View Single Post
  #8  
Vechi 10.02.2009, 09:16:00
windorin's Avatar
windorin windorin is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.10.2006
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.395
Implicit despre vin

Vinuleste un element natural cu rol bine definit in cult, fiind folosit alaturi de paine in primul rand la Sfanta Liturghie pentru prefacerea lui in Sfantul Sange al Domnului, apoi la slujba cununiei, a Litiei si la slujbele funebre (inmormantare, parastas, panihida).
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Intrebuintarea lui in cult impreuna cu painea este justificata de semnificatia lui mistagogica si de sensul tipologic pe care ni-l dezvaluie aceste doua elemente. Ele simbolizeaza fiinta noastra sufleteasca si trupeasca si sunt icoane sau prototipuri ale Trupului si Sangelui Domnului nostru Iisus Hristos. [/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]In Vechiul Testament vinul era considerat aliment cu efect tamaduitor si intaritor pentru organismul omului ca si untdelemnul asa cum se poate observa din parabola samarineanului milostiv care, dupa ce a legat ranile celui cazut intre talhari, "a turnat pe ele untdelemn si vin" (Luca X, 34). [/SIZE][SIZE=2]Sfantul Apostol Pavel il sfatuieste pe ucenicul sau Timotei sa consume putin vin pentru invigorarea trupului (I Tim. V, 23).[/SIZE]

[SIZE=2]La nunta din Cana Galileii (Ioan II, 1-11), Mantuitorul preface apa in vin, marcand prin aceasta minune, sensul innoitor si ziditor al Tainei Casatoriei, menita sa produca o transformare interioara in viata celor doi miri care incep sa-si cladeasca reciproc o noua soarta. Sensul spiritual al minunii este relevant si Sfantul Andrei Criteanul il subliniaza cu pregnanta: "In Cana la nunta, apa in vin prefacand, a aratat Hristos intaia minune, ca si tu sa te prefaci, o, suflete."[/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Insusi Mantuitorul S-a asemanat pe Sine cu butucul vitei, iar pe ucenicii Sai si pe toti cei ce-l urmeaza Lui i-a comparat cu mladitele (Ioan XV, 5), aratand ca El este izvorul vietii si al mantuirii sufletelor noastre.[/SIZE]

[SIZE=2]Prima atestare documentara despre intrebuintarea la Sfanta Liturghie a painii si a vinului si despre rostirea rugaciunii de binecuvantare si sfintire a acestor materii o gasim in Apologia I a Sfantului Iustin Martirul scrisa intre anii 150-160 iar a doua mentiune despre folosirea acestor elemente in ritul euharistie este consemnata in Constitutiile apostolice scrisa in a doua jumatate a sec. IV.[/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Vinul pentru savarsirea Dumnezeiestii Liturghii, adica a Sfintei Taine a Trupului si Sangelui Domnului nostru Iisus Hristos, trebuie "sa fie de struguri, curat, adica sa nu fie amarui, nici muced, nici otetit, nici cu gust de vas, iar apa sa fie curata si proaspata".[/SIZE]

Nu am gasit nimic despre culoarea vinului.
Reply With Quote