Mai intai o sa ii raspund lui Ovidiu -s desi mi-am zis sa nu mai intru in polemica cu el.Mai bine ii intrebai pe "ei" nu pe mine aceasta intrebare.Cat despre faptul ca Platon ar fi difuzat prima data existenta sufletului dupa moarte, este o greseala sa sustinem asta.Daca as fi dur l-as declara pe Platon plagiator,dar poate ca nu a intrat in contact cu Vechiul Testament(desi este posibil sa o fi facut,macar cu cateva carti din Vechiul Testament,pana la el).Platon a trait in secolele V-IV i.Hr.,Moise(ca sa luam ca reper pe Moise care a scris primele 5 carti ale Biblie,desi cartea lui Iov pare a fi mai veche decat primele 5 carti ale Bibliei) prin secolul XIII i.Hr.,David cam printre sec.XI-X i.Hr.Multi psalmi dateaza din vremea lui David si multe dintre ele dau indicii despre "nemurirea sufletului" ca sa zic asa,asta pentru cine le vede. Ca sa iti mai reamintesc o data,iti mai aduc cateva exemple(desi ti le-am mai adus,asta pentru Condor)
Psalmul 16 Caci nu vei lasa SUFLETUL meu in locuinta mortilor, nu vei ingadui ca prea iubitul Tau sa vada putrezirea.
Psalmul 30 "Doamne, Tu mi-ai ridicat SUFLETUL din locuinta mortilor, Tu m'ai adus la viata din mijlocul celor ce se pogoara in groapa." ETC ETC
Acum ma intreb,cine a vorbit primul despre "nemurirea sufletului"?
Eu am spus ca nu ma mai leg de Biserica Adventista,asa ca Ovidiu -S,te rog sa le pui adventistilor(si lui Condor)aceasta intrebare.
Condor ai zis sa repostez intrebarile la care nu ai raspuns,dar tu nu mi-ai raspuns la toate intrebarile de acum.Nu te las sa scapi asa usor,astept sa-mi raspunzi la toate aceste intrebari,dupa aia le aduc pe celelalte.Daca nu ai raspuns,poti sa imi zici,dar nu vreau sa le las balta.
Desi ti-am spus sa renunti la ironie,vad ca ispita a fost prea mare pentru tine.Eu ti-am spus la ce ma refer cand spun "suflet".Nu ma refer la suflet cu sensul de om ,folosit de Ezechiel,din care iar mi-ai adus acel verset.Cand spun suflet ma refer la cea parte din om care e nepieritoare,ce se difera foarte subtil de duh.Intr-adevar in Biblie suflet apare cu mai multe sensuri,dar eu ma refer la acest sens.Cat despre ideea cu folosirea verbului "a adormi" si nu a "muri",recunoaste cu Isus deseori utiliza acest verb cand se referea la moartea trupeasca.Cand Isus observa ca totusi evreii nu inteleg ce vorbeste folosea verbul "a muri".Eu cred(cred,mai lasa-ma cu "perle" ca "perlele" pe care le-am spus le-am argumentat biblic,iar despre ideea despre Moise,nu ai cum sa-mi demonstrezi ca nu am dreptate,la fel cum nici eu nu pot sa argumentez ca am dreptate,e o idee si asa ramane;Sincer sa-ti spun,prefer sa-mi vii cu "perle"din aceasta-cu una mi-ai venit ce-i drept,aceea a invierii lui Moise,desi nici asta nu iti apartinea,totusi mai amintesc aici ca tot ai vorbit despre perle,expresii ale tale gen "moarte de-a binelea",""viata in timpul mortii" etc.- decat cu stereotipuri,macar asa mi-as da seama ca tu gandesti,nu ca toate ideile tale de fapt le-ai luat de undeva si ti le-ai insusit mecanic,imi pare rau ca spun asta,dar m-as bucura daca ar fi altfel) ca Isus se referea la adormire la ceea ce ai zis si tu,la prima moarte(aici intr-un fel sunt multumit de raspunsul tau).Deci se referea la trup si nu la suflet.Daca tu sustii ca sufletul moare o data cu sufletul si inviaza o data cu trupul,adu-mi un singur verset in care se vorbeste despre invierea sufletul.Cat despre Samuel,nu ai putut sa imi raspunzi obiectiv de parerea ta asa cum ti-am cerut.Asta e,daca tu nu vrei,eu nu te pot obliga.Daca tu ai spus ca sufletul moare o data cu trupul,e de la sine inteles ca nu poate invia diferit de trup.Ca era duhul sau sufletul lui Samuel asta nu mai conteaza cert este ca lui Saul i s-a infatisat Samuel fara trup,ca daca era cu trup atunci se vorbea despre o inviere.
Mi-a placut raspunsul tau referitor la acele versete scrise de Moise.Cica :) "e usor de inteles",pai eu ti-am spus sa imi explici,explicatia ta a fost ca e usor de inteles.Chiar m-a binedispus acest raspuns(si nu sunt ironic,ar trebui sa vorbesc despre perle?) :).
