„Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. În aceasta să cunoașteți duhul lui Dumnezeu: orice duh care mărturisește că Iisus Hristos a venit în trup este de la Dumnezeu. Și orice duh care nu mărturisește pe Iisus Hristos nu este de la Dumnezeu, ci este duhul lui antihrist, despre care ați auzit că vine, și acum este chiar în lume. Voi, copii, sunteți din Dumnezeu și i-ați biruit pe acei prooroci, căci mai mare este Cel ce e în voi, decât cel ce este în lume. Aceia sunt din lume, de aceea grăiesc ca din lume și lumea îi ascultă. Noi suntem din Dumnezeu; cine cunoaște pe Dumnezeu ascultă de noi; cine nu este din Dumnezeu nu ascultă de noi. Din aceasta cunoaștem Duhul adevărului și duhul rătăcirii. Iubiților, să ne iubim unul pe altul, pentru că dragostea este de la Dumnezeu și oricine iubește este născut din Dumnezeu și cunoaște pe Dumnezeu. Cel ce nu iubește n-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire. Întru aceasta s-a arătat dragostea lui Dumnezeu către noi, că pe Fiul Său cel Unul Născut L-a trimis Dumnezeu în lume, ca prin El viață să avem. În aceasta este dragostea, nu fiindcă noi am iubit pe Dumnezeu, ci fiindcă El ne-a iubit pe noi și a trimis pe Fiul Său jertfă de ispășire pentru păcatele noastre. Iubiților, dacă Dumnezeu astfel ne-a iubit pe noi, și noi datori suntem să ne iubim unul pe altul.“ (I Ioan 4, 1-11)
***
Fragmentul apostolic de astăzi pune alături dreapta credință și iubirea creștină. Dacă, în prima parte, Sfântul Ioan îndeamnă la discernământ, la deosebirea dreptei învățături de erezie, în parta a doua reiterează datoria dragostei față de Dumnezeu și aproapele. Mulți au pretenția că vorbesc în numele lui Dumnezeu, însă credinciosul are datoria de a cerceta aceste afirmații, de a vedea și de a urma autenticul. Instanța care face această cercetare este Biserica, având ca reper Cuvântul Scripturii. În timpul întreitei ispitiri, Mântuitorul a cercetat provocările diavolului, punându-le în contrast cu Sfânta Scriptură a Vechiului Teastament. „Este scris“ - răspunde Dumnezeu-Cuvântul ispititorului (Matei 4, 4). Pornind de aici, începem să afirmăm dragostea și deschiderea noastră, ca iubire a adevărului și ferire de compromis. Părinții Bisericii, mari filantropi, au fost intransigenți atunci când s-a pus în discuție valoarea credinței. Dumnezeu este iubire, dar este și adevăr, este dragoste, dar și dreptate. Dragostea divină nu este un principiu sec, ci ea devine în istorie faptă, se întrupează și se arată. Apostolul ne invită să privim dovada cea mai evidentă a iubirii lui Dumnezeu, anume trimiterea Fiului Său, cel Unul Născut, în lume pentru a salva creația. Aici avem icoana dragostei Sale, care jertfește din Sine, nu pentru a da celor de un rang cu El, ci celor creați de El. Indiferența sau nepăsarea sunt străine Domnului, care nu a așteptat recunoștința creaturii, ci a dăruit fără să Se asigure că va primi răspuns de mulțumire. Dragostea, spune Sfântul Ioan, nu stă în faptul că noi L-am iubit pe Dumnezeu, ci în faptul că El ne-a iubit pe noi. Învățăm de aici că iubirea nu presupune calcule și planuri, nu este investiție din care așteptăm profit, ci este, pur și simplu, un dar, este plată fără a aștepta răsplată. Dumnezeu L-a trimis pe Fiul Său, L-a rupt din inima Sa, pentru ca drumul nostru să nu coboare în întuneric. El dă ce are mai scump, mai mult decât merităm, pentru că iubirea nu are măsură în generozitate. Însă omul care refuză să vadă această iubire este urmărit și judecat de ea. Focul din iad este tocmai iubirea pe care a primit-o omul, dar a ignorat-o, a refuzat-o. Dragostea care e dată spre încălzire, în sufletul rece, ea se transformă în foc mistuitor.
http://www.ziarullumina.ro/articole;...i-planuri.html