Argumentul Ontologic(2)
[SIZE=5]Îndreptându-și critica nu numai împotriva lui Anselm, ci și a lui Descartes, Kant de asemenea a contestat valoarea acestui argument, spunând: Dacă îmi închipui că am în buzunar 100 de taleri, aceasta nu înseamnă că îi am și în realitate, cu toate că atât unii, cât și ceilalți posedă aceleași însușiri. Kant recunoaște că, deși ideea de Dumnezeu este foarte utilă, este însă, spune el, cu totul nepotrivit ca prin mijlocire ei să se poată determina ceva în legătură cu existența. Ideea de Dumnezeu ca ființa cea mai înaltă și absolută e postulată de rațiunea practică drept un concept limitativ, ca ultima margine a activității regulative a rațiunii practice în stabilirea unităților cunoștințelor, și la ea trebuie să ne oprim, nu de la ea să începem. Existența în sine nu poate fi conținută în concept sau noțiune, și ca atare nici nu poate fi dedusă din concept, oricare ar fi acela.[/SIZE]
[SIZE=5] Acest argument a mai fost utilizat de Spinoza, Leibniz, Fichte, Hegel și Schelling.[/SIZE]
[SIZE=5] Hegel refuză să acorde o valoare prea mare argumentului moral, atât de mult prețuit de Kant, în schimb el acordă cea mai mare valoare argumentului ontologic, în care existența lui Dumnezeu decurge din însăși noțiunea de Dumnezeu, noțiune în care Dumnezeu și existența sunt unul și același lucru. Dumnezeu trebuie să fie în mod expres acel ceva care nu poate fi cugetat decât ca existând și care implică existența, implică siguranță și necesitatea existenței lui Dumnezeu.[/SIZE]
[SIZE=5] Dintre filozofii francezi, V. Cousin dă o formă personală acestui argument, afirmând că însuși faptul conceperii lui Dumnezeu cu mintea implică siguranța și necesitatea existenței lui Dumnezeu.[/SIZE]
[SIZE=5] Urmând lui Toma de Aquino, Biserica Romano-Catolică a manifestat o mare rezervă față de acest argument, dar nu l-a condamnat, deoarece numeroși părinți și doctori ai ei l-au utilizat și apărat.[/SIZE]
[SIZE=5] Dintre dogmatiștii ortodocși, Macarie și Canev îi acordă mai mult o valoare psihologică, teologii greci și în special Andrutsos îl respinge, iar dintre teologii români, Mihălcescu îi recunoaște întreaga lui valoare logică, V. Găină are mai rezerve față de el, iar I. G. Savin a încercat din plin să reabiliteze, ajungând la următoarea formulare a lui: Ideea de Dumnezeu, dată cu necesitate cugetării noastre, implică pe cea a existenței, fiindcă existența însăși nu poate fi cugetată decât numai prin ideea absolută de Dumnezeu (I. G. Savin, Apologetica vol II, Existența lui Dumnezeu, Partea I-a, Proba ontologică, București, 1940, pag. 278).[/SIZE]
[SIZE=5] În concluzie, argumentul ontologic admis de unii, combătut și respins de alții, rămâne totuși, alături de celelalte argumente, o dovadă că existența lui Dumnezeu se impune minții noastre cel puțin în măsura în care se impune existența tuturor realităților cu care omul vine în contact.[/SIZE]
[SIZE=5] Argumentele raționale pentru dovedirea existenței lui Dumnezeu în general nu se bucură de nici un credit la protestanți, deoarece ei consideră că nu se poate ști nimic sigur cu privire la Dumnezeu pe bază rațională. De aceea, unii le resping pe considerentul că ele nu pot dovedi nimic, iar alții, deoarece l-ar face pe om prea încrezător în puterile rațiunii. Ceea ce se poate constata însă din expunerea acestor argumente este că fiecare dintre ele, plecând de la premise diferite, dovedește totuși că ideea de Dumnezeu nu este o ficțiune sau un produs arbitrat al minții omenești, ci ea se impune cu mai multă sau mai puțină stringență, corespunzând unei realități mai presus de lumea în care trăim și care este izvorul întregii existențe. Vorbind însă în general despre valoarea și puterea de convingere a acestor argumente, trebuie să recunoaștem că ele nu sunt atât de puternice, încât că genereze credința în Dumnezeu în sufletele celor ce nu cred în El, dar pot să o trezească acolo unde ea e adormită, slăbită sau zdruncinată de îndoieli, deoarece ele arată oricui cel puțin că din punct de vedere rațional, existența lui Dumnezeu nu e un nonsens.[/SIZE]
[SIZE=5][/SIZE]
[SIZE=5]Deci dupa ce ai citit cu multa luare aminte aceste argumente,te rog frumos sa scrii impotriva lor.Insa nu doar de dragul de a scrie ceva,sau pentru a nu scrie nimic,ci scrie logic ,concis,clar si cu argumete forte.[/SIZE]
[SIZE=5]Asa cum esti clar si concis in jigniri.Ai uitat ? Il faceai pe Dumnezeu psihopat.Il faceai pe Dumnezeu psihopat tu.Nu mai intreb cine esti tu sa faci asta ci doar observ cu cata claritate ai facut-o .Ai facut-o ?Fa-o la fel si cu argumnetele astea. Vorba lu'Puya:Bai inteligentulee [/SIZE]
[SIZE=5][/SIZE]
|