Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
O scurtă documentare pe Internet, din ceea ce ortodocșii ar trebui să considere surse credibile, arată că "păcat de moarte" este un alt nume pentru "păcat greu". A se citi catehismul ortodox, art 93, care lămurește că: "Pacatele grele se mai numesc si pacate de moarte".
Sursa: http://www.patriarhia.ro/ro/documente/catehism34.html
Despre gravitatea păcatului de a nu ține postul ne vorbește și canonul 69 apostolic:
"Astfel, canonul 69 apostolic sanctioneaza pe clerici cu caterisirea daca nu tin Postul Mare si Postul de miercuri si vineri, iar pe laici cu afurisirea (exceptie fac bolnavii). "
Sursa: http://biserica.org/ro/viataduhovnic...tpatristic.htm
Din câte cred, păcatele ușoare nu sunt sancționate cu caterisirea / afurisirea, ci numai păcatele grele.
Deci, și Biserica Ortodoxă operează cu deosebirea păcatelor în ușoare și grele. Cam trist că trebuie să vină un catolic să vă pună sub nas doctrina cultului dv pe care ar trebui să o cunoașteți și mai aveți și insolența să spuneți că eu induc lumea în eroare.
Acuma, puteți arăta un document care să ateste că ignorarea postului e păcat ușor ? Nu mă refer la predici ale câte unui călugăr Varzuvie, ci la luări de poziții ale episcopatului ortodox. Altfel spus, aveți ce contrapune catehismului editat de Patriarhia BOR și canoanelor apostolice ? Dacă nu aveți, aș aprecia să lăsați atât mândria, cât și jignirile deoparte și să vă reconsiderați poziția.
|
Mihnea, stii foarte bine ca biserica ortodoxa vorbeste altfel decat biserica catolica. Stii bine ca la ortodocsi nu exista un Magisteriu ca si la catolici, deci practic ce este pacat grav si ce nu este de multe ori este la latitudinea duhovnicului. E bine, nu e bine (parerea mea personala este ca nu e chiar bine), e alta treaba si alta discutie pentru alta tema. Ai auzit de oameni opriti de la impartasanie nu stiu cati ani fiindca fumeaza? Este fumatul pacat care te exomunica automat, sau nu? Hmmmm.
Ce am vrut eu sa spun este ca, si fiind greco-catolic de fapt cred ca stii si asta foarte bine, in BO nu exista diferenta intre pacate mortale si pacate veniale in ceea ce priveste marturisirea si iertarea lor. In BC pacatele mortale nu pot fi iertate decat prin spovedanie corecta la un preot, pe cand cele veniale se iarta si prin Euharistie, participare in alte devotiuni, etc, si nu trebuiesc marturisite neaparat, desi BC o recomanda. Aici e diferenta. Nu ca nu exista pacate de moarte, sau pacate mai grele si mai usoare, si asa mai departe.
Nu stiu ce spune Sf Ioan Iacob Hozevitul, dar eu stiu, din catehism, daca nu ma insel, ca cele 7 pacate se cheama pacate capitale, si de la ele izvorasc cele de moarte, adica, poftim, in limbaj ortodox, pacate grele. (Ex: desfraul --care este mai mult o stare de spirit-- duce la adulter, iubirea de argint la furt, mania la ucidere, si asa mai departe).