Citat:
În prealabil postat de Iustin45
Atunci degeaba te strofoci ca nu are nici o insemnatate daca nu te poti ruga pentru iertarea pacatelor usoare ale celor plecati dintre noi.
38. Dumnezeu deci nu este Dumnezeu al morților, ci al viilor, căci toți trăiesc în El.
(Luca 20,38)
14. Și aceasta este încrederea pe care o avem către El, că, dacă cerem ceva după voința Lui, El ne ascultă.
15. Și dacă știm că El ne ascultă ceea ce Îi cerem, știm că dobândim cererile pe care I le-am cerut.
16. Dacă vede cineva pe fratele său păcătuind - păcat nu de moarte - să se roage, și Dumnezeu va da viață acelui frate, anume celor ce nu păcătuiesc de moarte. Este și păcat de moarte; nu zic să se roage pentru acela. I Ioan 5
35. Dărnicia ta să atingă pe toți cei în viară și chiar morților fă-le parte de dărnicia ta. (IIsus Sirah 7
20. Și a zis Noemina către nora sa: "Binecuvântat este el de Domnul, Care n-a lipsit de mila Sa nici pe cei vii, nici pe cei morți!" (Rut 2
17. Fii darnic cu pâinea și cu vinul tău la mormântul celor drepți, dar păcătoșilor să nu dai! (Tobit 4
43. Și strângând bani după numărul bărbaților care erau cu el, două mii de drahme de argint a trimis în Ierusalim, să se aducă jertfă pentru păcat. Foarte bun și cuvios lucru pentru socotința învierii morților!
44. Că de n-ar fi avut nădejde că vor învia cei care mai înainte au căzut, deșert și de râs lucru ar fi a se ruga pentru cei morți.
45. Și a văzut că celor care cu bună cucernicie au adormit, foarte bun dar le este pus.
46. Drept aceea, sfânt și cucernic gând a fost, că a adus jertfă de curăție pentru cei morți, ca să se slobozească de păcat. (II Macabei 12
|
Foarte bine punctat domnule Iustin, insă în abordarea noastră trebuie să ne referim mai mult la ceea ce determină o astfel de optică față de credința ortodoxă a protestanților.
Rădăcina unei astfel de înțelegeri greșite față de rugăciunea pentru morți, se află însăși în fundamentele doctrinare ale ereziilor neoprotestante, fie adventiste (e cazul lui tricesimusseptimus), fie baptiste și penticostale (e cazul lui Totpeetor).
E un lucru firesc în logica lor, de vreme ce la majoritatea acestor secte botezul vine ca o urmare a salvării, a "experienței mântuirii personale".
Botezul care se administrează
numai la persoane cât de cât mature în sectele neoprotestante (de aici le vine denumirea de "neo") semnifică mărturisirea "nașterii din nou", a "mântuirii personale", "legământul cu domnul Isus", și "predarea în mâinile lui ca Mântuitor personal".
Este prin urmare un lucru firesc la ei ca de vreme ce rudele și prietenii lor au fost "salvați" sau "mântuiți" încă din timpul acestei vieți, să nu se mai roage pentru cei dragi lor care au decedat, pentru că ei cred că au fost mântuiți și sunt la Domnul între cei drepți.
În general în Biserică se folosește expresia de "rugăciune pentru
morți", nu de cult al morților (acesta este rar folosit).
Sectanții folosesc la modul peiorativ expresia de cult al morților ca să apropie ortodoxia de credințele păgâne.
Așa cum se cunoaște versetul pe care sectanții îl folosesc cel mai mult ca să combată chipurile folosul rugăciunilor pentru morți sunt versetele de la Luca (16, 23-31).
23. Și în iad, ridicându-și ochii, fiind în chinuri, el a văzut de departe pe Avraam și pe Lazăr în sânul lui.
24. Și el, strigând, a zis: Părinte Avraame, fie-ți milă de mine și trimite pe Lazăr să-și ude vârful degetului în apă și să-mi răcorească limba, căci mă chinuiesc în această văpaie.
25. Dar Avraam a zis: Fiule, adu-ți aminte că ai primit cele bune ale tale în viața ta, și Lazăr, asemenea, pe cele rele; iar acum aici el se mângâie, iar tu te chinuiești.
26. Și peste toate acestea, între noi și voi s-a întărit prăpastie mare, ca cei care voiesc să treacă de aici la voi să nu poată, nici cei de acolo să treacă la noi.
Explicațiile lor sunt acelea că nimeni nu mai poate să mijlocească la Dumnezeu pentru un om decedat indiferent cât de stăruitoare ar fi rugăciunea.
Biserica Ortodoxă explică : N-a vrut, căci nu era cazul, deoarece păcatul bogatului nemilostiv era împotriva Duhului Sfânt, care nu are iertare nici în veacul de acum, nici în cel viitor, pentru că păcătuind mereu cu încredere prea mare în mila lui Dumnezeu și nepocăindu-se, a murit în această stare (Matei 12, 31-32).
Că Biserica și cei drepți pot să mijlocească la Dumnezeu pentru izbăvirea celor aflați în chinuri după moarte o spune Biblia în mai multe rânduri :
2 Samuel 2.6 sau 2 Regi 2. "6. Domnul omoară și învie; El coboară la locuința morților și iarăși scoate."
căci
Hristos are "cheile locuinței morților"
Apoc 1.18 "18. Și Cel ce sunt viu. Am fost mort, și, iată, sunt viu, în vecii vecilor, și am cheile morții și ale iadului."
1. Petru 3.18 „Pentru că și Hristos a suferit odată moartea pentru păcatele noastre, El cel drept pentru cei nedrepți, ca să ne aducă pe noi la Dumnezeu, omorât fiind cu trupul, dar VIU FĂCUT CU DUHUL, CU CARE S-A COBORÂT ȘI A PROPOVĂDUIT ȘI DUHURILOR ȚINUTE ÎN ÎNCHISOAREcare fuseseră neascultătoare altădată,
1 Petru 4.5-6 „Ei își vor da seama înaintea Celui ce este gata să judece viii și morții. Că spre aceasta S-A BINEVESTIT MORȚILOR, CA SĂ FIE JUDECAȚI CA OAMENI DUPĂ TRUP, DAR SĂ VIEZE DUPĂ DUMNEZEU CU DUHUL.
Si sfantul apostol Pavel se ruga pentru o persoană decedată:
2 Tim.1 16 -18 "Domnul să aibă milă de casa lui Onisifor, căci de multe ori m-a însuflețit și de lanțurile mele nu s-a rușinat,
17. Ci venind în Roma, cu multă osârdie m-a căutat și m-a găsit.
18. Să-i dea Domnul ca, în ziua aceea, el să afle milă de la Domnul. Și cât de mult mi-a slujit el în Efes, tu știi prea bine."