View Single Post
  #458  
Vechi 06.01.2010, 17:09:53
strajeru's Avatar
strajeru strajeru is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.11.2007
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 362
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru strajeru
Implicit

Argumentul Moral

[SIZE=5] [/SIZE]
[SIZE=5] Este incontestabil că alături de viața biologică a oamenilor – indiferent de timpul, locul și societatea în care trăiesc – se poate constata și o viață morală a lor, în sensul că în orice timp, loc și societate, oamenii în general își trăiesc viața respectând și conformându-se anumitor principii, norme sau legi morale, obiceiuri, datini, etc., care se reflectă în propria lor conștiință, încât ei totdeauna fac deosebire între bine și rău, drept și nedrept, permis și nepermis, având permanent convingerea că binele trebuie făcut, iar răul trebuie evitat. Și indiferent dacă acestor prescripții morale li se atribuie o origine religioasă – cum e cazul mai ales în societățile primitive – sau dacă ele sunt considerate ca provenind prin tradiție de la societate, esențialul este că, în general, ele sunt respectate și ascultate, exercitând în conștiința individuală un fel de necesitate sau constrângere internă, pentru ca omul să-și conformeze viața potrivit acestor prescripții.[/SIZE]
[SIZE=5] Așadar, omul își raportează permanent activitatea sa la un principiu general de acțiune, reglementându-și comportarea sa prin ideea de bine, fără însă a formula totdeauna un raționament explicit în acest sens. Având în vedere raportarea activității omului la ideea de bine, în această privință se poate vorbi de un apriorism moral, în sensul că nu se poate nicidecum afla sau deduce o dată sigură sau un moment când el ar fi câștigat conștiința de bine, fără să o vi avut mai înainte de acea dată și astfel ea să apară ca rezultatul vreunei experiențe din care ar fi scoasă. În această privință, filozoful Kant spunea: „Legea morală e dată oarecum ca un fapt al rațiunii pure, de care suntem conștienți apriori, și care e apodictic-cert, chiar și dacă n-am putea găsi în experiență nici un exemplu în care ea ar fi urmată întocmai”.[/SIZE]
[SIZE=5] Cu alte cuvinte, legea morală, ca expresie a binelui, nu e în conștiința omului produsul unei experiențe, ci este anterioară oricărei experiențe, încât ea aparține naturii umane în mod structural, constitutiv. Ea se găsește în natura umană ca un dar primar, prin ea făcându-se deosebire între bine și rău, între lăudabil și condamnabil, între merit și culpabilitate. Filozoful stoic Zenon atribuie această lege rațiuinii divine, lui Zeus, care pătrunde toate, iar Cicero spune că este adevărata lege, rațiunea cea dreaptă în concordanță cu natura, răspândită la toți oamenii, constantă, veșnică, dată omului de creatorul acesteia. Același Cicero mai spune mai spune despre ea: „A fost întotdeauna convingerea oamenilor cu adevărat înțelepți că legea morală nu e ceva inventat de oameni sau introdus de popoare, ci ceva veșnic, după care trebuie să se conducă toată lumea. Ultima ei temelie e doar Dumnezeu, care poruncește și oprește, și această lege e atât de veche ca Duhul lui Dumnezeu Însuși”.[/SIZE]
[SIZE=5] Această lege – legea morală naturală – este împărtășită omului prin însuși actul creației. Despre ea, Apostolul Pavel spune că e „scrisă în inima omului” (Rm. 2,15). Prin această expresie se arată că ea ține de natura omenească, fapt pentru care o posedă absolut toți oamenii, chiar și cei lipsiți de orice altă lege; aceasta înseamnă că ea e inerentă și indispensabilă naturii omenești. Despre ea se poate spune că e înnăscută în firea omului, dar nu sub forma unei idei clare, ci în sensul că omul posedă de la naștere predispoziția ca, în mod spontan, să-și formeze cu ajutorul gândirii ideile de bine și rău și totodată să înțeleagă că binele trebuie făcut, iar răul evitat.[/SIZE]