La intrebarea despre Avraam,nu ai raspuns satisfacator.Mi-ai adus un verset dar pe care nu stiu cum le-ai legat de versetul meu.In aceste versete Isus se referea la lucruri diferite.Te las sa te mai gandesti la aceasta intrebare.Ma asteptam sa imi spui ca si Avraam ar fi inviat,ma bucur ca m-am inselat.Raspunsul meu este ca Isus se referea la ziua in care s-a nascut pe pamant.Oricum ar fi,Isus nu s-a intalnit cu Avraam,cand Avraam era pe pamant si se pune intrebarea cum si cand a vazut Avraam ziua Mantuitorului?Daca leg acest verset de pilda bogatului nemilostiv,lucrurile devin simple.
Totusi nu exclud posibilitatea ca lui Avraam sa i se fi descoperit aceste lucruri cand era pe pamant,ca Dumnezeu i-a spus printre altele si ca va fi tatal unui popor ca "nisipul marii".
Imi aduc aminte ca m-ai intrebat de ce nu era Dumnezeu in pilda bogatului nemilostiv,acum tu vii si imi zici:"Dumnezeu nu este un Dumnezeu al celor morti ci al celor vii"(Matei 22:32).Tocmai asta spun sufletul si duhul nu mor.
Caci cum ramane cu versetul Eclesiastul 12:7 până nu se întoarce țărâna în pământ, cum a fost, și până nu se întoarce duhul la Dumnezeu, care l-a dat?Totusi duhul se intoarce la Dumnezeu,deci se desparte de trup,nu moare odata cu trupul(si este o diferenta subtila,insesizabila intre duh si suflet).
Si daca tu nu crezi in aceasta desprindere a sufletului,duhului de trup,iti mai pun o intrebare:de ce atunci cand Pavel a fost rapit la cer nu exclude din start posibilitatea sa fi mers "fara trup"?Sau cum iti explici expresia "in duhul",cand in Vechiul Testament deseori intalnim aceasta expresie,mai ales in cazul prorocilor,cand Dumnezeu i-a aratat atatea si atatea lucruri,vedenii,revelatii etc?Eu nu am vorbit in fantome,dar tu acum ce spui despre ce te-am intrebat eu,reduci totul simplist la fantome?Eu cred ca tu nu intelegi sensul unor cuvinte de aceea reduci totul simplist.Ai vorbit de perle,dar eu cred ca tu nu stii ce inseamna perla.Perla inseamna"eroare grosolana si ridicola".Ce "eroare grosolana si ridicola"am facut eu?Eu am spus doar niste teorii,ipoteze(adica ceva probabil),asta e termenul,ipoteza.Acum vad ca nu faci deosebirea intre fabule si pilde sau parabole.Fabula este de obicei in versuri(unde a folosit Isus versuri?),se foloseste personificarea animalelor(unde vezi un animal in istorisirea lui Isus?).Chiar si asa despre fabula se spune ca in ea se imagineaza intamplari,prezentandu-le REALE sau POSIBILE.Acum sa inteleg ca povestea cu Balaam si magarita pentru tine este o fabula?(ca acolo intr-adevar avem animale si inca un animal care vorbeste).Pildele si fabulele au totusi ceva in comun,dar nu sunt totuna,pilda inseamna de obicei invatatura si are un continut preponderent moral si religios(imi pare rau ca plictisesc cu aceste detalii,dar consider ca este necesar sa nu se mai faca confuzii).
Nu stiu,ar fi interesant sa vad versiunea originala a Noului Testament,pentru ca am impresia ca cei care au tradus Biblia au facut o eroare omeneasca de interpretare.Asta nu era nici pe departe o pilda,Isus vorbea despre o intamplare reala.De ce zic asta?Arata-mi tu o alta pilda in care Isus foloseste un nume.Aici apar doua:Lazar si Avraam.Acum unii fac misto de denumirea "Sanul lui Avraam".Lor si daca le vorbesc de locuri din Romania precum Valea lui Mihai sau mai stiu eu ce,cred ca tot rad.Aici prin "Sanul lui Avraam" Isus se refera la un loc cu acest nume.Daca era o pilda,o fabula,de ce Isus foloseste nume?Putea pur si simplu sa zica "a fost un bogat si a fost un sarac" si sa nu il mai aminteasca nici pe Avraam.Pentru ca a utilizat numele de Lazar,a fost pentru ca il stia,era o persoana reala.Despre bogat nu a mentionat nici un nume pentru ca Isus dorea sa luam exemplul saracului nu al bogatului.Si totusi cred ca si evreii credeau ca sufletul este "nemuritor"(mai putin saducheii).Fariseii cautau mereu sa il contrazica pe Isus,"sa il prinda" cu vorba".Isus a mai spus multe pilde si a fost contrazis de farisei.Pe ei nu ii intereseau ca este vorba de pilde,Acum insa nu au spus nimic,cel putin Biblia nu specifica asta.Nu au spus nimic pentru ca si ei credeau ca mine ca sufletul isi continua "viata" dupa moartea trupului.
Acum nu mai vreau sa ma intind,ca oricum vei zice ca scriu mult si "nimic".Eu imi sustin si imi explic punctul de vedere.Acum te las sa te mai gandesti la celelalte intrebari la care nu mi-ai raspuns.
|