View Single Post
  #19  
Vechi 12.06.2009, 21:44:08
Traditie1 Traditie1 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.719
Implicit

Citat:
În prealabil postat de mihailt Vezi mesajul
Este foarte clar ca spiritul uman care e inteligenta sufletului petrece in creier.

Atunci raspunde-mi: îngerii au sau nu creier? Si cum explici faptul ca Sf. Grigorie de Nyssa, care e considerat SINGURUL Sfânt fara greseli dogmatice, spune ca mintea nu e nici înauntrul nici în afara trupului?



Citat:
În prealabil postat de mihailt Vezi mesajul
Acum fiind pacatos si intunecat la minte oi mai fi scris si eu aberatii...
Articolul ala din ziarul Lumina plus ce a zis Sfantul Ioan Damaschinul ma pune pe ganduri.
Acum omul simte chestii variate si in piept dar pe mine ma uimeste ca toti Sfintii au aura la cap si Sfantul Simeon Noul Teolog zicea ca simtea pe Dumnezeu ca o "caldura divina, o stralucire usoara, un suflu divin, un foc aprins in inima care producea suvoaie de lacrimi, o raza prin minte, o flacara pe cap, a fi ca in cer, lumina fara forma " eu credeam ca zicea inima ca adancul sufletului dar poate zicea inima ca organ anatomic...sau poate zicea inima ca puteri sentimentale ale sufletului...Dumnezeu stie.
http://www.crestinortodox.ro/diverse...on-noul-teolog
Acum normal nu trebuie sa folosesti imaginatia spre a inchipui acestea.
Da Sfantul Simeon Noul Teolog zice "o flacara pe cap" cine stie poate nu se refera la capul trupesc...
Nu resping faptul ca în mod traditional capul este asociat cu ratiunea, dar asta nu fiindca acolo se afla creierul. Daca unui copil nu i-ar spune nimeni pâna la batrânete ca exista creier el nu si-ar forma o convingere potrivit careia ratiunea e situata în zona capului. Legarea mintii de cap este o traditie culturala a umanitatii care are diverse surse. Una din surse sunt loviturile la cap în urma careia s-a observat pierderea constientei, alta sursa sunt observarea creierului în urma zdrobirii capetelor (în lupte etc). Alta sursa cum am mai spus e faptul ca în zona capului sunt organele de simt principale.

Aura Sfintilor nu este ceva asa misterios. Este un simbol care arata ca ei au Duhul Sânt sau ca sunt încoronati de Dumnezeu si este în zona capului pentru ca în alta zona ar fi capatat conotatii nedorite si pentru ca asa cum ai zis capul e asociat cu personalitatea.



Apoi, în domeniul experientelor mistice, mintea e considerata ca fiind sediul gândurilor iar gândurile, chiar si cele mai bune sau adevarate, constituie un ecran împotriva adevaratei cunoasteri a lui Dumnezeu, prin harul venit în inima, adica mai degraba în mod simtit decât gândit. Sfântul Siluan spune ca atunci când vine, harul umple si mintea si trupul, adica ste si simtire si cunoastere.

Coborârea mintii în inima consta în încetarea gândurilor voluntare. Petrecerea în minte este periculoasa. Ascetii budisti sunt în mare ratacire tocmai pentru ca ei totul este mintal.

Un citat din arhimandritul Sofronie (care vorbeste din experienta proprie, fiind si el victima ratacirilor asiatice înainte de a se întoaarce la Hristos):
Nu numai odata am vorbit ca semenea minti, în timpul unei concentrari încordate, pot sa se simta pe sine ca lumina; neclara, dar lumina. Si daca mintea se considera pe sine ca cea mai înalta manifestare a omului si va porni, fara iubirea inimii, la ascensiunile metafizice spre Fiinta Absoluta, atunci în unele cazuri pot ajunge la luciferism, cu ucigatoarea lui lumina rece, si cu un dispret necrutator fata de suferintele milioanelor de oameni.

Mintea noastra este creata dupa chipul si asemanarea Mintii Dintâi a lui Dumnezeu. Ei îi este proprie lumina, caci este creata dupa chipul Aceluia Care este lumina fara început. Când în experienta contemplarilor ascetice privitoare la tainele si misterele Fiintei Primordiale, mintea trece peste pragul timpului si spatiului si, pentru noi însine, devine asemenea luminii, atunci omul se afla în primejdia de a considera lumina mintii create drept Necreata, Divina. În situatia unor asemenea aberatii, mintea omului elaboreaza teorii mistice, care totusi nu-l duc catre o autentica vesnicie, ci spre ceea ce-i este lui accesibil, dupa natura lui creata.
Reply With Quote