30, 7, 8, 10
Cateva pasaje filocalice de la M. Marturisitorul:
Domnul se arată în lume când are treizeci de ani,
învățând în chip ascuns pe cei ce străvăd prin acest numar
tainele privitoare la El. Căci numărul treizeci, înțeles tainic
înfățișează pe Domnul ca Făcător și Proniator al timpului,
al firii și al celor inteligibile de deasupra firii văzute. Al
timpului, prin numărul șapte; căci timpul este înșeptit.
Al firii, prin cinci; căci firea este încincită, împărțindu-se
pentru simțuri în cinci. Al celor inteligibile, prin opt; căci
cele inteligibile sunt mai presus de perioada măsurată a
timpului. Iar Proniator este prin zece, pentru decada sfântă
a poruncilor, care călăuzește pe oameni spre fericire, și
pentru că Domnul și-a făcut ca început al numelui, în chip
tainic, această literă,când s-a făcut om. Adunând așadar
pe cinci cu șapte, cu opt și cu zece, avem treizeci. Deci cel
ce știe să urmeze bine Domnului, ca unei Căpetenii, va
cunoaște pricina pentru care va apărea și el la treizeci de
ani, putând vesti Evanghelia împărăției.
Fiindcă numărul treizeci, înțeles natural, însemnează firea sensibilă,
precum privit practic, însemnează virtutea cu fapta. Iar numărul
opt, înțeles natural, arată firea inteligibilă a celor
netrupești, precum privit gnostic, arată teologia
atotînțeleaptă.
Numerii pot fi înțeleși [...] altfel pe fiecare din cele trei trepte ale vieții
duhovnicești: pe cea activă, pe cea care contemplă rațiunile din natură
și pe cea cara contemplă pe Dumnezeu direct. Pentru cel de pe treapta
activă numărul treizeci, rezultând din înmulțirea celor zece porunci cu
cele trei puteri sufletești, reprezintă virtutea cu fapta. Pentru cel de pe
treapta contemplației naturii, rezultând din cele zece categorii ale
realității și din aceleași trei puteri sufletești, reprezintă firea sensibilă
(Quaest. ad Thalas. P.G. 90, 544A). Numărul opt, cel ce contemplă
rațiunile, reprezintă ființele netrupești, iar pentru cel ce se ridică mai
sus reprezintă cunoașterea lui Dumnezeu (teologia).
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4
Ascultați Noul Testament ortodox online.
|