Argumentul Teologic
[SIZE=5]Străduința omului pentru cunoașterea lumii și a vieții s-a manifestat totdeauna în două direcții, și anume: a) să ajungă la cunoașterea cauzelor diferitelor fenomene ce se petrec contenit în jurul său, adică să dea răspuns la întrebarea: de ce se petrece cutare fenomen sau cutare lucru? sau: care este cauza care produce acest fenomen?, și b) să afle pentru ce sau în ce scop se produce cutare sau cutare fenomen. În primul caz, rațiunea vrea să afle explicarea lucrurilor prin legea cauzalității, iar în al doilea caz ea caută explicarea prin legea finalității. În argumentul cosmologic, pe temeiul legii cauzalității, rațiunea omenească postulează cu necesitate existența lui Dumnezeu, iar în argumentul teleologic (fizico-teologic) aceeași rațiune deduce existența lui Dumnezeu pe temeiul legii finalității.[/SIZE]
[SIZE=5] Argumentul teleologic pleacă în dovedirea existenței Lui de la ordinea, armonia și finalitatea care există în lume. Se poate astfel constata că, cu toată imensitatea universului, cu toată complexitatea lui, el este un mecanism care funcționează perfect, supunându-se anumitor legi, în el domnește cea mai desăvârșită ordine, nimic nu se petrece la întâmplare, iar mersul lui regulat de mii și milioane de ani și frumusețile pe care el le conține nu se pot datora întâmplării, ci trebuie să aibă ca autor o ființă inteligentă, atotperfectă, care a orânduit și organizat astfel universul și lumea, încât el, în totalitatea sa, ca și diferitele lui părți componente, să-și poată împlini fiecare scopul său.[/SIZE]
[SIZE=5] Argumentul teleologic, pe cât este de simplu, pe atât este de clar și de evident. El se găsește și în Sfânta Scriptură a Vechiului Testament: „Cerurile spun slava lui Dumnezeu și facerea mâinilor Lui o vestește tăria” (Ps. 18,1). A fost folosit de numeroși Sfinți Părinți, precum și de filozofi în toate timpurile. Sfântul Irineu zice: „Lucrul însuși arată pe meșterul său și ordinea lumii vestește pe cel ce o conduce”, iar Fericitul Augustin spune: „Observând lumea, simetria din ea, părțile și mișcarea ei, varietatea și frumusețea ei, oricine va mărturisi că ea n-a putut fi făcută decât de Dumnezeu Cel nespus de mare și frumos”.[/SIZE]
[SIZE=5] Filozoful Kant, prin afirmația: „Două lucruri m-au minunat: cerul înstelat și legea morală din om”, arată că prețuiește acest argument. În privința argumentului teleologic, același filozof spune: „Acest argument merită să fie pomenit totdeauna cu respect. El e cel mai vechi, cel mai clar și mai potrivit cu rațiunea omenească”.[/SIZE]
[SIZE=5] Poate tocmai din pricina simplității și evidenței lui, el a fost atacat foarte adeseori. Însuși Kant, care l-a prețuit și l-a lăudat adeseori, afirmă că argumentul teleologic dovedește numai existența unui orânduitor, organizator sau a unui arhitect al lumii, al unui demiurg, dar nu a autorului sau creatorului lumii.[/SIZE]
[SIZE=5] La această obiecție se poate răspunde cu mult succes. Dacă prin acest argument admitem existența unei ființe superioare în afara lumii, care a putut-o organiza dându-i deplină ordine, armonie și frumusețe, ceea ce dovedește că această ființă este inteligență, desăvârșită și atotputernică, de ce i-am retrage acesteia tocmai atributul de creatoare? În cazul că îi retragem această însușire, ne vedem nevoiți să admitem existența a doi dumnezei: unul creator, iar altul organizator al lumii. Dar nu există nici o rațiune suficientă pentru a susține așa ceva.[/SIZE]
