View Single Post
  #6  
Vechi 06.01.2010, 17:11:01
strajeru's Avatar
strajeru strajeru is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.11.2007
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 362
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru strajeru
Implicit

Argumentul ontologic(1)


[SIZE=5] [/SIZE]
[SIZE=5] Dintre toate argumentele pentru dovedirea existenței lui Dumnezeu, argumentul ontologic a fost cel mai dezbătut și contestat, cunoscând de-a lungul vremii ascensiuni și decăderi pe care nici un alt argument nu le-a avut. Deși de proveniență creștină – ceea ce n-a fost cazul cu celelalte argumente – acest argument a fost obiectul unor permanente controverse și contestații, chiar și din partea unor cercuri și a unor gânditori creștini. De altfel, și ca procedeu logic, argumentul ontologic se deosebește radical de celelalte argumente, deoarece în timp ce acestea folosesc raționamentul inductiv, plecând de la constatarea unor fenomene din lumea aceasta, care nu-și pot găsi cauza lor ultimă și necesară decât în Dumnezeu, dimpotrivă, argumentul ontologic se folosește de raționamentul deductiv, deducând existența lui Dumnezeu din noțiunea de Dumnezeu, existentă în mintea noastră. Numirea de argument ontologic provine de la cuvântul grecesc ov=cel ce este, ființa.[/SIZE]
[SIZE=5] Argumentul ontologic ridică însă o problemă mai generală de gnoseologie (teorie a cunoașterii) și anume a posibilității cunoașterii întemeiate pe experiența subiectivă, în afara oricărei experiențe obiective. Împotriva empirismului – reprezentat prin filozifii Locke, Hume și Berkeley – care considera spiritul omenesc la naștere ca o tabula rassa și afirma că toate cunoștințele omului provin exclusiv din experiență, numeroși filozofi au susținut înaintea lor și după ei că în intelectul omenesc există anumite idei înnăscute, fără de care nu s-are putea organiza cunoștințe dobândite prin experiență. Aceste idei premerg oricărei experiențe obiective, fiind condițiile fundamentale necesare pentru orice cunoaștere și adevăruri primare, absolute, de asemenea necesare. Ele au o valoare axiomatică, întrucât așa cum în matematică se fac o serie de deducții din axiome, la fel din adevărul lor absolut se pot scoate, pe baza deducției, adevăruri evidente și indiscutabile. Astfel, argumentarea ontologică e apriorică, pe când celelalte argumentări sunt aposteriorice.[/SIZE]
[SIZE=5] Cel care pentru prima oară a pus temelii pentru argumentul ontologic a fost Fericitul Augustin. El a plecat de la convingerea că experiența interioară a omului este mai sigură decât celelalte izvoare ale cunoașterii. Numai în această experiență putem descoperi adevărul neschimbat, anume ideea de Dumnezeu. Rațiunea omenească fiind chipul lui Dumnezeu în om, ea Îl gândește pe Dumnezeu atât ca existență, cât și ca ființă. Așadar, noi avem în însăși rațiunea noastră chipul lui Dumnezeu, deoarece fiind făcuți după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, Îl avem pe Dumnezeu în mintea noastră.[/SIZE]
[SIZE=5] Dar adevăratul întemeietor al argumentului ontologic este Anselm, arhiepiscop de Canterbury (1033-1109). Argumentul său se prezintă astfel:[/SIZE]
