View Single Post
  #454  
Vechi 06.01.2010, 17:00:13
strajeru's Avatar
strajeru strajeru is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.11.2007
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 362
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru strajeru
Implicit

Argumentul miscarii

[SIZE=5]Originea acestui argument o găsim la Aristotel. Ulterior i s-a dat o mare importanță mai ales în evul mediu, de către reprezentanții scolasticii și îndeosebi de Toma de Aquino. Susținătorii lui afirmă că tot ce se mișcă nu se mișcă de la sine și prin sine, ci se mișcă prin altul. Așadar, mișcarea în lume se transmite de la unul la altul, dar rațiunea noastră pretinde un prim mișcător (primum movens), un prim motor care a introdus mișcarea în lume, el nefiind mișcat de altcineva sau de altceva, și acesta nu poate fi decât Dumnezeu (Summa Theol. 1 q. 2 a3).[/SIZE]
[SIZE=5] Trebuie însă remarcat că, atât la Aristotel, cât și la Toma de Aquino, mișcarea nu este luată în sens restrâns, ci în cel mai larg sens, cuprinzând orice devenire, orice transformare, orice trecere de la o stare la alta. Nu e vorba deci numai de mișcarea spațială, cantitativă, ci și de transformările calitative care se petrec în viața organică, psihică sau morală. Toma d Aquino spune că trebuie să existe o activitate pură, lipsită de orice pasivitate, care pune toate în mișcare și care e deci originea mișcării din lume. Precum se poate vedea, și acest argument nu e decât un alt aspect al argumentului cauzalității.[/SIZE]
[SIZE=5] Argumentarea lui Aristotel și Toma de Aquino nu neagă posibilitatea mișcării proprii la unele lucruri și ființe, căci o astfel de mișcare există atât în lumea anorganică, cât și în cea organică. Dar acestea nu se manifestă ca o mișcare de sine, absolută, ci ca una cauzată de altceva: de exemplu, picioarele sunt mișcate de mușchi, aceștia sunt puși în mișcare de sistemul nervos, care la rândul lui e mișcat de stările sufletești, de voință etc. Precum se vede, toate aceste mișcări sunt determinate de factori exteriori lor, fiind cauzate de aceștia.[/SIZE]
[SIZE=5] Materia ca atare nu poate fi originea acestei mișcări, care are totdeauna o direcție. La fel stau lucrurile și cu celelalte mișcări, schimbări și transformări din lumea organică. Pe de altă parte, în univers nu există un punct fix de la care să fi început mișcarea, căci universul nu are nicăieri un centru de forță. Nici teoria modernă a expansiunii continue a universului sau cea a „big-bang”-ului nu-i poate găsi acestuia un centru de forță. Nici totalitatea forțelor din univers nu poate explica mișcarea, deoarece cumularea cantitativă nu schimbă cu nimic natura internă a lucrurilor. Prin urmare, trebuie să existe o primă și supremă cauză mișcătoare, care nu se află în stare potențială, ci în stare activă, neavând nevoie de nici un impuls dinafară, fiind pură actualitate și perfecțiune neschimbabilă, care pune în mișcare întreg mecanismul universului.[/SIZE]
[SIZE=5] Așadar, în concluzie, neexistând în lume o primă cauză care să miște totul, iar mișcarea din lume sub toate formele ei pretinzând o astfel de cauză fără de care ea ar rămâne neexplicabilă, urmează că trebuie să existe în afara lumii o primă cauză mișcătoare, un „primum moves”, o energie necondiționată de nimeni și nimic, o pură actualitate care este Dumnezeu.[/SIZE]
[SIZE=5] [/SIZE]