View Single Post
  #90  
Vechi 20.08.2009, 19:31:11
caminaris's Avatar
caminaris caminaris is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.07.2009
Locație: Galati
Religia: Ortodox
Mesaje: 217
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru caminaris
Implicit

Pr. Constantin Mihoc, “Taina casatoriei si familia crestina in invataturile marilor Parinti ai Bisericii din secolul IV“, Editura Teofania, Sibiu, 2002:


“Deoarece mai ales femeile sunt tentate de a folosi tot felul de mijloace pentru împodobirea trupului, Sfinții Părinți n-au trecut cu vederea nici acest aspect, arătând cât de primejdioase pot fi acestea pentru suflet. Primejdia vine din faptul că preocuparea pentru podoabe:

- diminuează timpul și preocuparea pentru înfrumusețarea și împodobirea sufletului cu virtuți;

- introduce în suflet mândria și slava deșartă;

- introduce pericolul desfrânării și adulterului, atât pentru cea care se împodobește, cât și pentru cei care se află în preajma ei;

- face să se cheltuiască bani și bunuri materiale în detrimentul milosteniei.

Sfântul Vasile cel Mare insistă în mod deosebit asupra cumpătării și modestiei femeii, ca și a bărbatului, în îmbrăcăminte. După ce arată necesitatea smereniei și a simplității în comportamentul creștinilor, el combate obiceiul unora de a se îmbrăca și împodobi, nu după necesitate ci după măsura mândriei lor.

Rolul îmbrăcăminții este de a ne apăra de intemperiile naturii și de a acoperi unele părți ale trupului spre a se păstra simțul pudorii. Sfântul Vasile recomandă creștinilor modestie în îmbrăcăminte, fiindcă aceștia se cuvine a fi recunoscuți chiar și după hainele pe care le poartă.

Nerespectarea acestui mod de viață introduce vanitatea și multe alte păcate. Sfântul Vasile sintetizează, în alt loc, acest pericol, arătând cât de deșartă și nefolositoare este preocuparea cuiva pentru îmbrăcăminte, podoabe, și în general pentru aspectul exterior, spunând:

„A te îngriji de aranjatul părului și de haine, mai mult decât e necesar, este după cuvântul lui Diogene, sau o faptă de om necugetat, sau o faptă de om ticălos. A căuta să fii elegant și a fi numit de alții elegant, socot că este tot atât de rușinos ca și a trăi în desfrâu sau a strica altora casele. Este oare vreo deosebire pentru un om cu mintea sănătoasă, dacă îmbracă o haină scumpă sau una ieftină, atâta vreme cât și una și alta îl apără iarna de frig și vara de căldură?…"

Sfântul Ioan consideră împodobirea ca păcat și pentru alt motiv, și anume, pentru că prin aceasta cea care se împodobește se arată nemulțumită de felul în care a făcut-o Dumnezeu. Cu alte cuvinte, prin aceasta s-ar aduce un reproș lui Dumnezeu. El zice:

„Voiești să pari plăcută și frumoasă? Mulțumește-te cu ceea ce ți-a dat Creatorul. De ce introduci aurării, ca și cum ai îndrepta ceea ce a făcut Creatorul?”

Iar în alt loc, referindu-se la farduri, el zice:

„De ce adăogi de la tine în făptura lui Dumnezeu cea desăvârșită? Nu-ți este de ajuns ceea ce a făcut Dumnezeu; ci ca un mai bun arhitect încerci să îndrepți și să dregi lucrul Său, te împopoțonezi și batjocorești pe Creatorul”.

Pe femeile frumoase el le întreabă:

„Dumnezeu te-a făcut frumoasă! De ce te sluțești? După cum o statuie de aur ar murdări-o cineva cu noroi din mocirlă, tot așa fac și femeile care întrebuințează sulimanuri pe fețele lor”.

Dar nici femeile urâte n-au nici un folos să se fardeze, dimpotrivă le urmăresc nenumărate pericole. Sfântul Ioan spune:

„De altfel, ce câștig ai de la frumusețe? Nici unul, ci lupte mai multe, bârfeli mai multe, primejdii mai multe, bănuieli mai multe. Pe cea care nu este frumoasă n-ar bănui-o cineva, pe când de cea care încă mai întrebuințează și sulimanuri și multe podoabe, imediat lumea își face o idee rea despre ea, și bărbatul ei conviețuiește cu bănuială […] Aceea în curând se ofilește din pricina sulimanurilor, căpătându-și o înfățișare de moleșire, de deșănțare, de desfrânare, și chiar sufletul ei devine grosolan și plin de cea mai mare și mai totală lipsă de rușine, fiindcă frumusețea spre aceasta atrage îndeobște pe o femeie. […] Nu este nici un avantaj dacă una este frumoasă iar alta nu; avantajul este că aceea, chiar frumoasă fiind, să nu desfrâneze, iar cealaltă să nu fie rea”.

