"Ce este născut din trup, trup este; și ce este născut din Duh, duh este". (Ioan 3.6) Acest verset are legatura cu cele discutate, avand in vedere ca Maria s-a nascut cu trup omenesc, deci si cu pacatul adamic.
Pe Iisus Hristos nu-L putem compara cu Maria pentru simplul fapt, ca S-a nascut din Tata Dumnezeu, El fiind Om si Dumnezeu totodata. Trebuie sa tinem cont de acest lucru, caci este de importanta majora, nu numai pentru omenire, dar si pentru curatia Mariei. Din clipa in care ea si-a dat acordul, spunand "Fie!", Fiul lui Dumnezeu a curatit-o permanent, dandu-i puterea de a-I da nastere.
Catolicii spun ca Fecioara Maria a fost curata de la nastere.
E drept ca bula Inefabilis Deus din 8. dec. 1854 declara ca "fecioara Maria a fost prezervata de orice pata a pacatului originar din prima clipa a conceperii", "in virtutea meritelor lui Iisus Hristos"; dar prin aceasta catolicismul savarseste doua abateri de la ordinea generala a lucrarii harului mantuitor al lui Iisus Hristos, abateri, care nu fac decat sa reliefeze conceptia lui, ca Maria s-a mantuit in afara de Hristos:
- admite in cazul Mariei o lucrare mantuitoare a harului lui Hristos, inainte de a fi existat Hristos Insusi, adica Dumnezeu-Omul;
- admite in cazul Mariei, ca harul lui Hristos insusi izbaveste pe om de pacatul stramosesc dupa ce s-a nascut cu el, dar el il fereste chiar de a se naste cu el. De aceea recunoaste si dogma Ineffabilis Deus ca gratia, care a ferit-o pe Maria de a se concepe cu pacatul stramosesc, e o "gratie speciala", nu gratia mantuitoare ordinara. In orice caz gratia aceasta n-a venit in Maria prin Hristos si n-a fost aceeasi gratie pe care o primesc toti care se izbavesc de pacatul stramosesc.
Deci, catolicii scotand pe Maria de sub legea nasterii cu pacatul stramosesc, o scot si de sub necesitatea de a se mantui prin Iisus Hristos. Pentru ea Iisus Hristos nu mai este unicul Mijlocitor si Mantuitor. Ea s-a mantuit inainte de a veni pe lume Fiul lui Dumnezeu; nu prin harul adus de Iisus Hristos. Si de aici alte si alte implicatii...
Credinta ortodoxa afirma, ca tot omul nascut in trup mosteneste si pacatul adamic. Eliberarea de pacatul stramosesc nu o poate obtine nici un om altfel decat prin unirea cu Hristos, Dumnezeu-Omul. Fiul lui Dumnezeu, devenind ipostas omenesc, dar fiind si unul din Treime, a revarsat in semeni energia necreeata a dumnezeirii Sale. Numai prin omenitatea lui Hristos curge iarasi harul in omenire. Numai asa a obtinut si Fecioara Maria curatia. Din prima clipa a zamislirii Sale ca om, curatenia de pacat a firii Sale umane, inceputa a se forma, a trecut si asupra Maicii Sale.
|