- Acuma liniștea despre care spuneți dvs. că e nevoie pentru realizarea noastră spirituală este, este în noi, să știți. Vă puteți bucura de sistemul economic în care trăim și de libertățile democratice. Nu trebuie un totalitarism ca să ne realizăm noi spiritual sau întotdeauna o persecuție. Vă puteți bucura de toate câte Dumnezeu Le-a dat, Le-a creat. Nu judecați capitalismul american prea rău. Este o societate de consum, însă progresul lor... progresul lor de consum este risipa: cu cât se aruncă la coșurile de gunoi în Statele Unite poate România să-și refacă economia în câțiva ani. Există o anumită rațiune: ca să dea de lucru la oameni; dând de lucru la oameni, aceștia cumpără. Cumpărând, producția crește, și așa mai departe. Ei au descoperit un mod de a fi, care nu este capitalist. Să știți, americanul nu e capitalist pentru că există un fel socialism bazat pe trusturi. Dacă ești muncitor la Ford, de exemplu, la Ford te îmbraci, îți dă și mașină din 2 în 2 ani, o schimbi, acolo și salariul ți-l consumi. Pentru că Ford nu face numai automobile. Au și magazin de cumpărături, și de îmbrăcăminte, și de toate, și caută să-l țină pe om înăuntrul acestui sistem, dar nu e așa ca să spui că adună banul undeva, cum înțelegem noi capitalismul clasic; și-i pune în buzunar și câțiva trăiesc bine și ceilalți nu. Președintele de la Ford, care nu mai este Ford, un nepot de-al lui Ford care-i al 5-lea director pe acolo, deschide nu numai fabrici de mașini. Ei fac sateliți, ei fac lucruri extraordinare, computere, toate lucrurile astea le fac și tot banul circulă. Nu găsești un capital undeva. Când spui că anul trecut, de exemplu, General Motors a câștigat sau are un plus de 10 bilioane ăla nu-i păstrat nicăieri, n-o să găsești niciodată banii ăia. Banii ăia sunt, circulă mereu în producție și de producția asta se folosesc cei care lucrează acolo. Ce să vă spun că aproape toți sunt acționari. Adică un muncitor spune: „fabrica mea”, nu spune: „fabrica lui Domnu Cutare”. Deci nu este un capitalism obișnuit, este un socialism de fapt, dar este altfel structurat, pe vârfuri, nu ca în comunism. Și chiar și agricultura acolo este o industrie. Nu poți să faci, mai mult de 3000 de ha, nu poți lucra că trebuie să îți întreții familia, mașinile. Dar mașinile acelea le cumpără de la cineva. Se asociază între ei. Totul este o industrie. Nu e banul, un ban care să spui: e al meu, la bancă, am atâtea: 300 000 de dolari la bancă. Nu, nu sunt oameni care țin atâta la bancă. Cumpără acțiuni, intră banii în circulație, astfel trebuie înțeles capitalismul american. Însă, aici m-ați întrebat, să revin acuma la răspuns: cum poți să trăiești în societatea asta capitalistă și totuși să te ocupi de mântuirea sufletului? Eu cred că nu se contrazic unele cu altele. Trebuie să ne bucurăm de tot ceea ce Dumnezeu a creat, dar în același timp Dumnezeu ne-a făcut oameni ca să producem, să muncim, să trăim din munca noastră. Desigur veți ajunge și dvs. la un timp când rezultatul muncii vă va da posibilitate să trăiți, să trăiți într-un mod cuviincios. Deja au început: curățenie văd că este, au început oamenii, că nu puteți să trăiți izolați.
Ortodoxie în Europa
Intrarea asta în Europa e o chestiune care poate fi și periculoasă și foarte bună; depinde cum o poți înțelege. Dar veți ajunge la un standard european de viață economică. Însă viața spirituală este cu totul alta: trebuie să te cunoști pe tine însuți. Sunt oameni în America, oameni care au funcții importante, executivi de companii; ăștia sunt cei mai importanți; nu există compania lui Vasile sau a lui Gheorghe, așa ceva nu există; dar există „board of directors”, adică mai mulți directori și ăia conduc, sunt oameni acolo care sunt foarte religioși, religioși nu în sensul că sunt informați sau se duc la biserică, dar sunt mistici-religioși. Deci nu vă împiedică cu nimica să trăiți cu Dumnezeu, în relație cu Dumnezeu și să vă bucurați de toate câte Dumnezeu a creat. Iar prin munca dvs. le dezvoltați și le înmulțiți pentru că Adam lucra în Paradis împreună cu Dumnezeu. De aceea și omul în societate trebuie să producă, să lucreze împreună cu Dumnezeu și atunci Dumnezeu este satisfăcut. Dar Adam nu producea pentru interesele lui. Pentru că așa l-a făcut Dumnezeu pe om să creeze. Și creația în societate se plătește, sigur: fiecare avem talentele noastre și avem ramurile în care ne dezvoltăm, și colaborarea între ele este viața socială. Nu e imposibil. Un lucru să nu uitați: în orice situație stați, să nu îl uitați pe Dumnezeu! Am văzut aici tramvaiele că fac gălăgie în partea asta, sirenele de la fabrică, toate zgomotele astea industriale în care trăim noi, să vedeți ce este în New York, New York-ul este pentru mine cel mai bun deșert în care un Sfânt Părinte se poate realiza. Că nimeni nu te cunoaște. Este atâta lume pe stradă, este un furnicar, încât nimănui nici nu-i pasă: poți să îți pui o pălărie țuguiată, poți să mergi desculț, să atârne o coadă după tine, nu se uită nimeni la tine. Pentru că nu-i interesează. Într-o mulțime, de aia, și New York-ul are totuși niște Sfinți, să știți. Are părinți, are călugări, are...E posibil pentru că asta este altă dimensiune. Este dimensiunea aceea a coborârii în noi, de care am vorbit înainte, a explorării universului din noi. Și atunci, în ciuda zgomotelor astea din afară, există o liniște și o pace a minții și a sufletului. Poate să fie cât de mare gălăgia în afară, dar dacă tu ai pace în tine, asta-i de altă natură pacea în noi. A spus Iisus: „Pacea Mea v-o dau vouă”, n-a spus pacea de la Versailles sau pacea de la Paris, a spus: „Pacea Mea v-o dau vouă!”. El e Pacea Lumii. Deci dacă Îl avem pe Iisus în noi, nu vă fie frică. Nu vă fie frică de nici un zgomot din afară. Pentru că acelea au natura lor și înțelegerea lor. De multe ori sunt prea multe. Și dacă avem pace în noi, va fi liniște și în afară. Depinde prin ce perspectivă privești.
|