Legat de prima postare:
1. Nu stiu ce este nunta cu lautari. Adica in biserica lautari, la slujba?
2. Am inteles ca citeaza totul din parintele Cleopa.
Sa-mi fie cu iertare, dar aici nu stiu daca este vorba neaparat de traditia ortodoxa sau aceea de la sat. Pentru ca stiu ca la sat exista traditii puternice.
Nefiind de la sat nu stiu cat este traditia populara si cea bisericeasca.
De ex. numai acolo preotul se duce pe la nunti, la petrecere ma refer. Eu n-am pomenit asa ceva. La oras nu se face asa ceva.
Parintele Cleopa este de la sat si nu stia probabil cum se face la oras. Si la cate nunti o fi fost sfintia sa, ca sa poata sa judece?
Din cate stiu eu la sat se fac dintotdeauna petreceri cu muzica, chefuri adevarate, ca asa este traditia populara.
La oras este putin mai linistit, mai select, dar depinde de oameni.
Asta cu mirii n-au voie decat dupa 3 zile de la nunta sa fie impreuna, iar mi se pare ciudat.
La sat pleaca fata de la familia ei in ziua nuntii si isi ia ramas bun. Si se duce la baiat. Dupa nunta este deja in familia lui.
N-am auzit la nimeni niciodata sa desparti mirii dupa ce au primit taina cununiei. Este despartire si rupere a tainei. Nimeni n-are voie sa se mai amestece in noua familie.
"Sa nu desparta nimeni ceea ce a unit Domnul".
Mi se pare mai firesc sa fie fiecare cuminti inainte de nunta, la casa lui, dar dupa cununie sunt o noua familie si trebuie sa fie impreuna.
Nici preotii de mir nu spun sa se desparta.
E drept si ca nu se face nunta la Sf.Liturghie, deci nu se face impartasanie inainte de cununie. Nunta este o ceremonie separata, deosebita.
Ah, este posibil ca tinerii sa se impartasaseasca mai inainte de ziua nuntii, 1,2,3 zile.
M-ar fi interesat sa stiu cum se face o cununie ortodoxa adevarata, si chiar si nunta de dupa, asa cum se facea in vremea lui Iisus.
Exista asa o lucrare?
In legatura cu ce spunea Mirabela cu alegerea zilei cununie: este o problema mare.
1. Sunt multe zile de post si sarbatori peste an. Deci cat mai ramane liber pentru nunti.
Der ex. din februarie a inceput postul Pastilor, pe urma pana prin iunie e tot sarbatoare: Pasti, saptamana luminata, apoi Inaltare, Rusalii, postul Sf. Petru si Pavel, apoi inca putin si postul Sfintei Marii si tot asa.
Oamenii mai au si alte probleme in viata, de tinut cont de nasi, parinti si alte rude, de bani, serviciu, examene etc.
2. Intr-o parohie programul este destul de aglomerat: multe nunti Nu numai una), botezuri, inmormantari. Preotul face si el programari.
Pe urma in mod normal nunta se face legat de cununia civila si depinde si aia cand o poti programa si la fel si restaurantul, concediu, etc.
3. Si se mai tine cont si de biologia femeii. Ar fi cam neplacut sa trebuiasca femeia sa aiba nunta cand are zilele ei biologice.
Cum sa le combini pe toate, va intreb?
E mai bine sa trimitem tinerii sa traiasca in pacat punandu-le atatea piedici si greutati?
Hai sa gandim si putin realistic.
Traditia bisericeasca - exact care este in acest caz? Se refera la modul de organizare a cununiei? Cine a facut-o? Si cat din ea trebuie sa se respecte in afara bisericii (adica dupa cununie)? Cand incepe de fapt viata privata si intima a unui cuplu, a unei familii?
La sat a existat intotdeauna si o traditie populara a nuntii, un ritual. Este el gresit, sau impotriva bisericii?
De fapt n-am inteles sensul acestui fir de discutie. Ce anume se doreste de fapt?
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape
Last edited by sophia; 28.03.2010 at 19:55:05.
|