Cine nu-și ia crucea lui și nu vine după Mine, nu este vrednic de Mine (Matei 10:38)
Este o ineptie ideea ca crucea ar fi un simbol pagân al soarelui.
Sfintii martiri sunt pictati cu crucea în mâna:
http://images.google.ro/images?hl=ro...-8&sa=N&tab=wi
pentru ca, pe de o parte crestinii acelor vremuri foloseau crucea ca forma de marturisire a credintei lor, pe de alta pentru ca ea simboliza suferintele îndurate în numele lui Hristos. Traditia crucii era puternic stabilita înca din secolul 2:
However, the cross symbol was already associated with Christians in the second century, as is indicated in the anti-Christian arguments cited in the Octavius of Minucius Felix, chapters IX and XXIX, written at the end of that century or the beginning of the next, and by the fact that by the early third century the cross had become so closely associated with Christ that Clement of Alexandria, who died between 211 and 216, could without fear of ambiguity use the phrase τὸ κυριακὸν σημεῖον (the Lord's sign) to mean the cross, when he repeated the idea, current as early as the apocryphal Epistle of Barnabas, that the number 318 (in Greek numerals, ΤΙΗ
) in Genesis 14:14 was interpreted using numerology as a foreshadowing (a "type") of the cross (T, an upright with crossbar, standing for 300) and of Jesus (ΙΗ
, the first two letter of his name ΙΗΣΟΥΣ
, standing for 18), and his contemporary Tertullian could designate the body of Christian believers as crucis religiosi, i.e. "devotees of the Cross". In his book De Corona, written in 204, Tertullian tells how it was already a tradition for Christians to trace repeatedly on their foreheads the sign of the cross.
http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_cross
Ideea cu luatul bisericii primare ca etalon e o naivitate protestanta. Noi nu trebuie sa ne raportam la acea comunitate ci la Dumnezeu, iar Dumnezeu nu a încheiat Revelatia o data cu textele NT. Revelatia s-a încheiat, din punct de vedere al dogmelor cu ultimul sinod ecumenic iar din punct de vedere al învataturilor mistice ea continua, scrieri ca ale Sfântului Siluan (secolul 20) fiind un exemplu ca Dumnezeu continua sa completeze tezaurul Bisericii si în zilele noastre.