View Single Post
  #7  
Vechi 03.01.2010, 15:49:11
adam000 adam000 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.09.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 719
Implicit

Cea mai frumoasa descriere, inclusiv dpdv istoric, am gasit-o aici:

http://cbrom.de/Episcop/Invataturi/In-Biserica.htm

Citat:
Unitatea Bisericii în dumnezeiasca Euharistie și în episcop – o problemă istorică fundamentală

Pentru a putea înțelege locul și rolul episcopului, al preoților și al credincioșilor în Biserică este necesar să avem o privire de ansamblu asupra Bisericii, să înțelegem ce este Biserica și cum se manifestă unitatea ei.
Până în Evul Mediu nu găsim o definiție a Bisericii. În Răsărit întâlnim o primă definiție la Sf. Nicolae Cabasila, care ne spune că Biserica se recunoaște în Sfintele Taine. Pe toată durata primelor trei veacuri creștine unitatea Bisericii a fost strâns legată de credința, de rugăciunile și de acțiunea Bisericii. Esența creștinismului trebuie căutată chiar în persoana Domnului nostru Iisus Hristos, întemeietorul acestuia. Prin urmare lucrul primordial în eclesiologie nu este o învățătură sau alta, pe care le-a descoperit Domnul, ci chiar persoana lui Iisus Hristos și unirea omului cu El. Sf. Evanghelist Ioan prezintă unitatea ucenicilor ca pe o dorință insistentă a Mântuitorului Hristos. Faptele Apostolilor exprimă această realitate atunci când prezintă unitatea celor credincioși drept principala caracteristică a vieții Bisericii primare. Astfel vedem că Biserica este chiar Iisus Hristos, Hristos întreg, iar unitatea Bisericii nu este altceva decât unitate în persoana lui Hristos, ca încorporare în Trupul Lui și creștere în Acesta.
Acceptând această viziune hristologică a Bisericii, suntem constrânși să vedem unitatea acesteia mai întâi de toate prin prisma Tainelor Bisericii, ca o încorporare a omului în Hristos. Prin urmare suntem obligați mai întâi să răspundem la întrebarea: Cum s-a manifestat în spațiu și timp această încorporare a oamenilor în persoana lui Hristos după înălțarea Lui la ceruri. Iar căutarea acestui răspuns trebuie să se facă în mod absolut necesar plecând de la Sf. Euharistie, deoarece aceasta constituie întruparea și unificarea prin excelență a Bisericii în Hristos. Doar în taina Sf. Euharistii avem o iconizare simțită a unirii și încorporării în Hristos a tuturor credincioșilor, mădulare ale Trupului Său care se împărtășesc cu El. Această legătură strânsă între Biserică și Sf. Euharistie i-a condus pe unii teologi până la a identifica noțiunea de Biserică cu cea de Euharistie. Trebuie totuși să nu cădem într-o unilateralitate și să precizăm că unitatea Bisericii nu este epuizată în unitatea euharistică, ci ea presupune și unitatea în credință, în dragoste, într-un botez, în sfințenia vieții, precum și alte elemente.
Viziunea Euharistiei ca încorporare a Bisericii în Hristos ne constrânge să căutăm locul episcopului în Biserică, deoarece Euharistia nu este doar o comuniune a fiecărui credincios cu Dumnezeu în Hristos, ci și o unire orizontală a membrilor Bisericii unul cu altul. Astfel Euharistia nu poate fi cercetată atât ca un lucru, cât mai ales ca o acțiune, nu atât ca o comuniune „în cele sfinte”, cât o comuniune „a sfinților”, exprimată de adunarea euharistică al cărei centru și cap văzut a fost mereu episcopul, întâistătătorul și aducătorul ofrandei euharistice. Sigur nu e întâmplător faptul că Biserica, deși a despărțit de Euharistie multe taine, care inițial erau legate de ea, nu a făcut niciodată aceasta în ceea ce privește intrarea în sacerdoțiu. Transmiterea acestuia în afara Euharistiei a fost și rămâne de neconceput. Iar aici episcopul, în calitate de cap văzut al adunării euharistice, dar și ca singurul transmițător al preoției în Biserică, exprimă și apără unitatea canonică, rămânând astfel indisolubil legat de Euharistie, mai ales atunci când aceasta este înțeleasă drept adunare laolaltă, exprimând în spațiu și timp unitatea Bisericii lui Dumnezeu
__________________
Ca sub stapanirea Ta totdeauna fiind paziti, Tie slava sa inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor
Amin.
Reply With Quote