Citat:
În prealabil postat de Anca-Miha
În prealabil postat de Anca-Miha
Sa inteleg ca Duhul Sfant i-a indrumat gresit? Acolo unde sunt contradictii flagrante, Biserica elimina acele lucrari si nu le da binecuvantare spre tiparire, nu? Acuma eu nu stiu daca tu, Alin B ai studii de specialitate, ca eu am alte studii decat teologice. Poate as reusi sa recunsc si eu niste erezii grosolane, dar ma indoiesc ca asemenea lucrari ar vedea lumina tiparului cu binecuvantare din partea BOR.
Te rog sa-mi exemplifici cu o erezie gasita de tine in scrierile Sfintilor, Aline, ca prea dai impresia ca acestea se gasesc la tot pasul.
|
Citat:
În prealabil postat de Fani71
1) Nu i-a indrumat sf Duh gersit, insa nu tot ce au scris sfintii este dictat de sf. Duh. Numai in islam se spune ca Dumnezeu i-a dictat coranul lui Mahomed. Or aici noi nici macar nu vorbim despre Biblie..
2) Acolo unde sunt contradictii, daca ele nu contin erezii, Biserica le-a lasat bine merci sa fie tiparite, ca dovada ca le putem citi noi acuma. Poti sa cauti in omiliile sfantului Ioan Gura de Aur la sf. Ioan sa vezi ca nu a cenzurat nimeni pasajul respectiv. De asemenea, textele lui despre necuratie care nu este decat necuratia pacatului, etc. De asemenea ideile sfantului Grigore de Nissa ca toti se vor mantui dupa ce vor fi curatati prin foc, care nu sunt acceptate de Biserica, le poate citi oricine in tratatul despre Inviere tiparit si difuzat de secole.
Eu v-am mai spus si nu vreti sa ma credeti ca Biserica nu este partidul comunist sau partidul din 1984 de Orwell care are intotdeauna dreptate si care distruge orice document care nu este pe linie, iar Traditia nu este Linia Partidului.
3) Nici Alin si nici eu nu am vorbit de erezie, am vorbit dspre mici pareri personale care cateodata se contarzic. Cand acele pareri se opun clar parerii consacrate (cum ar fi ce ziceam mai sus de sf. Ioan - ca maica omnului ar fi gresit - si sf. Grigore de Nissa), daca autorul nu insista asupra lor, nu vrea sa le transforme in dogme, nu se considera erezie, pt ca se considera pur si simplu ca autorul a speculat liber, si daca i s-ar fi atras atentia ca greseste, nu ar fi insistat.
|
Ortodoxia nu-i o alta religie protestanta. Nici un autor nu “speculeaza liber” pentru ca orice idee noua nu are voie sa contrazica consensul existent cu privire la credinta. Nici sfintii nu fac exceptie. Daca Sfintul Grigore de Nissa “are” scrieri prin care aluneca in apocatastaza (erezie), ceiallalti Sfinti Parinti sint unanimi in a respinge categoric acele scrieri ale Sf. Grigore. De altfel, nu se stie sigur daca scrierile ii apartin intr-adevar Sfintului Grigore. De exemplu, Sf. Gherman al Constantinopolului este de parere ca textele in cauza ar fi fost modificate de origenisti. Aceeasi suspiciune o intilnim si la Sfintul Marcu al Efesului cind spune:
“Gresim oare daca nu credem acele vorbe ale Sfintului Grigore luindu-le drept masluiri, sau chiar daca ar fi adevarate sa nu acceptam pentru ca ele contrazic Scriptura si dogma?”. Varsanufiu cel Mare, Maxim Marturisitorul si Fotius cel Mare au respins si ei sau au dat o alta interpretare acelor idei origeniste care apar la Sfintul Grigore.
In ortodoxie nimeni nu speculeaza dupa bunu-i plac. Pentru asa ceva exista locuri mult mai potrivite, unde se poate interpreta orice liber sau “in duh” si chiar vorbi in limbi!