View Single Post
  #5  
Vechi 15.05.2009, 10:36:31
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit 12, 10000, 40000

Și au fost toți din Israel de la 12 ani și mai în sus,
afară de copii și de femei, patruzeci și trei de mii trei sute
șaizeci". E de admirat exactitatea cuvintelor Duhului, care
notează că nici unul dintre cei numărați în Ierusalim după ce
au ieșit din Babilon, adică din confuzia veacului acestuia, nu
era sub 12 ani. Prin aceasta Scriptura a arătat în chip tainic,
că numai cel ce s-a ridicat peste simțire (percepția sensibilă)
și peste timp (căci aceasta înseamnă numărul 12 care se
compune din 5, adică din cele 5 simțuri și din 7, adică din
timp) și a tăiat orice afecțiune a sufletului față de ele, a
ieșit din confuzia lor, zorind spre cetatea de sus. Și nu numai
acesta are cu sine, în afară de copii și de femei, numărul
patruzeci și trei de mii trei sute șaizeci. "Copiii" sunt poate
gândurile referitoare la afectele firești și nevinovate și independente de voia noastră,

iar "femeile", fie cugetările, fie poftele și plăcerile naturale
care nu aduc nici o osândă celor ce le au, fiind urmarea
necesară a poftirii naturale. Pentru că și hrana cea mai
simplă ne produce o plăcere naturală, chiar dacă nu voim,
întrucât ne satisface trebuința de mai înainte. La fel băutura,
prin faptul că potolește neplăcerea setei, sau somnul, prin
faptul că reînoiește puterea cheltuită prin veghere. De
asemenea toate celelalte funcțiuni ale firii noastre, care sunt
pe de-o parte necesare pentru susținerea ei, iar pe de alta
folositoare celor ce se sârguiesc pentru dobândirea virtuții.
Toate acestea, măcar că nu se numără împreună cu bărbații,
ies totuși împreună cu orice minte care fuge de confuzia
păcatului, ca nu cumva aceasta să fie ținută din pricina lor în
robia patimilor condamnabile și contrare firii, care atârnă de
voia noastră și nu-și au în altceva sursa în noi decât în
mișcarea afectelor conforme cu firea. Dar nu se numără
împreună, întrucât afectele care conservă firea în viața de
aici nu se pot muta împreună cu noi la viața nemuritoare și
veșnică.

Cele patru miriade (patruzeci de mii) sunt
pătrimea virtuților generale, cu care, străbătând mintea
natura și timpul, ajunge la ținta fericită a nepătimirii.
ne explicăm: Miriada (numărul de zece mii) e indicată
numai prin cifra unității și nu poate fi notată prin nici o altă
cifră, fiind după suport identică ca unitatea și deosebindu-se
numai prin cugetare, cum se deosebește sfârșitul de început.
Căci miriada este sfârșitul unității și unitatea este începutul
miriadei, sau mai bine-zis miriada este unitatea pusă în
mișcare și unitatea este miriada până n-a fost pusă în
mișcare. Dar tot așa fiecare clin virtuțile generale are ca început și sfârșit monada dumnezeiească, adică pe Dumnezeu, întrucât pornește din El și sfârșește în El și este
una cu Dumnezeu, deosebindu-se numai prin cugetare. Căci
e vădit că de la El și spre El își are originea orice virtute.
Sau poate Scriptura înțelege prin cele patru
miriade (patruzeci de mii) cele patru înaintări în împlinirea
poruncilor dumnezeiești de-a lungul contemplației și a
cunoașterii. Fiecare înaintare merge până la zecele proxim.
Astfel prima înaintare constă în lucrarea simplă a poruncilor
de către începători, după fuga lor de păcat. Ea
împlinește prima decadă, care e în același timp monadă. A
doua înaintare e cea care îmbrățișează prin fiecare poruncă
pe celelalte. Ea face aceeași decadă sută împlinită prin
lucrarea tuturor poruncilor prin fiecare. Căci decada lucrată
înzecit produce suta. A treia înaintare este înzecirea sutei
prin legea firii. Căci înzecită este și legea firii ca una ce
constă din zece părți și anume: din cele trei puteri ale
sufletului, din cele cinci simțuri, din funcțiunea vocală și din
fecunditatea naturală. De puterea rațiunii se folosește
omul la căutarea cauzei și a bunurilor din jurul cauzei; de
puterea poftei spre dorirea celor căutate, iar de iuțime spre
păzirea și iubirea lor. Simțurile, la rândul lor, îi servesc la
deosebirea lucrurilor, care și ea se împarte în cinci și
din care se naște știința. Acesta încincită deosebire împarte
lucrurile în "cele începute" și "în cele neîncepute", în
"cele care sunt de cugetat" și în "cele care nu sunt de
cugetat", în "cele care sunt de grăit" și în "cele care nu sunt
de grăit", în "cele ce se pot face" . și în "cele ce nu se pot
face", în "cele stricăcioase" și în "cele nestricăcioase". Iar
de funcțiunea vocală se folosește spre grăire, precum de
fecunditate spre sporirea bunurilor celor căutate, dorite,
iubite, cunoscute și grăite. Astfel suta înzecită prin legea
firii devine mie. Iar a patra înaintare este urcușul, prin

contemplație și cunoaștere, a legii firești, cu împărțirile
arătate, spre rațiunea originară a fiecărei porunci. La capătul
acestui urcuș, se contemplă miriada concentrată, indicată
prin cifra primei unități. Căci cel ce împlinește poruncile în
mod simplu, apoi îmbrățișează în împlinirea fiecăreia pe
celelalte, pe urmă unește cu îmbrățișarea acestora distincțiile
legii firești și pe aceasta o urcă în sfârșit, prin cunoaștere (în
chip gnostic), spre rațiunea fiecărei porunci, a concentrat
cele patru miriade, onorate la fiecare înaintare, prin taina
unității, în care se adună rațiunea miriadei.
Sau cele patru miriade mai înseamnă și cele patru
nepătimiri generale. Prima nepătimire este înfrânarea
desăvârșită de la păcatele cu fapta, constatată la cei
începători. A doua nepătimire este lepădarea totală a
gândurilor care consimt cu păcatele. Aceasta o găsim la cei
care cultivă virtutea cu rațiune. A treia este nemișcarea
totală a poftei spre patimi. Ea e proprie celor ce contemplă
în chip spiritual în înfățișarea lucrurilor văzute rațiunile lor.
A patra nepătimire este curățirea totală chiar și de

închipuirea simplă a patimilor. Această o aflăm în cei ce șiau
făcut mintea, prin cunoștință și contemplație, oglindă
curată și străvezie a lui Dumnezeu.
Deci cel ce s-a curățit pe sine de lucrarea
patimilor, s-a eliberat de consimțirea cugetării cu ele, și-a
oprit mișcarea poftei spre ele și și-a făcut mintea curată,
chiar și de închipuirea simplă a lor, având cele patruzeci de
mii iese din materie și din cele pământești și zorește spre
regiunea dumnezeiească și pașnică a lumii spirituale.
Astfel înțelegem cele patruzeci de mii. Iar cele
trei mii indică învățătura desăvârșită dreaptă, evlavioasă și
rațională despre Treimea Sfântă și de o ființă; potrivit căreia
credem și lăudăm unitatea triipostatică ca un singur
Dumnezeu.

__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote