Citat:
În prealabil postat de sophia
Asta pentru care motiv? Si aici este ceva ne-curat (?) Taina cununiei nu mai conteaza...
Ajungem la vorba mea initiala
"Femeia este ne-curata, cei casatoriti ne-curati. Trupeste sau duhovniceste? Nu este clar deocamdata.
Asteptam pe cineva sa ne lumineze.
Numai barbatii ar fi pururea curati!"
|
Fratilor si surorilor, in citeva foi de thread s-au dat mai multe raspunsuri , din acelasi mare subiect, dar pe directii paralele. Nu stiu ce nu este de neinteles ? Luati-le incet, cu bunavointa si nu cu indignare sau nervi si veti ajunge cel putin orientati daca nu deplin lamuriti.
Acum , cu acest raspuns al sorei Sophia mi se intregeste intelegerea despre faptul mai general cum ca noi vorbim pasional despre orice subiect din religie ,nu conteaza care, orisicare, ne segregam in cete sau tabere, devenim malitiosi sau intoleranti , vorbim dupa parerea noastra arbitrara sau imprumutata ad-hoc de la altul pt. ca pare potrivita cu ce voim noi, vorbim dupa cam cum credem noi de cuviinta ca ar trebui sa stea lucrurile sau cum statistic ar fi cel mai probabil ,dupa parerea bunului simt, abordam posturi de doct, semidoct, impartial sau ignorant......... dar lucrul cel mai evident , tradat de asemenea atitudini si postari , este ca noi nu citim literatura ziditoare de suflet(exista si rare exceptii)in mod constant . Daca si cartile de specialitate teologica sunt mai greu de procurat si pot fi dificile de lecturat pai la cele de literatura duhovniceasca nu mai avem nici o scuza. Comportamentul nostru asta tradeaza, lipsa studiului . Nu exista carte despre vietile sfintilor contemporani sau nu, despre razboiul duhovnicesc, despre cum trebuie traita viata in duh si adevar , despre preocuparile curente si profesionale ale credinciosului, despre nevoile si durerile omului contemporan, despre taine, despre slujbe,etc, etc, si care sa nu te invete ca esenta gindirii trainic ortodoxe este hristocentrismul clar si indubitabil si nu antropocentrismul . Nu este carte care sa nu te invete citusi de putin ca ceea ce este covirsitor de important, primordial si la mare cinste si evlavie este D.zeu si abia apoi omul . Nu este carte care sa nu te invete de la inceput ca D.zeu se adora !Nu este carte care sa nu te invete ca in fata dumnezeirii, atunci cind cugeti la Ea sau cel putin cind vorbesti despre dumnezeire trebuie sa fi marcat , sa traiesti fior si cutremur , multa evlavie si smerenie si nici de cum sa-ti pui problema intiietatii omului, a drepturilor sale , a rostului sau si asa mai departe . Atit de mult este necesar sa te smeresti inaintea dumnezeirii incit sa devi mic cit un purice si nu mare si cu tupeu cautindu-ti drepturile de postrestaurat. Cutremurul este si mai mare insotit de frica si de dragoste netarmurita atunci cind ajungi sa te unesti cu dumnezeirea , adica atunci cind te impartasesti si devi una cu D.zeu, sa primesti margaritarul dumnezeiesc , lucru nemaiintilnit decit dupa Hristos.
Aceleasi carti de zidire sufleteasca invata mereu ca oridecite ori intrii intro biserica sau minastire sau paraclis sau orice asezamint bisericesc de cult curent sau istoric se intra cu mare evlavie si multa frica . Nu faci nimic fara binecuvintare si din proprie initiativa , nu tulburi , nu deranjezi, nu smintesti, nu atragi atentia chiar daca nu este slujba curenta . Daca este cu atit mai mult . Faci toate acestea crestine deoarece esti in palatul Marelui Imparat si te infatisezi inaintea Ziditorului zidirilor si nu esti la tine la Supermarket sau Fast-Food sau la tine la firma pe unede mai cunosti si mai sti cum merg lucrurile si ai curaj si indrasneala nerusinata. Nu , sa nu ai o asemenea indrasneala si sa fi strapuns de multa evlavie si frica ! In biserica nimic nu se face sau se savirseste la voia intimplarii ci din contra dupa o buna si precisa rinduiala . Adica, daca vrei sa vi la dumnezeiestile slujbe , retine frate si sora, la dumnezeiestile slujbe si nu la sedintele de sindicat, atunci ai obligatia din indemnurile bisericesti sa vi cu un sfert de ora inainte de inceperea slujbei adica atunci cind traditia spune ca vine Maica Domnului la slujba. Daca slujba este neinceputa te duci si te inchini la iconostase (tetrapoade) dupa ritualul si cu rugaciunile specificate in toate cartile curente de rugaciuni dupa care iti cauti un loc cit mai retras, mai smerit si nu mai proeminent.Daca slujba este inceputa nu mai defilezi prin biserica , precum pe la tine prin bucatarie dupa cafea sau ceai, ci in primul loc potrivit te si opresti si stai in liniste , in reculegere, cu mare atentie cautind permanent sa intri in duhul slujbei . Lupti cu gindurile care tocmai atunci iti vin noian in cap tocmai pt. a-ti fura bucuria slujbei iar de sti corect cintarile si ai voce participi de la locul tau la cintarea liturgica dar cu voce joasa si cu urechea tot timpul pe starana ca sa nu disonezi si sa smintesti pe cei din jur. Stind la dumnezeiasca liturghie sau slujba pina la sfirsit ne inpartasim cu totii in duh de sfintele taine si de DS. dupa care ne miruim , ne luam anafora si aghiasma si in multa liniste parasim biserica. Nu ne lasam pocniti de ispitele vicleanului si sa ne abatem din proprie initiativa pe la icoanele de la catapeteasma sau cine mai stie pe unde tulburind astfel buna rinduiala si calmul firesc deoarece dupa miruire nu ne mai sunt necesare nici o sarutare sau inchinare pe la icoane din moment ce ne-am impartasit : ,, am vazut lumina cea adevarata , am primit duhul cel ceresc , am aflat credinta cea adevarata nedespartitei treimi inchinindu-ne!" Unele surori chiar au intrebat cu ceva timp in urma daca este gersit ca dupa liturghie sa mai faca un tur pe la catapeteasma din cauza unei evlavii sporite brusc ; au primit tot felul de raspunsuri dar probabil ca asa cum se intimpla mai mereu au omis tocmai pe cel potrivit, care tine de buna rinduiala si de binecuvintarea fireasca .
De asemenea , acelasi comportament ,,sincer si deschis" al userilor arata ca cei mai multi nu citesc sau si mai bine nu studiaza indreptarele de spovedanie(habar neavind de f. multe pacate dar si indoindu-se de existenta lor) care circula in mod firesc in Romania si probabil si in afara , care au supervizarea, aprobarea si binecuvintarea episcopilor sau mitriopolitilor eparhioti si care contin , pe categorii de pacate aproximativ 400-600 de tipuri , ceea ce arata ca ia viata crestinului la foarte puricat incercind sa-l fereasca si sa-l invete despre cele mai subtile si nebanuite pacate, despre ce inseamna o spovedanie corecta de toate pacatele facute si despre faptul ca chiar daca te spovedesti in mod curent o marturisire canonica nu are cum sa dureze numai 20 de minute. La spovedanie pe linga marturisirea pacatelor intrebi tot ce tine de viata ta duhovniceasca si esti sfatuit cum sa traiesti ori asta nu se face pe fuga; pe fuga ne spovedim, pe fuga ne osindim .
Necunoasterea multitudinii de pacate, a comportamentului crestin in biserica si preajma acesteia,inaintea fetelor bisericesti si a ierarhie canonice a modului de postire , dea ne ruga , de a practica virtutile si a ne feri de pacate, de a ne creste copii in credinta adevarata, de a forma familii curat
ortodoxe.........adica intr-un cuvint de a trai corect si curat ortodox arata dezinteresul real fata de informarea si cunoasterea propriei credinte . Lipsa preocuparii de a citi literatura ziditoare de suflet , de a ne ingriji de sporirea in vietuirea cea buna si corecta, de a avea duhovnici buni si f. buni ne lasa prada lumii contemporane, curentelor filosofice , umanitare si sociale, ne serveste pe neasteptate un surogat de viata religioasa si sociala care ne face sa credem pina la batrinete ca merge si asa sau ca asa ar trebui sa arate viata in duh si adevar. Ne face sa credem ca omul este in centrul vietii si ca el este plin de drepturi si permisiuni iar Hristos un vesnic indragostit neconditionat de zidirea sa si care ne primeste oricum la el cu bratele deschise numai sa venim. Ei, lucrurile nici pe departe nu stau asa.
Adevarat este ca Hristos a zidit lumea si pe om l-a facut culmea creatiei Sale dar din prea multa dragoste pt. el , adica pt. a nu se pierde si muri in iad , i-a dat si Evanghelie, si legi si porunci si morala si canioane si si sfinti slujitori care sa-i talmaceasca voia si pt. cel mai neintelegator ... dar nu pt. lenesul si ignorantul care nu ia cu asalt , cu mult sirg Imparatia cerurilor .
Datorita unor asemenea carente insemnate de preocupari crestinesti se poate ajunge in situatia in care ai putea crede ca daca nunta este binecuvintata de Hristos poti intra in biserica cum si pe unde vrei, poti sa te joci cu lucrurile sfinte cum crezi de cuvinta deoarece esti creatia lui D.zeu si deci esti imaculata permanent si nu ai nici o interdictie . Poti crede ca te poti imbraca cum vrei si ca numai daca vrei o iei pe Maica Domnului de model de vietuire , daca nu , nu deoarece nu se mai poate asta in ziua de astazi. Poti sa-ti alegi un D.zeu care este in biserica si la care sa te prefaci ca te inchini si un al dumnezeu inafara bisericii la care sa te inchini de-adevaratelea.Poti crede chiar ca iti poti trage la sorti un dumnezeu la care sa te inchini deoarece oricum in lume exista un singur ,,principiu" divin comun si etern.Si cite si mai cite nebunii docte te invata satana ca poti crede daca de buna voie i te pui in palma.Avem intradevar libertatea sa respectam pe D.zeu in intregine asa cum ni s-a dat... sau nu, dar nu exista varianta ca avem dreptul sa nu respectam nimic. Nihilismul este o extrema ca oricare alta care duce sigur in bratele ispititorului.Chiar si pe Cioran l-a tot invirtit pe linga suicid scapindu-l tot D.zeu prin daruirea bolii Altzeimer si uitind sa o mai faca !