View Single Post
  #34  
Vechi 15.01.2009, 16:39:41
razvan_m
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

[continuarea postului precedent]

[SIZE=2]Dar tezele ecleziastice ale acestui document provoaca īnca un si mai mare scandal, Sanctitate. Vom mentiona ratacirile cele mai strigatoare la cer.[/SIZE]
Citim īn articolul 10: “Ca reactie la Biserica Catolica ce, pretinzīndu-se unica depozitara a mīntuirii, īsi exersa eforturile misionare īn detrimentul ortodocsilor - Biserica Ortodoxa, la rīndul ei, a adoptat aceeasi conceptie, potrivit careia numai la ea se gaseste mīntuirea. Pentru a asigura mīntuirea fratilor rataciti, ajungea chiar sa-i reboteze pe crestini, uitand exigentele libertatii religioase a persoanelor si a actelor de credinta, exigente la care epoca respectiva era putin sensibila“.
Noi, ortodocsii, nu vom putea admite niciodata un astfel de punct de vedere, dat fiind faptul ca Sfīnta noastra Biserica Ortodoxa nu a īnceput sa se creada singura depozitara a mīntuirii ca reactie la uniatism, ci cu mult īnainte de el, īnca din epoca īn care, din motive dogmatice, s-a produs schisma. Biserica Ortodoxa nu i-a asteptat pe uniati pentru a īntelege ca ea este continuatoarea autentica a Bisericii una, sfīnta, soborniceasca si apostoleasca a lui Hristos, pentru ca ea a avut īntotdeauna constiinta ca papismul e o erezie. Daca n-a folosit prea des acest termen de “erezie”, a facut-o dintr-un motiv explicat de Sfīntul Marcu al Efesului: “Latinii nu sunt numai schismatici, ci eretici, iar daca Biserica n-a proclamat acest lucru foarte clar a fost pentru ca natiunea lor era mult mai numeroasa si mai puternica decīt a noastra… īnaintasii nostri n-au vrut sa-i zdrobeasca pe latini ridiculizīndu-i si stigmatizīndu-i cu numele de eretici pentru ca desi īi asteptau sa se īntoarca, faceau toate eforturile sa le menajeze prietenia“.
Atunci cīnd uniatii si misionarii Romei au navalit īn Anatolia noastrat pentru a-i converti, mai ales prin mijloace dubioase, pe ortodocsii slabiti de grele īncercari - tactica mult folosita si astazi de ei, Ortodoxia a trebuit sa predice adevarul nu pentru a face prozelitism de tip roman, ci pentru a-si proteja turma.
Astfel, Sfīntul Fotie a denuntat de mai multe ori Filioque ca o erezie si pe adeptii ei ca rau-marturisitori (kakodocsi).
Sfīntul Grigorie Palama spune despre occidentalul Varlaam ca, venit la Ortodoxie, n-a aratat “ca sa spunem asa nici un semn de sfintire primit de la Biserica noastra, care ar fi putut sterge pacatele cu care a venit“.
Este clar ca Sfīntul Grigorie īl considera pe Varlaam un eretic care are nevoie de harul sfintitor pentru a intra īn Biserica Ortodoxa.
Formula utilizata īn articolul 10 arunca pe nedrept vina asupra Bisericii Ortodoxe, pentru a o atenua pe cea a sustinatorilor papismului. Cīnd i-au rebotezat ortodocsii pe romano-catolici si pe uniati independent de vointa lor, calcīndu-le īn picioare libertatea religioasa? Si daca exista exceptii, ortodocsii care au semnat acest text n-ar fi trebuit sa uite ca cei care au fost rebotezati “independent de vointa lor” erau urmasii ortodocsilor care fusesera uniti cu forta, cum a fost cazul īn Polonia, Ucraina si Transilvania! (vezi articolul 11).
Citim īn articolul 13: “De fapt, mai ales dupa conferintele panortodoxe si al doilea Conciliu al Vaticanului, redescoperirea si punerea īn valoare, atīt de catre ortodocsi cīt si de catre catolici, a Bisericii drept comuniune au schimbat radical perspectivele si deci si atitudinile fundamentale. Ambele parti au recunoscut ca ceea ce Hristos a īncredintat Bisericii Sale - profesia de credinta apostolica, īmpartasirea cu aceleasi taine, mai ales preotia unica celebrīnd jertfa unica a lui Hristos, succesiunea apostolica a episcopilor - nu poate fi considerat proprietatea exclusiva a uneia singure dintre Bisericile noastre. Īn acest sens este evident ca orice rebotezare este exclusa“.
Redescoperirea Bisericii drept comuniune are desigur sens pentru romano-catolici care, īn fata impasului īn care se gaseau din cauza eclesiologiei lor absolutiste, au fost constrīnsi sa se īntoarca, printr-un joc dialectic, spre caracterul comunitar al Bisericii. Asadar, alaturi de o extrema, aceea a puterii absolute, ei pun alta extremat, aceea a puterii colegiale, asezīndu-se īntotdeauna, īn acest du-te vino, pe aceeasi baza antropocentrica. Biserica Ortodoxa, dimpotriva, a avut īntotdeauna si conserva constiinta de a fi nu o simpla comuniune, ci o comunitate teandrica sau, cum spune Sfīntul Grigorie Palama īn “Tratatul despre purcederea Sfīntului Duh” (2,78), o “comuniune de īndumnezeire”. Or, comuniunea de īndumnezeire nu este numai necunoscuta, dar ea este teologic incompatibila cu teologia romano-catolica, care refuza sa accepte energiile create ale lui Dumnezeu, singurele prin care aceasta comuniune poate exista.
Acestea fiind zise, constatam cu cea mai mare tristete ca, īn articolul cu pricina, sfīnta noastra Biserica Ortodoxatilde; este pusa la egalitate cu Biserica Romano-Catolica rau-marturisitoare.
Sunt trecute cu vederea gravele diferente teologice - Filioque, primatul papal, infailibilitatea, harul creat etc. - si este fabricata o unire artificiala fara cel mai mic acord asupra dogmelor.

[continuarea in mesajul urmator]
Reply With Quote