Femeia care este preocupată de podoabe, este în aceeași măsură atinsă de mândrie și de slavă deșartă, care trag după ele o mulțime de alte păcate. Sfântul Ioan spune:

„Cine se înfășoară cu legături de acelea (cu podoabe) se uită în toate părțile să vadă cine s-a uitat la ea și cine nu s-a uitat, este plină de mandrie, este cuprinsă de griji și de mii de alte patimi”.

De asemenea el zice:

„Lăsând la o parte că această patimă hrănește, sau mai bine zis zămislește slava deșartă și trufia, dar din împodobire se nasc și multe altele, ca de exemplu: bănuieli viclene, cheltuieli zadarnice, blasfemii și motiv de înșelăciuni”.

Femeilor care și-ar justifica această preocupare, spunând că vor să placă bărbaților lor, Sfântul Ioan, le demonstrează că lucrurile nu stau așa. El le arată că dacă ar fi așa, ar trebui ca ele să se împodobească atunci când stau în casă, nu când pleacă de acasă.

„Dar aici - zice el - se petrec lucrurile cu totul dimpotrivă. Dacă tu voiești a plăcea propriului tău bărbat, silește-te să nu mai placi altora; însă dacă tu vei plăcea altora, nu vei putea plăcea propriului tău bărbat. Așadar, ar trebui să lepezi de la tine toate podoabele când te duci în târg sau la biserică. De altfel, tu nu din acestea să te silești ca să placi bărbatului, așa cum fac femeile cele pierdute, ci mai ales din acelea care constituie podoaba femeilor libere. Căci prin ce se deosebește o femeie liberă de una desfrânată și pierdută? Prin aceea că pe când una are privirea îndreptată numai asupra unui singur punct, cum prin împodobirea trupului să poată atrage la sine pe cel iubit, cealaltă e stăpâna casei, se împărtășește de plăcerea copiilor și a celorlalte bunuri legate de viața familială”.

Cea care iubește luxul și podoabele atrage spre sine bărbați desfrânați și-și pierde în același timp și buna reputație.

Purtarea de grijă pentru haine și lux, este considerată de către Sfântul Ioan chiar idolatrie. El spune:

„Dacă ar căuta cineva prin case, ar găsi cele mai multe haine și altele de prisos în cea mai mare cinste, și îngrijite ca niște stăpâni. […] Și atunci, spune-mi te rog, oare nu cu drept cuvânt a numit aceasta Pavel idolatrie și lăcomie? Pe câtă cinste dau idolatrii idolilor, tot pe atâta asemenea femei dau hainelor și aurăriilor lor. […] Să disprețuim hainele cele împodobite cu aurării, să disprețuim banii, ca să nu disprețuim mântuirea noastră sufletească”.

Dar podoabele unei femei comportă și un alt neajuns, și anume, acela al exemplului rău pe care ea îl dă fiicelor sale. Sfântul Ioan atrage atenția:

„Ai poate copilă? Ei bine, ia seama să nu-ți moștenească ceva vătămător, căci fetelor le place să-și regleze moravurile după felul creșterii lor și să imite obiceiurile mamelor. Fii deci exemplu de prudență fetei tale, împodobește-o cu acea podoabă și fii cu băgare de seamă să disprețuiască podoabele acestea pământești”.

Din cauza atâtor păcate pe care le generează preocuparea pentru podoabe, acest lucru atrage după sine pedeapsa și osânda lui Dumnezeu.

„Nici un folos nu avem de asemenea legături - spune Sfântul Ioan - ci numai pagubă. Asemenea legături ne vor ține acolo (în viața viitoare) legați… Femeia care se leagă aici cu asemenea legături, legata va fi acolo de mâini și de picioare cu legăturile cele veșnice”.

Ca și la Sfântul Apostol Pavel (care, după ce dă învățături bărbaților, se adresează femeilor, zicând: „Asemenea și femeile, în îmbrăcăminte cuviincioasă, făcându-și lor podoabă din sfială și din cumințenie, nu din păr împletit și din aur, sau din mărgăritare, sau din veșminte de mult preț; ci din fapte bune, precum se cuvine unor femei temătoare de Dumnezeu”), și pentru Părinții Bisericii adevăratele podoabe ale femeii creștine sunt virtuțile, pe care ele trebuie să le cultive cu multă grijă.

Dar nimicnicia și caracterul trecător al luxului și podoabelor materiale nu pot fi observate decât de acele femei care s-au eliberat de toate acestea și care și-au îndreptat atenția în vederea împodobirii sufletului. Acele femei vor aprecia cu adevărat valoarea și strălucirea nepieritoare a podoabelor sufletești, ca și cinstea pe care o procură ele.

Între podoabele duhovnicești Sfântul Ioan adaugă și atitudinea femeii de sfială și ascultare în biserică, care o împodobesc „mai mult decât hainele”.
__________________
Doamne ajuta!
Reply With Quote