
24.11.2009, 11:17:53
|
Banned
|
|
Data înregistrării: 30.07.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.543
|
|
Citat:
În prealabil postat de tricesimusseptimus
Iată ce spune cunoscutul teolog ortodox Jaroslav Pelikan:
" Printre termenii specifici derivatiei, testati, evaluati si in cele din urma respinsi, se numara si identificarea firii divine a lui Hristos cu natura angelica. Aceasta idee isi avea, cel putin in parte, originea in acele pasaje din Vechiul Testament in care „ingerul Domnului” era identificat de exegeza crestina cu Hristos cel preexistent. Iustin Martirul, in acelasi discurs din Dialogul lui Trifon in care accentueaza distinctia ce se subintelege in cuvintele „Atunci Domnul a slobozit ploaie de pucioasa si foc din cer de la Domnul” din Facerea 19,24 si distinctia dintre „Domnul” si „Domnul Meu” din Pslamul 109,1*, dovedeste pe baza epifaniei de la Mamvri ca dintre cei trei ingeri care i s-au aratat lui Avraaam „unul este Dumnezeu si este numit „inger”, caci el aduce vestile” . Aceasta identificare a lui Hristos cu „ingerul” aparea frecvent in contextul liturgic. Ea pare sa fi avut o importanta deosebita in Pastorul lui Herma – si folosim cuvantul „pare” nu numai fiindca o interpretare precisa a acestei lucrari este dificila, ci si pentru ca ea este considerata a fi principalul exponent al conceptiei adoptioniste precum si sursa fundamentala pentru cei care sustineau existenta binitarianismului alaturi de trinitarianism. Mai multe dintre referirile la ingeri din Pastorul fac trimitere directa la Hristos cel preexistent si in acelasi timp, Hristos este identificat cu arhanghelul Mihail, „care are putere asupra acestui popor si este carmuitorul lui. Caci el este cel care pune legea in inimile credinciosilor”.
In temeiul acestor pasaje si ale altora asemenea lor, teoria centrala despre persoana lui Iisus Hristos din primele veacuri crestine a devenit asa-numita „ hristologie angelica”, ea fiind de altfel singura ipoteza care ar putea explica din ce cauza hristologia nu a constituit o problema teologica." (Jaroslav Pelikan, Tradiția creștină, (Polirom, 2004), vol I, p. 198-199)
Deci încă un punct comun 
|
Wow, acuma e teolog ortodox Jaroslav Pelikan.Nu stiam lucrul asta.Saracul om e doar un mirean care s-a convertit la ortodoxie in 1998.Si din cate ne dam seama este un eretic, cel putin din punctul asta de vedere.Nu zic nimic, aveti un punct comun de vedere cu domnul Pelikan, din pacate pentru tine el nu reprezinta nimic in ortodoxie.
|