În prealabil postat de Mihnea Dragomir
În dreptul canonic al Bisericii Catolice, prin "Biserică Particulară" se înțelege o unitate eclezială condusă cel puțin de un episcop. Deci, o Biserică Particulară este o episcopie sau asocieri de mai multe episcopii (mitropolii, patriarhii). De exemplu, Biserica Română Unită este Biserică Particulară, fiind condusă de Sf. Sinod al BRU. În "Scrisoarea către Efeseni" să zicem, Apostolul se adresează unei Biserici Particulare: cea din Efes.
Este un model eclezial în care avem, deci, o Biserică Universală (=Catolică) și mai multe Biserici Particulare, ca un trunchi din care pleacă ramuri (parabola măslinului). Bisericile Particulare care își mențin legătura cu trunchiul sunt Biserici Particulare Catolice. Bisericile Particulare care au rupt legătura cu trunchiul, sunt Biserici Particulare în stare de schismă (=rupere). Ele rămân Biserici Particulare, fiind conduse de episcopi adevărați, care au descendență apostolică validă. De aceea, pentru noi, catolicii, Bisericile Ortodoxe sunt Biserici Particulare, chiar dacă în stare de schismă.
Comunitățile ecleziale, așa cum sunt cele protestante, care nu numai că au pierdut legătura cu trunchiul, dar s-a pierdut și descendența apostolică nu mai pot fi numite Biserici. Episcopii lor, chiar dacă își iau acest titlu, nu sunt episcopi adevărați, adică nu au descendență apostolică, nu sunt urmași legitimi ai apostolilor.
Diferența este enormă: ceea ce fac episcopii ortodocși este valid: când ei hirtononesc, e o hirotonie validă. Când împărtășesc, Prefacerea este reală. Dacă cineva se împărtășește cu Sfintele Daruri de la un preot ortodox și moare în această stare, neconștientizând că Biserica Ortodoxă este în schismă, atunci nu face el însuși un act schismatic și, acela fiind chiar Trupul și Sângele Mântuitorului, se împărtășește cu vrednicie. În acest fel, Bisericile Ortodoxe pot avea funcție mântuitoare, deși sunt în stare de schismă.
Nu același lucru putem spune despre comunitățile ecleziale protestante. Acolo nici hirotonia, nici împărtășania nu sunt reale. Cine se "împărtășește" acolo, mănâncă pâine și vin. Au și ele un anumit grad de putere salvifică în virtutea faptului că Botezul lor este, de regulă, valid. În principiul, dacă cineva se botează la protestanți și după aceea duce o viață curată, nu mai are nevoie de Sfântul Trup și Sânge și va fi mântuit.
|