În prealabil postat de tricesimusquintus
Titulatura de [παρθένος] fecioară apare în alte 22 de texte biblice ce nu se referă la Maria, iar titulatura de [μητηρ] maică în alte zeci de texte, însă formula [Θεοτόκος] Născătoare de Dumnezeu nu apare niciunde (nici măcar în Mt. 1, 18 și Lc. 1, 35). Formula aceasta blasfemică aparține exclusiv dogmei mariologice, fără nici o legătură cu Cuvântul lui Dumnezeu.
Cu toată considerația pentru Pr. Prof. Ioan G. Coman, însă trăsnaia asta teologhicală îmi pare a fi din cale afară! Cum adică "naștere simultană a Dumnezeului și a Omului" Iisus din Maria? Maria a fost mama lui Iisus în sensul cel mai precis și mai profund al cuvântului. Iisus este adevăratul Hristos/Mesia, Om adevărat și Dumnezeu adevărat. Pentru mine, Dumnezeirea Lui este indiscutabilă, deoarece este afirmată clar în Biblie. Hristos este Dumnezeu din veșnicie, una cu Tatăl din veșnicie, iar titlurile de Fiu și Tată sunt denumiri metaforice ale rolurilor diferit asumate în planul Creației și al Mântuirii. Dumnezeirea lui Iisus nu este o simplă vrajă conținută în trupul lui Iisus, ci este natura Ființei Absolute, entitatea transcendentă, cea fără început și fără de sfârșit. Dumnezeirea este atât de înaltă față de orice natură sau autoritate legitimă, încât a folosi un titlu ca "Născătoare de Dumnezeu" ori “mama lui Dumnezeu” este o blasfemie la fel de mare ca și cum ai numi pe sfânta Ana “bunica lui Dumnezeu”, pe Iosif: “părintele legal al lui Dumnezeu” ori pe Elisabeta "mătușa lui Dumnezeu". Dacă Maria a fost mama lui Hristos, iar Hristos este Dumnezeu, nu înseamnă că Maria este mama lui Dumnezeu ori născătoarea lui Dumnezeu. Relația Mariei cu Dumnezeirea nu este aceea a unei Mame divine, ci de fiică spirituală, iar în ce privește natura ei (chiar sfântă și preacurată), ca și a noastră, ea este o creatură a lui Hristos.
|