| 
					În prealabil postat de glykys  237. Ce deosebire este intre rai si imparatia lui Dumnezeu ?
 Sfantul Ioan Damaschin, in Dogmatica sa, spune ca " raiul este material si spiritual  si in el stau sfintii pana la sfarsitul lumii " . Dupa judecata de apoi dreptii  vor intra impreuna cu Hristos intru imparatia cerurilor. In rai sfintii si dreptii  nu se impartasesc direct de slava Prea Sfintei Treimi, ci numai in parte. Iar  cand vor " intra intru slava Sa " , atunci " vor fi pururea cu Domnul " . In rai  stau dreptii numai provizoriu, temporar, pana la infricosata judecata generala;  iar in imparatia lui Dumnezeu petrec vesnic impreuna cu ingerii, in lumina cea  neinserata a Prea Sfintei Treimi. In rai sufletele pot fi mutate dintr-o stare  de fericire in alta, potrivit cu faptele facute pe pamant, care ajuta la mantuirea  altora in vreme indelungata si potrivit cu rugaciunile si milosteniile ce se fac  pentru ele; iar in imparatia lui Dumnezeu toate sunt desavarsite si vesnice. Raiul  este o gradina dumnezeiasca, cu pomi, cu flori, cu pasari ceresti, cu fericire  nedeplina, situata " in cer " . Iar imparatia lui Dumnezeu este insusi locul slavei,  unde se afla scaunul Prea Sfintei Treimi, situata deasupra cerurilor, in " cerurile  cerurilor, despre a carei slava nimeni nu poate vorbi; nici om, nici inger, nici  insusi Sfantul Pavel, care a fost rapit pana la al treilea cer ( II Corinteni  12, 3-4 ) . Asadar, primul om a pierdut prin pacat raiul, o gradina cereasca,  iar prin credinta in Iisus Hristos si prin sfintenie va dobandi, nu o gradina,  nu raiul cel dintai, ci insasi imparatia slavei lui Dumnezeu.
 
 Cuviosul Nicodim Aghioritul, in talcuirea Epistolei a doua catre Corinteni, spune  ca " dupa slava, altul este cerul si altul este raiul. Iar dupa alegorie si analogie,  poate este acelasi sau poate nu este acelasi... " . Sfantul Maxim Marturisitorul  explica mistic cele trei ceruri la care poate ajunge omul indumnezeit. Intaiul  cer este sfarsitul a toata fapta buna. Al doilea cer este inaltarea mintii si  cunostintei la cele dumnezeiesti, atat simtite cat si gandite. Al treilea cer  este teologia, prin care ajunge cel desavarsit, cu ajutorul darului Sfantului  Duh, la starea de contemplatie, adica la rapirea mintii si la intelegerea tainelor  lui Dumnezeu celor mai presus de cunostinta. Unii din Sfintii Parinti zic ca Apostolul  Pavel a fost rapit in rai, adica la al treilea cer al cunoasterii dumnezeiesti,  fiindca i s-au vestit cuvintele tainice si negraite despre rai, care si pana astazi  sunt ascunse pentru noi. Adica, ce este pomul viietii cel din mijlocul raiului;  ce este pomul cunostintei binelui si raului; ce au fost heruvimii si sabia de  vapaie care pazea usa Edenului; ce au fost pomii din care a randuit Dumnezeu sa  manance Adam, si altele pe care le-au talcuit Sfintii Parinti, insa nu asa cu  amanuntul.
 
 Raiul este loc foarte laudat pentru frumusetea lui. Acolo a fost rapit Sfantul  Pavel si a auzit cantari " pe care nu este cu putinta omului a le vorbi " ( II  Corinteni 12, 4 ) . Acolo sunt Enoh si Ilie; acolo este talharul de pe cruce;  acolo este " sanul lui Avraam " in care a intrat Lazar si unde sunt asezate de  catre ingeri toate sufletele dreptilor si sfintilor, in loc de odihna, pana la  judecata cea viitoare, cand li se va da imparatia cerurilor ( Kiriacodromion,  Talcuirea evangheliei cu bogatul si saracul Lazar ) .
 |