[SIZE=5] În mintea mea, zice el, există ideea unei ființe atotperfecte, decât care nu poate fi cugetată o altă ființă mai perfectă, mai desăvârșită. Dar pe lângă toate însușirile pe care le are ca ființă atotperfectă, ea trebuie să aibă și însușirea existenței reale, pentru că dacă ea nu ar exista în realitate, ar însemna că e lipsită de una din însușirile care îi determină perfecțiunea, ceea ce înseamnă că atunci poate fi cugetată o altă ființă mai perfectă decât ea, ceea ce ar fi un nonsens. Așadar, pentru ca ființa cugetată în mintea mea să fie atotperfectă, existența ei reală, și nu numai în minte, este condiția absolut necesară în acest scop. Deci ființa supremă care există în mintea mea, pentru a fi atotperfectă, trebuie să existe în realitate.[/SIZE]
[SIZE=5] Deși argumentarea lui Anselm a fost ispititoare și la timpul său a fost acceptată cu entuziasm de către cercurile ecleziastice, puterea ei de convingere este insuficientă. De aceea, încă în acea vreme, călugărul Gaunilo a contestat valoarea acestui argument – între el și Anselm existând o adevărată polemică – afirmând următoarele: existența lui Dumnezeu nu se poate dovedi prin argumentul lui Anselm, fiindcă din simpla existență mintală a unui lucru nu se poate deduce în nici un caz existența lui reală. Căci, spune Gaunilo mai departe, dacă în mintea mea îmi făuresc ideea unei insule astfel încât nu poate fi concepută alta mai frumoasă, nu înseamnă că această insulă trebuie să existe și în realitate, căci una este să existe în mintea mea și alta să este existența ei reală.[/SIZE]
[SIZE=5] Anselm i-a zis lui Gaunilo că ideea unei insule atotperfect nu e o ideea universală și necesară, precum este ideea de Dumnezeu, și chiar dacă ideea unui lucru nu implică existența lui reală, pentru ființa suverană trebuie admisă o excepție.[/SIZE]
[SIZE=5] Toma de Aquino a acceptat în tinerețe argumentul lui Anselm, dar cu unele rezerve. Mai târziu însă, el a criticat argumentarea lui Anselm, afirmând că nu se poate trece de la ordinea ideală (existența lui Dumnezeu ca idee) la ordinea reală a lucrurilor. De asemenea, el conclude că nu se poate demonstra apriori că Dumnezeu există, ci numai aposteriori, și anume prin efecte, care ne sunt bine cunoscute.[/SIZE]
[SIZE=5] Filozoful Descarte, un adept al concepției ideilor înnăscute, a fost un apărător și susținător al argumentului ontologic. Folosind „dubitația metodică” spre a ajunge la cunoștințe sigure, el se îndoiește de tot ceea ce există, deci și de propria sa existență. Dar dacă se îndoiește, înseamnă că el cugetă, iar dacă cugetă, înseamnă că el există: „Dubito, ergo cogite; cogito ergo sum”.[/SIZE]
[SIZE=5] După Descartes, orice idee adevărată trebuie să poarte pecetea distincției și a clarității. Dar dintre toate ideile care există în mintea mea, zice el, cea mai clară și mai distinctă este ideea de Dumnezeu. Această idee n-a fost creată de mine, ci este înnăscută în mine. Ea posedă în cel mai înalt grad însușirea clarității și distincției, și ea n-ar putea exista în mine dacă Dumnezeu n-ar putea exista cu adevărat, căci El este Cel ce a sădit-o în mine.[/SIZE]
[SIZE=5] Dar nici argumentarea lui Descartes nu rezistă unei critici serioase, căci raționamentul lui este un sofism (petitio principii sau cercul vicios). În fond, Descartes vrea să dovedească existența lui Dumnezeu prin ideea de Dumnezeu. După el, această idee este sădită în noi de Dumnezeu, dar la observația că ea ar fi putut fi sădită în mintea noastră de o ființă care vrea doar să ne înșele, Descartes răspunde: Nu se poate, deoarece ea a fost pusă în mintea noastră de către Însuși Dumnezeu. De aici se poate vedea că în loc ca ideea de Dumnezeu să servească drept temei pentru dovedirea existenței lui Dumnezeu, ea însăși, adică ideea de Dumnezeu, are nevoie de a se sprijini pe existența lui Dumnezeu, spre a rămâne în picioare.[/SIZE]