Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Acuma, Biblia este plină de capcane. Autoritate în interpertarea ei are numai Biserica. Despre Filioque și chiar despre justificarea sa biblică, voi continua cu plăcere discuția într-un topic adecvat (sunt sigur că deja sunt deschise câteva). Deocamdată, profesez aceeași credință cu sfinții catolici care au folosit Filioque, dintre care probabil că primul este Sf Atanasie cel Mare, care spune explicit: "Sf Spirit purcede de la Tatăl și de la Fiul". Așa spune acest apărător al dreptei credințe, așa spunem și noi.
|
Sf. Atanasie cel Mare, a fost un aparator al invataturii ortodoxe formulate la Niceea si n-a precupetit nimic in aceasta lupta de aparare. Iata ce spune, referindu-se la Sfanta Treime:
"Fiul este "copilul nascut din fiinta Tatalui", adica fiinta Tatalui este principiul, radacina si izvorul Fiului. Logosul este Fiu, insa nu prin participare, pentru ca numai fapturile au harul divin prin participare. Fiind intelepciune si Logos al Tatalui, toate participa la El. Tatal naste pe Fiul asa cum soarele naste raza. Tatal si Fiul sunt absolut una, prin unirea dumnezeirii si a firii lor. Tatal lucreaza totul prin Fiul. Fiul este acela cu care Tatal indumnezeieste si lumineaza. In Sf. Treime se afla si Sf. Duh, Care nu este o creatura, ci Dumnezeu insusi, asa cum atesta Sf. Scriptura. Sf. Duh, care sfinteste si reinnoieste, nu poate fi asemenea lucrurilor pe care El le sfinteste si le reinnoieste. Ca izvor al vietii pentru fapturi, Sf. Duh nu poate fi El insusi o faptura; ca Mijlocitor al participarii noastre la firea divina, trebuie ca El insusi sa posede natura divina (Scrisoare catre Serapion 1, 22-24). El are cu Fiul aceeasi unitate pe care Fiul o are cu Tatal. El este Chipul Fiului, asa cum Fiul este Chipul Tatalui. El este de o fiinta cu Tatal si cu Fiul.
Tatal lucreaza prin Fiul, in Sf. Duh. (Scrisoare catre Serapion1, 27, 24, 28)
Mihnea Dragomir, ne-am bucura, daca ne-ati putea indica lucrarea in care Sf. Atanasie, participant la Sinodul de la Niceea, a mentionat textual ca "Duhul Sfant purcede de la Tatal si de la Fiul".