Cultul morților
Teoria nemuririi sufletului a adus după sine și cultul morților. Am să iau din nou ca referință lumea grecilor, poate recunoașteți câteva practici în creștinismul istoric.
Ritualurile care se practicau în Grecia antică erau acceptate la modul general. La date bine fixate aveau loc anumite practici și ceremonii, stropirea casei, ofrande, sacrificii și acte rituale prin care se gusta și apoi se vărsa o cupă de vin sau altceva ca omagiu adus divinității.
Teologia orfică susținea că sufletul celui mort coboară în Hades, unde este judecat de zeii lumii subterane. Dacă era considerat vinovat urma o pedeapsă severă, uneori se vedea că pedeapsa sugerată era eternă, sau după caz putea urma o reîncarnare care să pună în balans cele două vieți, sau se vorbea despre faptul că pedeapsa din Hades putea avea un sfârșit.
Iată ce spune cunoscutul istoric Will Durant după ce vorbește despre Orfeu și călătoria lui în locașul lui Hades:
„... Unele texte insistau chiar ca pedeapsa să fie veșnică și, din ele, unele teologii mai recente au împrumutat noțiunea de infern. Altele admiteau noțiunea de transmigrație: sufletul se năștea pentru o nouă existență... O altă variantă a doctrinei dădea speranță că pedeapsa, ce trebuie suportată în Hades, putea să aibă un sfârșit, prin pocăința păcătosului în timpul vieții sau prin pocăința prietenilor săi, după moarte. Așa s-a născut ideea purgatoriului și a indulgențelor." (Civilizații Istorisite, vol. 4, pag. 271)
Descoperirile arheologice au adus la iveală faptul că evreii din vechime aveau un cult al morților. Însă, toate acele ritualuri pe care le practicau erau făcute sub influența popoarelor vecine. În Scripturile evreiești nu găsim practica sau învățătura unui cult al morților. Pentru scriitorii cărților sfinte moartea era un somn, iar omul care a murit nu mai era conștient de nimic. Conviețuirea evreilor în jurul unor popoare păgâne i-a determinat pe aceștia să renunțe la unele porunci venite din partea lui Dumnezeu și să accepte anumite practici străine scrierilor biblice. Oricum, este foarte important să știm că evreii consacrați scrierilor sfinte detestau ritualurile ce se făceau în urma morții unei persoane și nu erau de acord cu cultul morții găsit la popoarele vecine. Pentru ei un om mort, era un om mort. Iată ce spune Scriptura în această privință:
"31. Să nu alergați la cei ce cheamă morții, pe la vrăjitori să nu umblați și să nu vă întinați cu ei. Eu sunt Domnul Dumnezeul vostru." (Leviticul 19)
"10. Să nu se găsească la tine de aceia care trec pe fiul sau fiica lor prin foc, nici prezicător, sau ghicitor, sau vrăjitor, sau fermecător,
11. Nici descântător, nici chemător de duhuri, nici mag, nici de cei ce grăiesc cu morții.
12. Căci urâciune este înaintea Domnului tot cel ce face acestea, și pentru această urâciune îi izgonește Domnul Dumnezeul tău de la fața ta." (Deuteronomul 18)
După cum se vede porunca lui Dumnezeu era foarte fermă și exactă. În poporul Israel nu trebuia să se găsească nici un om care să aibă o legătură cu cei morți deoarece aceasta este o urâciune înaintea lui Yahve și nici unul din copiii lui Israel nu trebuiau să meargă la cei care comunicau cu morții.
|