[SIZE=5] Dar în viața oamenilor mai există o realitate de netăgăduit: conștiința morală. Alături de legea morală, norma obiectivă a moralității, conștiința morală este norma subiectivă a moralității. Legea morală are un caracter impersonal și universal, în timp ce conștiința morală are un caracter personal și subiectiv, fiind organul de cunoaștere și manifestare a legii morale în fiecare om. Cu ajutorul conștiinței morale, omul este în stare să judece și să aprecieze – prin prisma legii morale – fiecare caz în parte din experiența lui și a semenilor săi, și aceasta în sensul încadrării cazului respectiv în ideea de bine sau concordanței lui cu cerințele legii morale. În acest fel, conștiința morală e dispoziția sufletească de a îndruma activitatea morală a omului, îndemnându-l să se conformeze legii morale. În raport cu legea morală, conștiința este organul de cunoaștere, aplicare și împlinire a legii morală de către om. Ea face o apreciere, o valorificare a faptelor, motivelor și consecințelor acestora prin prisma ideii de bine, dându-și în fiecare caz în parte verdictele ei. Acțiunea ei se manifestă și înainte de săvârșirea unei fapte, îndemnând, poruncind sau oprind făptuirea acesteia, în timpul săvârșirii ei, dar și după ce fapta a fost săvârșită.[/SIZE]
[SIZE=5] Conștiința morală și legea morală se află într-o strânsă legătură, fără însă a se putea confunda sau identifica. Fără conștiința morală, legea morală ar rămâne ceva exterior omului, lipsindu-i organul de aplicare. Și indiferent de starea morală a omului, ambele realități există în om cu toată pervertirea lui spre păcat. Ele rămân în sufletul omului, chiar dacă acesta e lipsit de o lege revelată, precum ne spune Sfântul Apostol Pavel: „Căci când păgânii, care n-au lege, din fire fac ale legii (ceea ce le poruncește legea), aceștianeavând lege, își sunt loruși lege, ceea ce arată fapta legii înscrisă în inimile lor, prin mărturia conștiinței lor și prin judecățile lor, care îi învinovățesc sau îi și apără…” (Rm. 2,14-15).[/SIZE]
[SIZE=5] Argumentul moral pentru dovedirea existenței lui Dumnezeu se bazează pe realitatea legii morale și a conștiinței morale în om, ca și pe importanța pe care acestea o au în viața oamenilor. Căci orice am face, gândirea logică nu poate evita întrebarea: de unde provin atât legea morală, cât și conștiința morală în om? Răspunsul la această întrebare se impune cu stringență: Atât legea morală, cât și conștiința morală își au izvorul în ființa atotperfectă, Dumnezeu, care a sădit în natura omului atât legea morală naturală, cât și germenii conștiinței morale, care apoi s-a dezvoltat. Ordinea morală din lume, pe care nimeni n-o poate contesta, pretinde existența unei ființe atotperfecte, care este creatorul acestei ordini și care a înzestrat omul cu tot ceea ce îi era necesar pentru înfăptuirea ei. Căci precum ordinea fizică este legată în mod necesar de fenomenele naturii, ordinea logică de activitatea gândirii omenești, la fel ordinea morală din lume e legată în mod necesar de viața și activitatea oamenilor. Iar creatorul acestei ordini nu poate fi decât Dumnezeu.[/SIZE]
[SIZE=5] Dintre toate argumentele raționale pentru dovedirea existenței lui Dumnezeu, alături de argumentul teleologic, filozoful Kant prețuiește în mod deosebit argumentul moral. Dar el îi dă acestuia o formulare deosebită, neîntâlnită la alți gânditori. Este firesc și logic, spune el, ca în lume dreptatea să aibă drept răsplată fericirea, cu alte cuvinte oamenii virtuoși să fie fericiți, în timp ce păcătoșii și vicioșii să fie nefericiți. Dar în lumea aceasta, acest raport între virtute și fericire, viciu și nefericire nu se realizează totdeauna. Dimpotrivă, se poate constata că adeseori oamenii virtuoși sunt nefericiți, în timp ce răii și vicioșii triumfă prin însăși răutatea lor. Mintea sănătoasă nu se poate împăca însă cu această situație, de aceea ea pretinde, postulează existența unei alte lumi, în care virtutea să fie totdeauna răsplătită, iar răul și viciul pedepsit. Dar pentru ca să se realizeze totdeauna acest raport, în acea lume trebuie să existe un judecător atotdrept, care să răsplătească pe fiecare după faptele sale. Acest judecător nu poate fi decât Dumnezeu.[/SIZE]
[SIZE=5] Precum se poate vedea, în această argumentare, morala devine izvorul și temelia religiei; așadar, în concepția lui Kant, religia se bazează pe morală și nu invers.[/SIZE]