View Single Post
  #2  
Vechi 04.05.2009, 02:44:15
pr_Mihai pr_Mihai is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 01.05.2009
Locație: Bucuresti
Mesaje: 1
Implicit Despre scrieri

Eusebiu de Cezareea în secolul IV clasifica scrierile după gradul lor de autenticitate. Și nu era vorba de autenticitatea autorului cât a concordanței dintre evenimentele relatate și Tradiția Bisericilor consacrate. Nu Eusebiu sau alți părinți ai primelor veacuri au clasificat scrierile, cât gradul de credibilitate dat de comunitățile a căror sorginte merge până la Apostoli. E vorba de Bisericile din orașele antice vechi, a căror întemeiere se leagă de propovăduirea apostolică în acele locuri. Ele erau niște comunități ecleziale cu autoritate, al cărui creștinism mergea până în secolul apostolic. Deci kerigma a stat la baza întemeierii lor. Aceste comunități vechi, protocreștine sunt cele care au dat tonul la omologarea sau neomologarea anumitor evenimente din viața Mântuitorului. Încă din timpurile apostolilor circulau versiuni ale aceluiași eveniment, asta nu înseamnă că evenimentul în sine nu a fost real. Însuși Sf. Apostol Pavel relatează că în timpul său circulau mai multe Evanghelii, dar a pus la îndoială seriozitatea unora. Gândiți-vă că în atunci abia unul din 10 oameni știa să scrie, deci gradul de alfabetizare fiind redus, aceste surse despre viața lui Hristos se transmiteau mai mult oral. Deci, dată fiind această oralitate ridicată, și gradul de expunere la falsificări era unul mare. Oamenii care-și transmit oral sau într-o formă mai puțin cultă informațiile, amplificau mult mai ușor un eveniment. Un eveniment transmis oral este supus unei mai mari flexibilități morfologice decât unul în scris. Unii dintre ei simțeau nevoia chiar să dea proporții mitice (nu din rea voință, ci chiar din pioșenie) evenimentului istoric Iisus Hristos. Dar odată ce mitizai un fapt real, îi confiscai și credibilitatea în posteritate. Cam așa arată fenomenul ce a cauzat scrierile paralele, varițiile de Evanghelie.
Însă toate menționează un adevăr, că a existat real o Persoană Iisus Hristos, iar de aici începe divergența. Unele texte arătau că este Fiul lui Dumnezeu, altele nu. Din unele texte se desprindea intenția de a demonstra dumnezeirea Fiului, altele aveau o poziție mai moderată, altele căutau s-o infirme. De fapt aceste evanghelii nu sunt toate specii literare ale aceluiași gen. Unele sunt biografii, adică insistă pe viața lui Hristos, altele demonstrații istorice ale unui fapt real, alte texte sunt scrisori, cum este Evanghelia după Luca (a cărui destinatar este „Preaputernicul Teofil”; deci o scrisoare extinsă la biografia lui Hristos), altele sunt poate simple constatări sau cronici ale timpului, așa cum se poate contura un portret al lui Hristos și din scrierile lui Iosif Flavius. Unele redau unanim niște evenimente, adică se aseamănă (evanghelii sinoptice), altele redau fapte izolate, singulare. Unele au autor cunoscut, altele autor incert, în unele hermeneuții și comentatorii au văzut discontinuități flagrante de stil literar la același autor, deci autenticitatea lor este pusă la îndoială. Toate aceste lucruri fac ca aceste texte să fie clasificate în credibile și mai puțin credibile. Azi se împart în omologumena (cărți canonice, a căror autenticitate este cel mai puțin contestabilă, care pledează pentru dumnezeirea lui Hristos, și ale căror texte sunt utilizate în cult) și antilogumena (cărți cu origine îndoielnică, care au discontinuități de stil, care nu rezistă unor aprecieri critice pertinente și care în primul rând nu dezvăluie nici măcar implicit ideea dumnezeirii lui Hristos). Pentru ca Hristos să fie Mântuitor este necesar ca să fie considerat Dumnezeu Întrupat, altfel, luat doar ca simplu om, nu poate mântui. Aceasta este ideea fundamentală care a stat la baza clasificării scrierilor vechi, deci și ale evangheliilor.
Sigur că izvoarele istorice ale textelor sacre se pot interpreta în n feluri, așa cum fac bunăoară canalele TV științifice, care ajung uneori la concluzii de o monstruozitate uriașă, și pe care conștiința istorică a creștinismului de bun simț nu le-a putut tolera vreodată. Există două feluri de istorii: una bineintenționată, care caută să redea cât mai fidel realitatea, să împărtășească o viziune cât mai aproape de adevăr, aceasta este istoria fără un interes curent; și o istorie confecționată, care caută să justifice o chestiune curentă pe o autoritate istorică. Aceasta din urmă voiește să convertească istoria într-un argument care să omologheze o opinie actuală.
Spriritul în care erau scrise acestea diferă în funcție de atitudinea autorului față de marea controversă a antichității și apoi a lumii: a existat o persoană numită Iisus, despre care toți câți mărturisesc că s-au întâlnit cu El au susținut apoi că este Însuși Dumnezeu înomenit. Și că a înviat din morți.
Toate scrierile redau adevăr, și cele omologumena și cele antilogumena. Dar primele într-o măsură mai mare, mai apropiată de crezul unui for interior natural omului (legea morală naturală de care vorbea Sf. Ap . Pavel), altele într-o măsură mai mică, mai departe de el. Neadevăr nu există, există doar Adevăr față de care te situezi mai aproape sau mai departe, mai părtaș sau mai puțin părtaș. Ca și ortodoxia, care este gândită ca o formă, ca un morfem și mai puțin ca un plasament ontologic. Ea nu e o teorie cât e o experiență. Cel mai ortodox este sfântul, el situându-se într-un grad mai mare de ortodoxie decât teoreticianul teologal nonpracticant.
Astfel și criteriul de adevăr al textelor vechi este dat de bunul simț al omului sincer, bineintenționat, de concordanța cu firescul sădit de Dumnezeu în el. Adevărul se dezvăluie celui care-l caută mai mult, iar cum Dumnezeu se gestionează din interiorul nostru spre exterior, și nu invers, așa și cu scrierile. Validitatea lor e dată de cei care rezonează intuitiv cu adevărul că Hristos este Dumnezeu înomenit pentru veșnicie, și sunt interesați de acest lucru. Iar intuiția este o acțiune inspirată, adică ține de lucrarea Duhului Sfânt, de aceea Părinții spun că Duhul Sfânt „validează” sau nu o scriere în conștiința celor care cred, iar la nivel colectiv, în conștiința Bisericii.
Hristos a înviat!
Reply With Quote