Sf. Nicolae: impotriva lui Arie
Răspunde adevărului istoric apărarea curajoasă a credinței ortodoxe de către sfânt în ambientul ostil și păgân al vremii. Episodul apărării credinței ortodoxe de către Nicolae în fața tuturor ierarhilor adunați la Sinodul I Ecumenic este bine cunoscut. Mărturia lui Eustratie de Constantinopol în favoarea acestei afirmații este importantă. Criticul german Gustav Anrich acceptă aceste informații, găsind-o în Vita per Michelem. O informație interesantă aflăm la istoricul bizantin Teodor Lectorul, care a citat lista celor 318 părinți participanți la Sinodul I ecumenic de la Niceea pe Nicolae de Mira. Cu toate că unii cercetători cred că orașul Mira era în secolul al IV-lea prea mic pentru a fi sediu episcopal, totuși această mărturie este de o importanță deosebită.
Cea mai mare erezie a vremii era arianismul, dezvoltat de Arius (Arie), un preot din Alexandria, care cu argumente raționaliste, nega dumnezeirea Fiului și deci mântuirea omului prin Hristos. El apela la firea credulă a oamenilor simpli, întrebând femeile gravide: „Fiul vostru exista înainte de a fi zămislit?" ca presupusă dovadă a naturii create, și deci nemântuitoare a Fiului, care era văzut ca o Creatură de prim rang a Tatălui.
Sf. Metodiu, Patriarhul Constantinopolului (+847) afirmă că „grație învățăturii neobosite a Sfântului Nicolae, singură Mitropolia de Mira a rămas neatinsă de mirosul greu al ereziei ariene, pe care sfântul a respins-o ca pe o otravă (venin) aducătoare de moarte".
Părinții Bisericii, văzând că erezia ariană nu se stinge, ba mai mult se împrăștie în toată lumea creștină, contaminând întreaga comunitate și despărțind pe credincioși, au hotărât convocarea unui Sinod ecumenic (universal) în care să se tranșeze disputa doctrinară dintre adepții lui Arius și cei ai Sfântului Alexandru al Alexandriei împreună cu diaconul Atanasie. Nu putem afirma că exista o legătura de prietenie între Nicolae și Atanasie, atâta timp cât în scrisorile pe care Atanasie le-a trimis prefectului imperial Avlavius nu se pomenește nimic despre aceasta . Dimpotrivă aflăm de la istoricii păgâni Zosimos și Eunapius despre părerea rea pe care Nicolae o avea față de acest prefect, vestit prin imoralitatea sa.
Neconfundând părerea personală cu susținerea adevăratei credințe, Sfântul Nicolae a apărat doctrina ortodoxă care susține dumnezeirea Fiului, consubstanțialitatea Fiului cu Tatăl („de o ființă cu Tatăl") și nașterea Fiului din Tatăl „mai înainte de veci".
Sfântul Împărat Constantin a convocat Sinodul ecumenic de la Niceea, în 325. Sfântul Ierarh Nicolae a participat și el, ca arhipăstor al cetății Mira. Văzând că Arius nu încetează de a susține aberațiile sale raționaliste, deși era convins din toate părțile de episcopii ortodocși, Nicolae – după unii aghiografi – s-a mâniat și ridicându-se asupra lui Arius, i-a dat acestuia o palmă. Acest gest de mânie în prezența Împăratului nu putea rămâne fără rezultat. Constantin cel Mare a poruncit imediat ca Nicolae să fie aruncat în temniță, după ce l-a dezbrăcat de însemnele episcopale. Însă, noaptea, Mântuitorul Iisus Hristos și Maica Sau au apărut în vedenie și i-au dat înapoi episcopului întemnițat Evanghelia și omoforul episcopal.
Caracterul incandescent și râvnitor al Sfântului Nicolae s-a vădit în disputa sa cu Arie. Impulsivitatea sa era răspunsul sfințeniei sale și al iubirii sale infinite față de cei săraci și îndurerați, al revoltei față de răutatea și indiferența autorităților politice, dar și apărarea până la martiriu a credinței în Hristos.
Ierarhul era aprig cu cei păcătoși, iar incandescența iubirii sale pentru toți oamenii se manifesta prin lipsa lui compromis față de nedreptățile vremii. Sfântul ura păcatul și iubea pe păcătos, așa încât nimic nu i se părea prea mult sau prea puțin pentru îndreptarea unui suflet pierdut. Și aceasta pentru că știa prin harul lui Dumnezeu despre valoare infinită a persoanei umane unice, pe care nimic în cer și pe pământ nu o mai poate repeta.
Mânia sfântă a ierarhului Nicolae nu era decât expresia iubirii sale mistuitoare pentru Hristos, sădit în inima sa prin milostenie și rugăciune: „Râvna casei Tale mă mistuie" (Psalmul 68,11; Ioan 2,17). Sf. Andrei Criteanul insistă asupra naturii sale de făcător de pace, de iertător și povățuitor al tuturor creștinilor, fără deosebire de rangul social, cărora cu sinceritate le spunea adevărul despre ei înșiși și mai ales despre ceea ce ei ar trebui să fie. Pe Teognide, căzut în erezia marcionită, l-a sfătuit față către față și prin multe scrisori care nu ni s-au păstrat, până ce acesta a revenit la albia mântuitoare a ortodoxiei.
Absența numelui Sf. Nicolae din listele Sinodului nu trebuie să ne mire, de vreme ce chiar Sfântul Pafnutie, unul dintre protagoniștii dezbaterilor despre posibilul celibat al preoților (despre care vorbește Socrates în Istoria Bisericească 1,11) nu este nici el menționat în ele. Prezența lui Nicolae la Sinod este însă afirmată de Teodor Lectorul, un scriitor bizantin care a compus o Istorie tripartită (515, AD), bazată pe documentele istorice ale lui Socrates, Sozomen și Teodoret, dar și pe arhivele din Constantinopol. În această listă, Sfântul Nicolae Arhiepiscopul de Mira, apare la numărul 151.
Din cartea „Sfântul Ierarh Nicolae – mirul iubirii lui Hristos"
Diac. Dr. Ioan Valentin Istrati
|