Sf.Vasile ne invata:
Vremea postului și a curățirii, nu numai depărtare de bucate, ci și izbăvire de păcate. Izbăvindu-ne, așadar, pe noi înșine de tot păcatul, să postim cu osârdie, știind că postul a întors hotărârea lui Dumnezeu. Așadar legea bisericească dinainte vestește postul, punând înainte ca propovăduire cu prea mare glas ceata proorocească și apostolească. Dar acesta cheamă nu numai pe bărbați și pe bătrâni, ci și pe femei și pe copii; înnoind tinerețile unora și schimbând firea în virtute bărbătească a altora. «Căci în Hristos Iisus nu este parte bărbătească și femeiască»(Gal. 3:21). Ca daruri de biruință pune înainte celor ce se luptă împărăția cerurilor și cunună pururi înverzită și viață veșnică de postim cu sfințenie, după fericitul Ioil proorocul, care spune: «sfințiți post, propovăduiți tămăduire, adunați pruncii care sug la sâni; preoților, plângeți înaintea altarului; chemați pe bătrâni. Să iasă mireasa din cămara ei și mirele din așternutul lui»(Ioil 2:15). Că sfânt e felul postului, fiind adus lui Dumnezeu cel sfânt de sfinți în chip sfânt. Pe toți îi cheamă, așadar, propovăduirea la luptă. Dar multă este diferența de viață și de vârstă a celor ce se luptă. Dar nu este lupta noastră cu sângele și cu trupul, ci cu începătoriile și cu stăpânirile și cu duhurile răutății. Căci cel ce are vrăjmași războinici văzuți, de e puternic, dă război împotrivă, iar de e neputincios, se mântuiește ascunzându-se; dar de are cineva războinici nevăzuți ce va face de nu va chema pe Dumnezeu în ajutor? Căci, de se culcă, aceia priveghează. Iar de se ascunde aceia dau război dinăuntru. Cumplit e vrăjmașul; îți aduce multe măiestrii după lupta iubirii de avere, a neînfrânării, a beției, a desfătării și a slavei deșarte. Stă asupră-ți și când dormi; căci nu se rușinează nici de legile somnului. Ce vei face, deci, cu acești vrăjmași mulți pe care-i ai? Vei săpa groapă? Însă și pe aceasta o sare. Vei pune șanț? Însă și pe acesta îl trece. Cum trebuie, deci, să te lupți? Cum trebuie să faci față la o astfel de urzeală? Căci nu e posibil nici să vezi pe cei ce te luptă. Ci se găsește ajutor mare: postul și rugăciunea. Căci prin acest chip sunt înfrânți demonii cei răi, mai răi decât vrăjmașii cei văzuți, precum învață Domnul pe ucenici când spune despre cel lunatic: «Acest neam cu nimic nu iese decât cu rugăciune și cu post»(Mt. 15:20). Mare bine este, deci, oamenilor postul, care hotărârea lui Dumnezeu a întors-o. S-a propovăduit în Ninive prăpăd peste trei zile și a biruit întoarcerea la Dumnezeu prăpădul. Căci amenințarea prăpădului a fost aruncată pentru întoarcere. Păcătoșii niniviteni cei bine-cunoscători, ascultând de Iona, care a propovăduit prăpădul, prin chipul postului au oprit amenințarea și cu doctoria mărturisirii și a rugăciunii au tras mântuirea.
Prin post a coborât Moise din cer Legea; prin post a ispăși pentru cei ce au făcut vițel. Prin post Ilie până la cer s-a înălțat, ținând ca armă a chibzuinței postul; post de bucate și depărtare de păcate. Căci, de postește gura, iar mâinile răpesc cele străine, vei auzi: «Nu acest post l-am ales, spune Domnul»(Is. 51:5). Dacă te depărtezi de bucate și bârfești pe fratele tău, vei auzi: «Nu ce intră în gură spurcă pe om, ci cele ce ies»(Mt. 15:11). Curat să fie, așadar, pântecele de bucate și mintea de păcate. Să fie potrivite cele dinăuntru cu cele dinafară. Nici trupul să nu se îngreuneze cu mâncărurile, nici sufletul să nu se mânjească cu răutățile; ca Dumnezeul tuturor să ne lucreze pe noi vrednici de împărăția cerurilor în Hristos Iisus, Domnul nostru
|