Sa. Faimoasele cuvinte "Tu esti Petru..." erau deja pronuntate atunci, ceea ce ar putea dovedi ca apostolii nu le intelesesera precum papii moderni. Fiind inainte de rastignire, daca Mantuitorul ar fi intentionat sa-i acorde aceasta cinste lui Petru, cel putin acum, pentru a nu se crea confuzii si neintelegeri intre ucenici, si-ar fi descoperit planurile Sale. insa Mantuitorul nu numai ca nu-i acorda lui Petru o cinste aparte, dar le da si o lectie contrara, spunandu-le ca "voi toti sunteti frati" (Matei 23, 8), lamurindu-i totodata ca acela "care este mai mare intre voi sa fie slujitorul vostru" (Matei 23, 11; Marcu 10, 22-24; Luca 22, 25-26).