View Single Post
  #455  
Vechi 06.01.2010, 17:04:30
strajeru's Avatar
strajeru strajeru is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.11.2007
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 362
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru strajeru
Implicit

Argumentul contigentei (sunt sigur ca stii ce inseamna)

[SIZE=5]Ceea ce mintea sănătoasă poate constata este că lucrurile din lume și lumea în totalitatea ei sunt contingente. Lumea există și nimeni nu se îndoiește de aceasta. Împotriva părerii că lumea ar fi absolută stau limitarea și mărginirea lucrurilor în natura și acțiunile lor, multiplicitatea, varietatea, contrarietatea, schimbarea, transformarea, nașterea și moartea acestora. Toate lucrurile din lume sunt sondiționate și dependente de altele, pot să existe și pot să nu existe, cu alte cuvinte, existența lor este întâmplătoare și nu necesară. Temporalitatea lor este un semn sigur că ele nu sunt necesare pentru lume, păstrându-și același caracter și în perioada existenței, ca și a dispariției lor. Iar slăbiciunea, insuficiența și nimicnicia lor le-o descoperă însăși dispariția lor.[/SIZE]
[SIZE=5] Dar ceea ce e valabil pentru lucrurile particulare și singulare este valabil și pentru lume în totalitatea ei. Căci, dacă lucrurile din lume sunt contingente, lumea însăși e contingentă, deoarece oricâte lucruri mărginite s-ar pune la un loc, suma lor rămâne nemărginită.[/SIZE][SIZE=5]Plecând de la constatarea realității contingenței din lume, argumentul contingenței se ridică la o realitate necesară, la o existență necauzată, deoarece contingentul presupune în mod necesar absolutul. Gândirea logică nu se poate opri la contingent spre a explica ce este contingent, ci postulează o ființă care își are rațiunea existenței sale în sine. Existența acestei ființe este o necesitatea interne, de aceea, în Revelație, Dumnezeu zice: „Eu sunt Cel ce sunt” (Ieșire 3,14), ceea ce înseamnă că El nu depinde de nimeni, El există de la Sine și prin Sine. [/SIZE][SIZE=5]Dar când vorbim de mărginit și contingent, nu trebuie să înțelegem numai mărginirea în spațiu și timp, ci și mărginirea în natura și calitatea lucrurilor, deci prin aceasta înțelegem orice limitare. Tot astfel, prin contrast, nemărginirea lui Dumnezeu nu e numai nemărginire în timp și spațiu, ci este nesfârșita Lui măreție, infinita Lui perfecțiune, plenitudinea ființei Sale. Contingentul rămâne însă contingent, chiar dacă ar fi etern: dacă lumea ar fi eternă, ea române tot contingentă. Materia, chiar dacă ar exista în eternitate, deci n-ar avea început nu-și schimbă caracterul, rămânând tot materie, adică ceva contingent. Sunt semnificative în acest sens cuvintele unui teolog: „O piatră poate exista până în eternitate, ea rămâne însă ceea ce este. Eternitatea nu-i împrumută viața fără o cauză activă, ea rămâne nemișcată până în eternitate” (Gerhard Esser). [/SIZE][SIZE=5]Concluzia ce se desprinde din cele arătate mai înainte este că lucrurile din lume și lumea în totalitatea ei fiind contingente, trebuie să existe o ființă în afara lumii, o ființă absolută, care să fie în același timp și rațiunea suficientă a lumii, și propria sa rațiune suficientă. [/SIZE]