Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
În învățătura catolică există ceea ce se cheamă "extrema contrițiune": este situația în care cineva, ajuns în pragul morții cu păcate grave, se poate mântui fără spovadă. Pentru aceasta, este necesar ca penitentul:
-să se afle în imposibilitate materială de a se spovedi (exemple: nici un preot nu este disponibil, nu poate vorbi încât cei din jur nu au cum să știe că ar dori să se spovedească, etc)
-să facă o căință perfectă (căința perfectă înseamnă o căință din iubire față de Dumnezeu, iar căința imperfectă înseamnă o căință din teama de iad). În cazul spovezii sacramentale este suficientă căința imperfectă, dar în cazul extremei contrițiuni este necesară căința perfectă.
-să fie hotărât ca, dacă s-ar ivi posibilitatea, să facă o spovadă sacramentală
Deci, extrema contrițiune (=extrema căință) are ceva comun cu botezul sângelui și botezul dorinței: fără a fi, propriu zis, sacramente, au același rol.
Există o asemenea învățătură în Biserica Ortodoxă ?
|
Idealul vietii ortodoxe (si probabil si al altora) este mintuirea. Ori atit de importanta este mintuirea pt. om incit ea se lucreaza in fiecare zi , desigur , cei care o doresc si nu doar cei care vorbesc . Gindul omului este in fiecare clipa a zilei la mintuire, gindul omului este in fiecare clipa a noptii la mintuire, gindul omului este permanent la mintuire ceea ce face ca el sa traiasca ca si cum astazi ar fi ultima zi din viata lui . Daca astazi ar fi ultima zi din viata lui insemneaza ca astazi el trebuie sa fie spovedit , impartasit si impacat cu toti semenii lui . Aceasta este obligatia stricta a celor ce vor sa se mintuiasca . Nimeni nu iti poarta tie grija mintuirii si pe tine sa te doara la spate iar cind survine brusc moartea si te prinde nepregatit , nepregatit in sensul ca nu esti spovedit si impartasit din copilarie sau ca nu gasesti tu la momentul acela pe fuga un preot care sa te spovedeasca , s.a.m.d. Ma repet, grija mintuirii este a ta si numai a ta frate crestin si nici decum a altora ! Ultimii 2 mari parinti duhovnici romani , Cleopa si Paisie Olaru , au invatat constant : ,,... gindul mereu la moarte ; traiti ca si cum miine ati muri si sa fiti gasiti in rinduiala buna". Vedeti ce mare, dar mare diferenta este intre a trai curat ortodox, adevarat, canonic, in duh si adevar si a ne minti cu tot felul de surogate moderne de viata !!!!
In al doilea rind , apartinatorii tai , care sunt pe linga tine , crestini fiind si ei si avind aceleasi idei si idealuri ca si tine vazindu-te in pericol de moarte nu trebuie sa fuga dupa luminare (cum fac 99% dintre ortodoxi) ca luminarea nu are nici o valoare . Hristos nu despre luminare a spus ca daca nu o ai aprinsa in momentul mortii nu intri in imparatia cerurilor ci a spus ca ,,... cine nu va minca trupul meu si nu va bea singele meu nu va intra in imparatia cerurilor/ nu va avea viata vesnica . Deci apartinatorii care te mai prind in viata nu trebuie sa dea fuga dupa luminare ci dupa un preot care sa-ti faca rinduiala din pragul mortii. Judecind dupa afirmatia postata :,,
nu poate vorbi încât cei din jur nu au cum să știe că ar dori să se spovedească, etc" imi pun intrebarea : intre catolici exista vreunul care gasind un muribund in pragul iminent al mortii sa se indoiasca de acesta ca ar dori sa se mintuiasca , sa astepte pina muribundul ii spune sa cheme un preot sau sa astepte pina va putea vorbi clar ce dorinte are ? O asemenea parere frizeaza nu absurdul ci ceea ce este mai presus de absurd pe scara aiurelilor umane !!!!
Si alta conditie obligatorie: dar aceasta rinduiala a spovedaniei nu este obligatorie , intrarea in rai nu este obligatorie, ai avut o viata intreaga ca sa te manifesti nu trebuie sa crezi nebunia ca o viata intreaga o huzuresti si inainte cu 7 minute de sfirsit te pocaiesti ,,din marele adinc al sufletului" si hopa-sus in rai . Nu sperati in asememenea sofisme, pt. ca sofismele sunt de la diavol , de la D.zeu este adevarul.Asa am face fiecare ce am vrea toata viata pt. ca am sti ca oricum la sfirsit ne spovedim si ne impartasim si totul este rezolvat . Adica, daca nu este obligatorie marturisirea ...trebuie sa o ceri tu !! De aceea spuneam ca daca in jurul tau sunt crestini adevarati stiu ce sa-ti faca si atunci te intreaba daca vrei sa te spovedesti , si daca vrei iti aduce un preot . Chiar daca nu poti vorbi dar este absolut necesar sa fi constient si sa poti raspunde la intrebarile preotului prin orice semn stabilit de comun acord : clipirea din ochi, stringerea de mina, darea din cap , etc. Dar trebuie sa fi constient si sa poti raspunde la intrebari . Daca ai depasit starea aceasta in mai rau si nu se poate comunica cu preotul vei ramine nemarturisit si neimpartasit ... ai avut o viata intreaga sau jumatate de viata ,s.a.m.d. in care a fost timp destul ca sa te ingrijesti de mintuire . Daca ai avut alte griji, este doar treaba ta , mintuirea nu este obligatorie, nu este impotriva vointei tale ci ea se cistiga f. greu, extrem de greu !! Hristos nu mintuieste pe nimeni cu forta !
In orice caz luam act si cunostiinta cu bucurie de o noua inventie din biserica catolica (noua pt. mine desigur) in ceea ce priveste mintuirea si constatam ca in aceasta biserica sunt situatii in care poti fi obligat la mintuire. Ce bine ar fi sa fie asa, numai ca acestea sunt ... sofisme ! Aceasta parere dupa care sinod ecumenic a fost elaborata ca dupa cele a toata lumea , nu ? Si daca o biserica nu este dintr-,, una sfinta, soborniceasca si apostoleasca biserica..." atunci nu este biserica , este altceva. Orice altceva : cooperatie, concern, congregatie... si foarte multe etc, etc, ca sa zic asa !
Si sa ne ierte bunul D.zeu, cu toata dragostea frateasca si indulgenta, ce legatura exista intre un sofism si botezul singelui sau cel al dorintei ? Pai ce, nu mai stim ce este botezul singelui ? in care mucenicul nu a dorit sa se mintuiasca ci sa-l marturiseasca nestramutat pe Hruistos cel adormit si inviat; mucenicia a fost secundara acestei trairi si nu interesul primceps. Vai, vai, vai, cita aiureala disimulata si elegant plasata . Ce frumos spunea acelasi gheron Cleopa celor cazuti de la credinta si care il vizitau cu scopuri disimulate :,,luati-va otrava voastra si plecati de aici ca aici nu este stina fara ciini".
Nu, asemenea ,,invatatura" nu a existat si nu exista in una sfinta , soborniceasca si apostoleasca Biserica Ortodoxa.
Sa fim deci cu luare aminte la dragostea si cooperarea ,,binevoitoare" intre biserici, vorbele frumoase au darul de a ascunde lucruri urite !!