[SIZE=5] S-a obiectat apoi din partea unora că în lume nu există finalitate, nici frumusețe, nici ordine și nici armonie, dovadă existența atâtor fenomene care nu au nici un rost, ba chiar ar putea lipsi, iar cât privește frumusețea lumii, ea nu e o însușire obiectivă a acesteia, ci o opinie subiectivă a celor ce privesc unele aspecte ale ei, în timp ce altele sunt catastrofale și dezgustătoare, iar unele provoacă o adevărată dezordine și lipsă de armonie în lume. Alții afirmă că și dacă admitem ordinea, frumusețea sau chiar finalitatea din lume, acestea se datorează procesului evoluției sau chiar întâmplării, astfel că ele nu demonstrează existența lui Dumnezeu.[/SIZE]
[SIZE=5] Acestor obiecții li se poate răspunde următoarele: Nu se poate spune că nu ar exista finalitate în lume, ci cel mult se poate admite că în stadiul actual, noi nu putem cunoaște scopul tuturor lucrurilor. Căci dacă, bunăoară, unii au susținut că apendicele la om nu are nici un rost, ci, dimpotrivă, este nociv, deoarece provoacă multor persoane boala numită apendicită, care adeseori poate fi fatală dacă nu se face o intervenție chirurgicală la timp, în ultima vreme biochimia a dovedit că apendicele, prin secrețiile sale, facilitează o serie de procese în organismul uman, evitându-se astfel unele complicații și boli. Cât privește frumusețea lumii, pe care unii o neagă, a fost dovedită prin faptul că marii artiști ai tuturor timpurilor au creat opere nemuritoare, inspirându-se tocmai din frumusețile naturii. Grecii antici au numit universul cosmos, ceea ce înseamnă frumusețe.[/SIZE]
[SIZE=5] În ceea ce privește existența unor fenomene catastrofale sau dezgustătoare în lume (vulcani, cutremure pe pământ, uragane, boli cumplite ca ciuma, holera, lepra și altele), trebuie să ținem seama de două lucruri, și anume: a) Lumea creată de Dumnezeu e cea mai bună și mai potrivită pentru scopurile urmărite de Creator, dar pe care noi nu le putem cunoaște în întregime, b) Omul a fost creat de Dumnezeu și cu scopul de a-I fi colaborator în opera de îmbunătățire și perfecționare a lumii. Porunca dată primei perechi de oameni: „Creșteți și vă înmulțiți, umpleți pământul și-l stăpâniți…” (Fc. 1,28) arată tocmai rostul omului pe pământ în această privință. Și de ce n-am recunoaște această activitate a omului, când ne gândim la grandioasele realizări pe care omenirea le-a făcut în decursul timpului și mai ales în ultimele decenii ale veacului nostru? Cât privește existența unor boli, aceasta este legată de existența răului în lume, de care ne vom ocupa în capitolul Providența divină.[/SIZE]
[SIZE=5] Referindu-ne, în sfârșit, la cei ce afirmă că ordinea, armonia, frumusețea ori chiar finalitatea din lume s-ar datora întâmplării, acestora li se poate răspunde că mai ușor putem concepe ca, dintr-un sac plin cu litere, pe care îl golim la întâmplare pe o foaie de hârtie de dimensiunile unei camere, să apară scrisă o pagină din Biblie sau din Critica rațiunii pure a lui Kant, decât să admitem că ordinea, armonia, frumusețea și finalitatea din lume s-ar datora întâmplării sau hazardului. Dacă grecii vechi au numit universul „cosmos”, care înseamnă frumusețe, podoabă, ordine, toate aceste atribute nu pot fi datorate hazardului sau întâmplări, deoarece știința modernă a dovedit că fenomenele din lume se află într-o strânsă legătură interdependentă și determinare, ceea ce presupune o inteligență care a introdus în univers scopuri bine definite.[/SIZE]
[SIZE=5] În concluzie, ordinea, armonia, frumusețea și finalitatea care există în lume nu pot fi explicate îndeajuns decât prin existența unui creator și organizator al lumii, care este Dumnezeu.[/SIZE]
|