Lecția primăverii
Sfinții Părinți ne arată că și lumea în care trăim și experiența noastră nu sunt lipsite de înțelesuri care să trimită cu gândul la moartea și învierea lui Hristos ca început al învierii noastre. Sfinții ne deslușesc în Creație și in Scriptură fapte care preinchipuie intreaga lucrare restauratoare a lui Hristos arătată în Cruce, Moarte și Inviere.
Spre exemplu, în natură viața revine mereu, primăvara, după anotimpul înghețului. Teologic aceasta simbolizează că viața este chemată la mai mult decât o simplă existență efemeră. Primăvara toate sunt pline de viață. Copacii, care într-un fel mor în fiecare an, se trezesc la o nouă viață. Și de fiecare dată, ei renasc din această moarte succesivă, tot mai bogați in floare și în rod. Așadar , moartea lor , repetată an de an, se face prilej pentru creșterea lor. Această regenerare a naturii poate să se constituie intr-o școală a propriei noastre curățiri și înoiri. Și omul poate "muri" păcatului și se poate naște din nou, mai curat și intărit in credință si fapte bune. Lumina și căldura Soarelui intensifică viața naturii. Tot așa, in "Lumina lui Hristos, Soarele Dreptății și prin căldura Duhului primite la Botez, noi ne naștem spre viața duhovnicească." Ceea ce fac vietățile, ceea ce face natura întreagă prin regenerarea puterilor biologice ale organismelor vii, suntem noi chemați să facem noi in Duh, "prin lucrarea curățitoare a harului". Ceea ce fac plantele prin mecanismele lor biologice, trebuie să facem noi în întreaga viață trupească și sufletească. Însă înflorind în fiecare an, tot mai mult, plantele și viața revin la aceiași viată, biologică. "Omul, prin viața duhovnicească, crește spre o viață nouă, in comuniunea cu Dumnezeu ."
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|